اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

راهکارهای جهانی شدن قزوین از کانال صادرات

استان قزوین با صادراتی بالغ بر 400 میلیون دلار ظرفیت مطلوبی را برای بازگشایی دروازه‌های جهانی دارد که نیازمند ارزیابی است.

راهکارهای جهانی شدن قزوین از کانال صادرات

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین صادرات به عنوان پایلوتی برای رشد و جهش اقتصادی تأثیرگذاری قابل توجهی برای کشور داشته و از این رو نیاز به صادرات علاوه بر توسعه و بهبود روابط بین‌الملل در آشنایی فرهنگ و تمدنی نیز تأثیرگذار است.

استان قزوین با داران بودن منابع متعدد و غنی صنعتی حجم قابل توجهی از صادرات این بخش به خارج را پوشش داده و از این بابت می‌توان از این استان به عنوان نقطه اتکا برای شناساندن و معرفی ظرفیت‌های صنعتی کشور برای خریداران بین‌المللی نام برد.

در حال حاضر بنا بر اذعان گمرک سالیانه حجم قابل توجه صادرات به صورت ترانزیت از محورهای استان قزوین برای خریداران بین‌المللی عرضه شده که این مهم در خور توجه است.

با توجه به نیاز استان قزوین به صادرات رفع موانع این بخش نیز مانند دیگر بخش‌ها اهمیت خاص و بالایی را به خود اختصاص داده است.

روح‌الله عباسپور نماینده مردم شهرستان‌های بویین زهرا و آوج در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به چارچوب‌های خاص صادراتی اظهار داشت: با توجه به اصل مهم صادرات در بهبود بخشی به سیستم اقتصادی توانمندسازی این اصل باید در اولویت کارها قرار گرفته و دنبال شود.

نماینده مردم شهرستان‌های بویین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آنچه به عنوان صادرات در استان قزوین وجود دارد باید با نگاه‌های ویژه مورد حمایت قرار گرفته و پیگیری شود.

عباسپور با اشاره به موانع مهم در حوزه توسعه صادرات عنوان کرد: از جمله مهم ترین این موانع عدم اهتمام به رفع مشکلات صادراتی و ترخیص کالاها است.

نماینده مردم شهرستان‌های بویین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه استان قزوین از منابع متعدد صنعتی و تجاری بهره‌مند است متأسفانه رشد مشکلات تحقق صادرات را به طور چشمگیر دچار برخی از موانع کرده است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: تفاوت صادرات کالاها با دیگر صادرات‌ها نیز اصل مهم است که طی سال‌های گذشته مطرح شده است.

نماینده مردم شهرستان‌های بویین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: تشویق سرمایه‌گذاری برای افزایش حجم و میزان سرمایه‌گذاری نیز اصل مهمی است که باید در بخش صادرات مورد اهتمام قرار گیرد.

عباسپور ادامه داد: در حال حاضر با توجه به مشارکت جدی دستگاه‌های استان قزوین شاهد آغاز روند رو به رشد در سیستم اقتصادی به ویژه صادرات هستیم.

نماینده مردم شهرستان‌های بویین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تخصیص بیشتر اعتبارات و فعال سازی بیشتر گمرکات نیز از راه‌های پیشنهادی دیگر در راستای افزایش سطح صادرات استان قزوین است.

نماینده مردم شهرستان‌های بویین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: در همین راستا نیاز است تا رسانه‌ها ضمن اطلاع رسانی دقیق از دستاوردهای صادرات فعالیت‌های مسئولان را در این حوزه به مردم استان برسانند.

داوود محمدی نماینده مردم شهرستان‌های قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص اظهار داشت: با توجه به موقعیت صنعتی و کشاورزی قزوین و تولید محصولات متنوع و گاه منحصر به فرد در این استان و همچنین قرار گرفتن گمرک، وضعیتی را به وجود آورده که بخش صادرات به عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصادی استان به شمار می‌رود.

نماینده مردم شهرستان‌های قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی افزود: با وجود ظرفیت‌های قوی وضعیت صادرات در استان مطلوب نیست و محصولات صادراتی قزوین بسیار محدودتر از ظرفیت بالای آن است.

محمدی عنوان کرد: این در حالی است که اگر توجه ویژه‌ای به این مهم صورت می‌گرفت، قطعاً قزوین می‌توانست سهم بالایی از ظرفیت فروش در بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای منطقه را به دست آورد.

نماینده مردم شهرستان‌های قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین براى انجام صادرات موفق ابتدا باید مشکلات و موانع صادرات غیرنفتى را باز شناخت.

محمدی پیرامون مشکلات صادرات قزوین ابراز داشت: این مشکلات را مى‌توان در یک تقسیم بندى کلى به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم کرد، در بخش داخلی مشکلات اصولاً به تولید و کیفیت و قیمت و حمل و نقل داخلى و بازاریابى و بسته بندى برمى‌گردد و علاوه بر آن سیاست‌هاى صادراتى و ارزى و همچنین ضایعات ناشى از مدیریت‌هاى ناصحیح نیز بر دامنه آن مى‌افزاید.

پرداختن به موانع صادرات بی تردید نیازمند کارشناسی و برگزاری متعدد نشست‌های استانی است تا بتوان از ساز و کارها و چارچوب‌های قانونی به منظور رفع این موانع استفاده کرد.

به اذعان خود مسئولان، اغلب مشکلات صادرات مربوط به سیاست‌های کلان کشور است.

تحریم‌ها مانع صادرت می‌شود ولی باید در سیاست‌گذاری‌ها و دستورالعمل‌ها موانع حذف شود تا به میزان مطلوبی از صادرات برسیم.

صادرات استان قزوین اکنون بالغ بر 400 میلیون دلار است و این استان از لحاظ صادرات دارای شرایط مطلوبی است به گونه‌ای که در حال حاضر صادرات غیرنفتی استان قزوین به بیش از 5/2 برابر افزایش یافته است.

استان قزوین دارای توانمندی مطلوبی است و می‌تواند بیش از این در عرصه تولید و صادرات گام برداشته و سیر صعود خود را دنبال کند.

برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در این زمینه نیز مفید است زیرا سبب تعامل سازنده بین تولید کنندگان و صادرکنندگان می‌شود.

در پایان باید اذعان کرد اگر مسئولان استان بتواند نسبت به رفع و هموارسازی مشکلات صادرات و صنعت فعالیت‌های اثرگذارتری را به انجام رسانند بی تردید زمینه بهبود وضعیت معیشتی شهروندان استان نیز مهیا شده و این مهم ارزشمندترین بستر برای جهش پرشتاب اقتصادی است تا ظرفیت‌های استان بیش از پیش بروز یافته و خریداران خارجی نسبت به خرید محصولات صادراتی تمایل بیشتری را نشان بدهند.

انتهای پیام/77005/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول