اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی دماوند در گفت‌وگو با فارس:

افزایش سطح زیر کشت گندم در دماوند به‌ صرفه نیست

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دماوند گفت: افزایش سطح سبز زیر کشت گندم،‌ به دلیل کمبود آب به‏ صرفه نیست و افزایش عملکرد در واحد سطح زیر کشت موجود اقتصادی‌تر است.

افزایش سطح زیر کشت گندم در دماوند به‌ صرفه نیست

حمیدرضا خلیلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران بیان کرد: دلیل دیگر امکان نداشتن افزایش واحد سطح زیرکشت، خرد شدن اراضی کشاورزی به واسطه قانون ارث است.

وی افزود: همچنین تبدیل زمین‌های غیرزراعی به زراعی هزینه‌های بسیار هنگفتی را می‌طلبد که فعلا در توان بخش کشاورزی کشور نیست.

خلیلی ادامه داد:‌ همان‌گونه که در راه و شهرسازی گفته می‌شود ساخت هر یک کیلومتر اتوبان، پنج میلیارد ریال هزینه لازم دارد؛‌ در کشاورزی نیز تبدیل یک هکتار زمین غیرزراعی مانند مرتع یا زمین زراعی درجه سه و چهار به زمین زراعی درجه یک و دو، همین مقدار هزینه می‏‌خواهد.

وی بر همین اساس، تفکر مجموعه وزارت کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استان تهران را افزایش عملکرد در واحد سطح به کمک تولید اقتصادی و تولید پایدار محصول کشاورزی به ویژه در بخش گندم بیان کرد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دماوند افزایش عملکرد در واحد سطح موجود را همچنین باعث بهره‌وری بیشتر برای کشاورزان برشمرد و اظهار داشت: تولید اقتصادی، تولید پایداری را نیز به همراه دارد و از این طریق بهره‌برداران در عملکرد به سود بیشتری می‌رسند و می‌توانند هزینه‌های مازاد خود را جبران کنند.

خلیلی در خصوص شیوه‌های افزایش عملکرد در سطح زیر کشت موجود و تولید اقتصادی و پایدار تصریح کرد: ‌این امر از طریق تأمین نهاده‌های اساسی مانند بذر اصلاح ‌شده، کودهای آلی، بیولوژیکی و بیوفسفات و شیمیایی و کشاورزی مکانیزه محقق خواهد شد.

انتهای پیام/2568/ب30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول