اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت‌ علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان:

نرخ مشارکت زنان در جامعه تنها 13.7 درصد است

عضو هیئت ‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: از 4 میلیون و 700 نفر از زنان در حال تحصیل و فارغ‌التحصیل نرخ مشارکت زنان در جامعه 13.7 درصد بوده و بعد از 35 سال این رقم تنها 1.8 درصد رشد داشته است.

نرخ مشارکت زنان در جامعه تنها 13.7 درصد است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، پیش از ظهر امروز محسن رنانی در چهارمین همایش ملی بانوان در اتاق بازرگانی، با بیان اینکه توسعه تعاریف بسیاری داشته و دانشمندان و جامعه‌شناسان هنوز در خصوص آن به‌اتفاق نظر نرسیده‌اند، اظهار کرد: توسعه یعنی شکوفایی ظرفیت‌های انسانی و ایجاد بسترهای لازم و کافی برای آن که دو شرط برداشتن موانع بیرونی و حذف موانع درونی لازمه آن است.

وی افزود: حذف موانع بیرونی، فرصت و حذف موانع درونی، قابلیت نام دارد پس فرصت یعنی عدم وجود موانع و قابلیت توانایی‌های درونی ما هستند.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه فرصت و قابلیت نوعی آزادی هستند، تصریح کرد: آزادی اول صلبی و آزادی دوم ایجابی بوده و جامعه‌ای که به سمت ایجاد فرصت‌ها و قابلیت‌ها در افراد می‌رود توسعه می‌یابد.

وی اضافه کرد: همه‌چیزهای خوب در عالم پیامد منفی هم دارد و ما باید به دنبال یافتن خوبی‌ها باشیم ضمن اینکه بدی‌های آن را کنترل کنیم، آزادی نیز از لوازم توسعه و شکوفایی انسان بوده و البته اثرات منفی نیز دارد.

رنانی با بیان اینکه در گذشته زنان بیشتر به دنبال آزادی‌های صلبی و حذف محدودیت‌ها بوده‌اند، بیان کرد: در رسیدن به این آزادی‌ها مردان نیز کمک کرده و البته تورم هم بی‌تأثیر نبوده است.

وی افزود: تورم موجب شد سن ازدواج زیاد شود و بانوان با امید تأمین مخارج و کسب درآمد به دانشگاه بروند و این مجموعه عوامل افزایش سهم زنان در دانشگاه‌ها و تاکید بر آزادی‌های صلبی شد که تا حد زیادی نیز به‌دست آمد اما در دستیابی به آزادی‌های ایجابی کوتاهی شد.

عضو هیئت‌ علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه طبق نظریه نورس، توسعه در جامعه، از کودکان در خانه و مدرسه رخ می‌دهد، اظهار کرد: اگر در سنین پایین توسعه اتفاق نیفتد در جامعه نیز رخ نداده و وجود فناوری‌های گوناگون تنها مظاهر توسعه هستند.

وی اضافه کرد: توسعه در فکر و اندیشه انسان رخ می‌دهد و باید از مدرسه و با آموزش کودکان خود به انجام کار گروهی و گفت‌وگو نهادینه شود چرا در بیرون تنها مظاهر آن وجود دارد.

رنانی با بیان اینکه درآمد ایران بالاتر از این نمی‌رود و این بسیار خوب است، خاطرنشان کرد: باید چشم امید از دولت برداشته و جامعه خود برای توسعه کمک کند زیرا دولت در امر توسعه هر عملی که انجام دهد تاثیری نداشته و جامعه خود باید برای توسعه تلاش کند.

وی افزود: نرخ مشارکت زنان بالای 15 سال که توانایی کار دارند در بازار کار 15 درصد و همچنین نسبت نرخ مشارکت نیروی کار زنان به مردان 25 درصد بوده است.

عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در ترکیب جمعیت کشور در سال 91 مردان 52.2 و زنان 47.8 درصد هستند، اضافه کرد: مردان باسواد 90 درصد و زنان باسواد 81 درصد هستند که نسبت خوبی است.

وی ادامه داد: مردان باسواد دارای مدرک دانشگاهی 18 درصد و زنان باسواد دارای مدرک دانشگاهی 17 درصد هستند که این حاصل تلاش مردان و اثرات تورم بوده و تلاش بسیاری برای ورود زنان به دانشگاه شد پس باید نتیجه آن را نیز ببینیم.

رنانی تصریح کرد: از 4 میلیون و 700 نفر از زنان در حال تحصیل و فارغ‌التحصیل نرخ مشارکت زنان در جامعه 13.7 درصد و قبل از انقلاب 12.9 درصد بود که بعد 35 سال تنها 1.8 درصد رشد داشته است.

عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان سهم زنان در مجلس شورای اسلامی را که شاخص تصمیم‌گیری زنان است تنها 3 درصد دانست و اظهار کرد: میزان فعال بودن دانش‌آموختگان عالی از کل مردان دانش‌آموخته 58 درصد و از زنان 37 درصد است و نسبت مردان شاغل به کل دانش‌آموختگان مرد 50 درصد و در زنان 25 درصد است یعنی 75 درصد زنان تحصیل‌کرده در خانه هستند و هیچ فعالیتی در جامعه ندارند.

وی تاکید کرد: 30 سال سرمایه‌گذاری برای دانش‌آموختگان باید تاکنون نتیجه می‌داد و آزادی‌های ایجابی که قابلیت‌ها هستند باید کسب می‌شد اما تنها آزادی‌های صلبی به زنان داده شد، در صورتی‌که توسعه زمانی رخ می‌دهد که آزادی‌های ایجابی هم در زنان بالا رود و زنان نیز به‌ اندازه مردان در بازار کار سهیم باشند.

رنانی با اشاره به اینکه باید در سیاست‌گذاری و خواسته‌های زنان تجدید نظر شود، تصریح کرد: زنان نیاید تنها به دنبال کسب آزادی‌های صلبی باشند بلکه باید به مسائل مهم‌تر توجه کرده و به کسب قابلیت‌ها بپردازند و دولت باید به جای افزایش دانشگاه‌ها، قابلیت‌های درونی را افزایش داده و به کودکان خود بیاموزیم که به دنبال کسب آزادی‌های ایجابی و قابلیت‌ها باشند.

وی اظهار کرد: در سیاست‌گذاری‌های آینده توسعه، باید بر آزادی‌های ایجابی تاکید داشته و به‌ویژه در زنان باید برنامه‌ای 30 سال برای شکوفایی قابلیت‌های آنها داشته باشیم اما دولت‌مردان ما این سیاست را نداشته و زنان خود باید در جهت آن تلاش کنند.

انتهای پیام/63029/ط40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول