اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هشتمین کنگره سالانه کلینیکال انکولوژی:

سن زنان ایرانی برای ابتلا به سرطان سینه 10 سال پایین‌تر از دیگر کشورهاست

رئیس هشتمین کنگره سالانه کلینیکال انکولوژی گفت: سن زنان ایرانی برای ابتلا به سرطان سینه 10 سال از کشورهای دیگر پایین‌تر است.

سن زنان ایرانی برای ابتلا به سرطان سینه 10 سال پایین‌تر از دیگر کشورهاست

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، احمد مصلایی صبح امروز در هشتمین کنگره سالانه کلینیکال انکولوژی که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد اظهار کرد: کسانی که با آمار سروکاری ندارند و دست‌اندرکار تشخیص و درمان سرطان هم نیستند متوجه تغییر در شیوع و توزیع سرطان شده‌اند به طوری که اغلب این روزها از واژه سونامی برای شیوع سرطان در کشور استفاده می‌کنند.

وی سن امید به زندگی و طول عمر افراد را یکی از دلایل افزایش سرطان‌ها در کشور دانست و افزود: اکنون افزایش سن امید به زندگی و طول عمر افراد جامعه یکی از دلایل افزایش موارد سرطان در کشور است و موارد سرطان‌ها در سنین بالا بیشتر دیده می‌شود و اگر به طور میانگین مردان جامعه 85 سال عمر کنند 95 درصد آنها دچار سرطان پروستات می‌شوند.

رئیس هشتمین کنگره سالانه کلینیکال انکولوژی سرطان سینه را یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران دانست و تصریح کرد: شایع‌ترین سرطان خانم‌ها یعنی سرطان سینه در زنان ایرانی است که سن ابتلا به این سرطان در خانم‌ها پایین آمده و آمار نشان دهنده این است که سن زنان برای ابتلا به سرطان سینه 10 سال از کشورهای دیگر پایین‌تر است و نیز سن ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند معده و روده در کشور پایین آمده است و این در حالی است که جوانی جمعیت در سال‌های گذشته برای این موضوع نیز حساب شده و از نظر آماری نیز حذف گردیده است.

وی افزایش شیوع سرطان‌ها در کشور را غیرمتعارف دانست و عنوان کرد: افزایش شیوع سرطان‌ها در کشور غیرمتعارف است مثلاً در سال‌های گذشته سن ابتلا به سرطان روده بزرگ مربوط به افراد 50 سال به بالا بود اما در حال حاضر موارد متعددی از ابتلا به این نوع سرطان در سنین زیر 25 سال هم مشاهده می‌شود.

* نقش استرس و عوامل محیطی در رشد سرطان

مصلایی در ادامه استرس و عوامل محیطی را مهم‌ترین نقش در سرطان‌ها دانست و گفت: استرس سطح ایمنی بدن را پایین می‌آورد و یکی از دلایل شکست سیستم دفاعی بدن به خاطر استرس‌هایی است که متوجه فرد است.

وی در ادامه افزود: تغییر عوامل محیطی نقش مهمی در افزایش سرطان‌ها دارد مثلاً آلودگی هوا و افزایش مواد آزبست در هوا در بروز و افزایش سرطان را نمی‌توان نادیده گرفت و آلودگی ناشی از دود و غبار احتمالاً در بروز سرطان نقشی ندارد اما مواد شیمیایی ناشی از بنزین غیراستاندارد ریسک ابتلا به سرطان‌های مختلف را بالا می‌برد.

رئیس هشتمین کنگره سالانه کلینیکال انکولوژی در ادامه گفت: مسئولان و متخصصان باید برای جلوگیری و نیز درمان این بیماری راه‌حل‌هایی را ارائه کنند مثلاً غربالگری برای بیماری‌های شایع از راه‌حل‌هایی است که مرگ و میر و نیز عوارض و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

وی یکی دیگر از راه‌حل‌ها را برگزاری کنگره‌ها دانست و افزود: یکی دیگر از راه‌حل‌هایی که می‌تواند در پیشگیری سرطان دخیل باشد برگزاری کنگره‌هایی است که برای تبادل اطلاعات علمی بین متخصصین و صاحب‌نظران داخلی و خارجی زمینه‌ای را مهیا می‌کند تا متخصصین بتوانند دستاوردهای خود را که اغلب دلگرم‌کننده است با یکدیگر تبادل کنند و نیز از یکدیگر برای حل مشکلات خود کمک بگیرند.

وی در ادامه اضافه کرد: برای درمان سرطان امکانات زیادی لازم است که متأسفانه اغلب مراکز و بیمارستان‌ها به علت کمبود امکانات پاسخگوی نیازهای مراجعان نمی‌باشد و هزینه‌های زیاد درمان این بیماری از مشکلاتی است که سبب ناتوانی بیماران برای درمان مطلوب می‌شود.

* درمان این بیماری نیازمند یک کار ملی است

مصلایی در ادامه بیان کرد: خطر سرطان در کمین است و همه می‌توانند در خطر باشند پس جلوگیری و درمان این بیماری یک کار ملی در کشور و یک امر بین‌المللی در سطح بالاتر است.

وی در ادامه اضافه کرد: کار فرهنگی عمیق و طولانی می‌تواند سبب تغییراتی در عادات زندگی مردم شود مثلاً عدم استفاده از دخانیات از این گونه امور است. 

رئیس هشتمین کنگره سالانه کلینیکال انکولوژی افزود: روش‌های صحیح و نیز مواد سالم غذایی در سطح جامعه می‌تواند در کاهش سرطان‌های مختلف مؤثر باشد و برخی مواد غذایی حدود 20 تا 30 سال طول می‌کشد تا خطراتشان مشخص شود به همین دلیل فاصله بین مواجهه عوامل خطر با بروز بیماری طولانی است تا منجر به بروز سرطان شود که غافل نماندن از تأخیر در بروز سرطان‌ها از دیگر وظایف مسئولین اداره کشور است.

انتهای پیام/2301/صا40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول