اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین:

محیط زیست قزوین از امنیت محیط‌بانان حمایت می‌کند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: این اداره کل از امنیت و حقوق محیط‌بانان خود حمایت می‌کند.

محیط زیست قزوین از امنیت محیط‌بانان حمایت می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حدود 40 روز پیش صدور حکم اعدام غلامحسین خالدی از محیط بانان دنا که پس از درگیری با یکی از شکارچیان، متهم به قتل وی شده بود، علاوه بر متاثر کردن حافظان محیط زیست در دیگر مناطق کشور، نگرانی آنان را در خصوص امنیت جانی و قضایی خود افزایش داد.

این مسئله در حالی بود که پیش از آن هم اسعد تقی‌زاده دیگر محیط بان دنا با همین اتهام محکوم به اعدام شده بود.

به طور قطع صدور چنین احکامی با ایجاد نگرانی در میان محیط بانان می‌تواند منجر به بی انگیزگی یا واهمه آنان از ایستادگی قاطع در برابر متخلفان شود.

ترس از اینکه در مواجهه با شکارچیان متخلف و حتی مسلح، در صورت پافشاری این افراد بر تعرض به محیط زیست و ارتکاب خلاف باید یا متخلفان را بکشند یا خود کشته شوند که نیم نگاهی به وضعیت دو محیط بان زیر تیغ نشان می‌دهد که حتی در صورت کشتن متخلفان هم در نهایت خود محیط بانان به اتهام قتل، کشته می‌شوند.

به همین دلیل حمایت از محیط بانان و ایجاد حس امنیت در آنان برای حفظ محیط زیست در سراسر کشور امری ضروری است که قزوین نیز با داشتن مناطق طبیعی و منطقه حفاظت شده باشگل، منطقه تیراندازی و شکار ممنوع طارم سفلی، الموت و همچنین شکار و تیراندازی ممنوع آوج- آبگرم که هر یک در معرض آسیب و تعدی شکارچیان غیرمجاز قرار دارند، از این قاعده مستثنی نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین محیط بانان را نیروهای خط مقدم مبارزه با متخلفان و متعرضان به محیط زیست خواند و اظهار کرد: این اداره کل در سطح استان 37 نفر محیط بان دارد که حتی همین تعداد نیز برای محافظت از محیط زیست کفایت نمی‌کند.

صدرالدین علیپور افزود: این نهاد به منظور ایجاد حس امنیت در میان محیط بانان استان طی نشست‌هایی با مسئولان نیروی انتظامی از این نهاد درخواست همکاری و همراهی برای مقابله با شکارچیان متخلف و افزایش امنیت محیط بانان کرده است.

وی با بیان اینکه محیط بانان ضمن آشنایی با منطقه امر حفاظت را با علاقه دنبال می‌کنند، ادامه داد: در صورتی که محیط بانان از امنیت و حمایت کافی قضایی برخوردار نباشند، چه بسا کارایی لازم حاصل نشود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین تصریح کرد: این اداره کل از نظر تجهیزات و محافظت از خود با کمبود رو به روست که برای رفع این مشکل نیز تلاش می‌شود.

علیپور با اشاره به وجود منطقه حفاظت شده باشگل در استان قزوین خاطرنشان کرد: همچنین تصویب طرح تبدیل مناطق طارم و الموت به منطقه حفاظت شده در شورای عالی محیط زیست از اقدامات در حال پیگیری است که در صورت تحقق آن می‌توان به واسطه وجود سه منطقه حفاظت شده در استان امکانات بیشتری از سازمان حفاظت محیط زیست درخواست کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین به وجود 114 محیط بان شهید در کشور اشاره و عنوان کرد: حمایت از محیط بانان در مواجهه با شکارچیان متخلف نیازمند اهرم قانونی است.

وی ادامه داد: به همین دلیل این سازمان تصویب قوانینی را در مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌کند تا توان آن در پشتیبانی از حافظان محیط زیست افزایش یابد.

وی اضافه کرد: در عین حال تا زمان تصویب این قوانین باید از امکانات محلی همچون نیروی انتظامی و تعامل با نهادهای قضایی برای ارتقای امنیت محیط بانان بهره گرفت تا به واسطه اقتدار این دستگاه‌ها چتر حمایتی بر سر محیط بانان گسترده‌تر شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین اذعان داشت: در کنار موارد یاد شده، بیمه محیط بانان در این سازمان انجام می‌شود تا در صورت بروز حوادث، این نیروها تا حدودی از پشتوانه لازم برخوردار شوند.

انتهای پیام/77011/ی40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول