اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره آمار اداره کل هواشناسی استان زنجان خبر داد

افزایش 48 درصدی میزان بارش‌ها در استان زنجان

رئیس اداره آمار اداره کل هواشناسی استان زنجان از افزایش 48 درصدی میزان بارش‌ها در استان زنجان در طی سال جاری خبر داد.

افزایش 48 درصدی میزان بارش‌ها در استان زنجان

احد یاغموری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به اینکه استان زنجان از نظر اقلیمی جزو استان‌های نیمه خشک محسوب می‌شود، اظهار داشت: ویژگی اقلیم نیمه خشک تغییر بارش است و معمولاً میزان بارش در آن‌ها سال به سال تفاوت دارد.

وی با اشاره به اینکه مهر ماه امسال بارش خوبی در سطح استان گزارش نشده، افزود: بارش‌ ماه‌های آبان و آذر ماه امسال در استان و استان‌های مجاور و بخش عمده‌ای از کشورمان کاهش بارش مهر ماه را جبران کرده است.

رئیس اداره آمار اداره کل هواشناسی استان زنجان با اشاره به اینکه به طور متوسط سالانه انتظار 300 میلی متر بارش در سطح استان زنجان وجود دارد، بیان داشت: به طور متوسط از تاریخ یکم مهر ماه تا 15 دی ماه امسال 142 میلی متر بارش در استان زنجان ثبت شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه این میزان بارش در مدت مشابه سال گذشته 120 میلی‌متر بوده است، گفت: میانگین بیست ساله نیز برابر 96 میلی متر است.

یاغموری با بیان اینکه امسال در مقایسه با سال گذشته و دوره آماری اداره هواشناسی افزایش قابل محسوسی داشته، ادامه داد: در مقایسه با دوره آماری استان زنجان امسال 48 درصد افزایش بارش را شاهد بوده است.

وی اضافه کرد: این میزان بارش استان زنجان را در رتبه نخست کشورمان از نظر افزایش بارش نسبت به دوره آماری قرار داده است.

رئیس اداره آمار اداره کل هواشناسی استان زنجان در ادامه فصل بهار را به عنوان پر بارش‌ترین فصل سال اعلام کرد و ادامه داد: رتبه دوم به فصل زمستان و رتبه سوم نیز به فصل پاییز اختصاص دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: خوشبختانه میزان بارش‌های امسال نزدیک به 50 درصد میزان آبی که در یک سال محقق می‌شود را در استان به ثبت رسانده است.

یاغموری با اشاره به اینکه عمده‌ترین بارش‌های امسال استان برف بوده، ادامه داد: بعضی روزها حدود 20 تا 40 سانتی متر در برخی نقاط استان بارش برف مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون در برخی شهرها 15 سانتی متر برف موجود است، بیان داشت: سرما باعث شده برف در این نقاط تداوم داشته باشد.

رئیس اداره آمار اداره کل هواشناسی استان زنجان ابراز امیدواری کرد که با بارش‌های اخیر مشکل حاد خشکسالی در استان زنجان حل شود.

این مسئول با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط اقلیمی استان نیاز به صرفه جویی در مصرف آب در بخش صنعت، کشاورزی و مصارف خانگی دارد، افزود: بخشی از منابع آبی از طریق رودخانه و بخشی به صورت روان آب تشکیل شده و بخش دیگری نیز به سفره‌های زیرزمینی نفوذ می‌کند.

یاغموری با اشاره به اینکه امید است با ذوب شدن تدریجی برف موجود در کوه‌ها به طور کامل از این بارش‌ها استفاده شود، اذعان داشت: میزان بارش برف در استان‌های مجاور نیز خوب گزارش شده است و بعضی از منابع آبی از استان‌های مجاور تامین می‌شود.

انتهای پیام/73008/ن۳۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول