اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از دیدارهای آیت‌الله اراکی با مراجع تقلید

تاکید مراجع عظام تقلید بر وحدت مسلمانان بر پایه اشتراکات دینی

مراجع عظام تقلید در قم طی دیدارهایی که با آیت‌الله اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی داشتند بر تقویت وحدت مسلمانان بر پایه اشتراکات دینی تاکید کردند.

تاکید مراجع عظام تقلید بر وحدت مسلمانان بر پایه اشتراکات دینی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب طی یک روز کاری با حضور در دفاتر مراجع عظام تقلید با بزرگان و زعمای حوزه علمیه قم دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

محور گفت‌وگوها در این دیدارها تقریب میان مذاهب اسلامی با توجه به حساسیت هفته وحدت در سال جاری بود.

نخستین دیدار آیت‌الله اراکی با آیت‌الله موسوی اردبیلی، از اساتید حوزه علمیه قم صورت گرفت.

هجمه کنونی علیه اسلام در تاریخ بی‌سابقه است

وی در این دیدار با اشاره به هفته وحدت اظهار کرد: در سال‌های اخیر این هفته از حساسیت خاصی برخوردار بوده زیرا دشمنان تمام امکانات خود را بسیج کرده‌اند تا به فتنه مذهبی در میان مسلمانان دامن بزنند و فتاوایی نیز به وسیله برخی جاهلان عالم‌نما در همین راستا صادر می‌شود.

وی افزود: برخی رسانه‌ها که برای ایجاد فتنه مذهبی تاسیس شده‌اند به صورت شبانه‌روزی مطالب فتنه‌انگیز و تفرقه‌افکن پخش می‌کنند.

رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه در تاریخ سابقه این همه هجمه علیه مسلمانان وجود نداشته است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل هفته وحدت امسال حساسیت بیشتری دارد.

وی ادامه داد: کنفرانس تقریب در راستای مبارزه با فعالیت‌های تفرقه‌برانگیز دشمنان و با حضور تعداد زیادی از نویسندگان و عالمان مذاهب گوناگون اسلامی طی سه روز در ایران برگزار می‌شود.

اراکی با اشاره به برپایی جشن‌های میلاد حضرت محمد(ص) خاطرنشان کرد: این جشن‌ها می‌تواند عاملی برای وحدت مسلمانان باشد؛ جشن بزرگی نیز در تهران برگزار می‌شود و علاوه بر آن شب شعری با موضوع نبی مکرم اسلام در ایران و سایر کشورها برپا خواهد شد.

رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اضافه کرد: کمیته صلح اسلامی زیر نظر این مجمع تاسیس شده و تلاش می‌کند در مناطق بحران‌خیز به وسیله گفت‌وگو میان طرف‌های درگیر اتحاد را برقرار کند؛ اتحادیه‌های زنان جهان اسلام، بازرگانان مسلمان و فعالیت‌های ورزشی و اجتماعی بخشی دیگر از ابعاد مبارزه با توطئه جهانی علیه اسلام هستند.

وی با بیان اینکه استفاده از رهنمودهای علما و مراجع تقلید می‌تواند برای همه مسلمانان به منظور اتحاد بیشتر مفید به فایده باشد، گفت: تاکید بر حرمت اهانت به شخصیت‌ها و سمبل‌های مسلمانان از مذاهب گوناگون در این میان اهمیت ویژه‌ای دارد و امید است اثرات خود را بر تقویت وحدت میان پیروان آیین اسلام بگذارد.

اراکی با اشاره به فشارهای شدید بین‌المللی علیه اسلام و مسلمانان تصریح کرد: حتی گاهی اوقات با شخصیت‌هایی تماس می‌گیرند و هزینه‌هایی پرداخت می‌کنند تا آنها وارد کارهایی با موضوع تقریب میان مذاهب اسلامی نشوند.

رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: دشمنان همواره درصدد هستند کارهای تقریبی مسلمانان را خنثی کنند.

حوزه‌های علمیه وارد نقد علمی سلفی‌ها شوند

آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی‌اردبیلی هم در این دیدار گفت: شما سابقه خوبی دارید و امیدوارم به امید خداوند در این مسیر موفق و موید باشید.

وی افزود: باید راهکارهای صحیح را در ادامه مسیر برگزینید تا به اهداف تعیین شده دست یابید.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اهل نظر و تحقیق همواره تلاش می‌کنند تا وحدت میان مسلمانان شکل بگیرد، عنوان کرد: دشمنانی هم که اهل علم هستند در مقابل تلاش می‌کنند بنابراین لازم است تقابل علمی با آن‌ها صورت بگیرد؛ دشمنان همواره به دنبال نقاط ضعف هستند بنابراین باید تلاش کنیم این نقاط ضعف را برطرف سازیم.

وی ادامه داد: اگر بتوان در مجمع تقریب مذاهب اسلامی گروهی شناخته ‌شده و اهل تحقیق را جمع کرد تا راجع به تاریخ اسلام و مذاهب گوناگون مطالبی را گردآوری و مورد پژوهش قرار دهند اقدام خوبی خواهد بود.

آیت‌الله موسوی‌اردبیلی با بیان اینکه اینگونه کارهای تحقیقی نتیجه خوبی خواهد داشت، گفت: همه فعالیت‌ها باید در راستای تقویت اسلام باشند.

 

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر تبلیغ بین‌المللی دین مبین اسلام خاطرنشان کرد: باید از همه ظرفیت‌ها در این مسیر استفاده کرد و اهل نظر و تحقیق را در همه کشورها مورد شناسایی قرار داد.

وی با بیان اینکه تخطئه کورکورانه دیگران مذموم و ناشایست است، گفت: در حوزه‌های علمیه بیشتر به سراغ فقه می‌روند در حالیکه مباحث مغفول‌ مانده‌ای هم وجود دارند؛ امروز مباحثی پیرامون چیستی و فلسفه دین مطرح بوده و ضروری است در مقابل هجمه‌های آن‌ها فعالیت‌هایی بر مبنای علم صورت بگیرد؛ لازم است در مورد مباحث علمی سلفی‌ها، حوزه‌های علمیه وارد نقد علمی شوند.

آیت‌الله موسوی‌اردبیلی با تاکید بر شناخت زمان و ابعاد مختلف جهان به عنوان یکی از ملزومات اقدامات علمی در زمینه تقریب عنوان کرد: برای تقویت وحدت انتظار می‌رود کنفرانس وحدت اسلامی به صورت همه‌جانبه و با شناخت کافی از وضعیت حال حاضر جهان کار خود را ادامه دهد.

انتقاد آیت‌الله اراکی از عدم هماهنگی بین نهادها در دفاع از تشیع

اراکی سپس به دفتر آیت‌الله نوری همدانی رفت و با این مرجع تقلید هم دیدار کرد؛ وی در این دیدار گفت: در هیچ زمانی دشمنان اسلام اتحادی مانند امروز علیه اسلام و مسلمانان نداشته‌اند؛ آن‌ها همه امکانات خود را در راستای فتنه‌انگیزی و با هدف به راه انداختن جنگ داخلی میان فرق مختلف اسلامی به کار گرفته‌اند.

وی افزود: حتی در روستاهای دورافتاده جهان اسلام از اندونزی تا موریتانی، توطئه جنگ فرقه‌ای وجود دارد و دشمنان اسلام به ویژه دستگاه جاسوسی صهیونیست‌ها دیده می‌شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه امیدواریم کنفرانس تقریب همانند سال قبل تصمیمات مهمی بگیرد، عنوان کرد: در مجمع عمومی برنامه‌هایی پیشنهاد خواهد شد که منجر به تصمیمات مفید شود.

وی ادامه داد: استفاده از رهنمودهای علما و مراجع تقلید در زمینه تقریب مذاهب اهمیت ویژه‌ای دارد و موجب تقویت کنفرانس تقریب و نیز وحدت میان مسلمانان خواهد شد.

اراکی با بیان اینکه مفتی اعظم تونس، سوریه، روسیه، الجزایر و دیگر کشورها و نیز شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام در کنفرانس تقریب حضور خواهند داشت، گفت: حضور جنابعالی در این کنفرانس موجب غنای بیشتر کار خواهد شد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه مجامع محلی در 30 کشور اسلامی تشکیل شده‌اند، خاطرنشان کرد: کمیته صلحی با عنوان مساعی حمیده با حضور بیشتر کشورهای اسلامی تشکیل شده که دارای کمیسیون‌های فرعی مختلف است.

وی گفت: کمیته‌های فرعی ماموریت‌های خاصی در مورد هر منطقه جهان اسلام دارند ولی مشکل عمده ما نبود اعتبار لازم برای فعالیت‌های گسترده است؛ علاوه بر این مشکل کمتر شخصیت و نهادی است که با ما همکاری کند؛ روزها تلاش می‌کنیم تا خبری را از مجمع تقریب مذاهب در صدا و سیما منعکس کنیم ولی این کار را برای ما انجام نمی‌دهند.

اراکی با بیان اینکه همه دستگاه‌های عربستان سعودی در تبلیغ علیه تشیع هماهنگ با یکدیگر عمل می‌کنند، افزود: در مقابل ما روزها باید تلاش کنیم تا حتی در شبکه العالم بتوانیم مطلبی را بگنجانیم؛ شبکه‌های عربی دشمنان با من مصاحبه کرده‌اند ولی فقط توانسته‌ایم پس از چند سال یک مصاحبه با العالم داشته باشیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: در این دنیای پر از فتنه تن‌ها هستیم؛ نهادهای داخلی از دولت تا مراکز رسانه‌ای و تبلیغاتی باید هماهنگ با هم باشند تا بتوانیم در زمینه تقریب و مقابله با فتنه‌ها تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه مجامع دانشگاهی و کمیته‌های انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌های غربی و حتی ائمه جماعت آن‌ها امروز توسط عربستان سعودی انتخاب می‌شوند، گفت: در مقابل، هماهنگی ما بسیار کم است.

اراکی افزود: برای هر زهری پادزهری را تهیه کرده‌ایم ولی اینگونه برنامه‌ها نیازمند پشتیبانی کافی هستند.

جریان تکفیری و سلفی مصیبت بزرگی برای جهان اسلام است

آیت‌الله حسین نوری‌همدانی هم اظهار داشت: نبوت و امامت ارتباط نزدیکی با هم دارند و تفکیک آنها موجب می‌شود اسلام دچار مشکلات فراوان شود.

وی افزود: حفظ و اجرای قوانینی که پیامبر گرامی اسلام (ص) از جانب خداوند آورده با تأسی به سیره اهل بیت(ع) امکان‌پذیر خواهد بود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اسلام دینی جاودانه برای همه قرون و اعصار است عنوان داشت: اجرای قوانین، بیان و تبیین احکام و شرایع و حفظ و نگهداری از دین و قوانین اسلامی از شؤون امامت و ولایت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) در خطبه‌ای قضیه سقیفه را شرح می‌دهند که گفته شده انصار قضیه غدیر خم را فراموش کردند؛ حضرت فرمودند باید به اینها وصایای پیامبر اکرم(ص) را یادآوری نمود.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به این حقیقت که ولایت ثمره نبوت و دین محسوب می‌شود خاطرنشان کرد: ارتباط نبوت و ولایت بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

 

استاد برجسته حوزه علمیه قم تقریب میان مذاهب را مورد توجه قرار داد و گفت: حرکت در این راستا بسیار ثمربخش است و اولیای دین نیز تلاش کرده‌اند شکافی میان مسلمانان نباشد و این جزو فرهنگ اهل بیت(ع) بوده که حتی شیعیان پشت سر اهل سنت نماز هم بخوانند.

وی با اشاره به تلاش آیت‌الله بروجردی برای تقریب مذاهب تصریح کرد: امسال در برخی کشورها برگزاری مراسم مناسبت‌های مربوط به شیعیان در مجامع عمومی ممنوع شده است.

وی افزود: عربستان سعودی و وهابی‌ها آنقدر هزینه کرده‌اند که شیعیان نتوانند مناسبت‌های مذهبی خود همچون غدیر خم را به صورت عمومی جشن بگیرند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه آن‌ها همه امکانات خود را بسیج کرده‌اند تا شیعه را بکوبند، عنوان کرد: جریان تکفیری و سلفی مصیبت بزرگی برای جهان اسلام است.

وی ادامه داد: در عربستان مرکزی با بودجه فراوان به منظور مبارزه با تشیع تاسیس شده و تمام هدف آن‌ها مقابله با فرهنگ اهل‌بیت (ع) است.

آیت‌الله نوری‌همدانی افزود: آمریکا و اروپا در مرگ شارون اشک ریختند ولی ما را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند.

وی با بیان اینکه وهابی‌ها تبلیغات گستره و وسیعی دارند عنوان داشت: به عقیده من تنها تشکیل جلسات مفید نخواهد بود؛ پیشنهاد من این است که افرادی مانند سید حسن نصرالله را باید بیابیم که در کنار ما بایستند و آماده شهادت باشند زیرا دشمنان تکفیری‌ها را به گونه‌ای تربیت کرده‌اند که از ریختن خون شیعیان لذت می‌برند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه فتنه‌ای بزرگ توسط تکفیری‌ها به وجود آمده است خاطرنشان کرد: ما نمی‌گوییم وارد جنگ با تکفیری‌ها شویم ولی برای دفاع از تشیع و اهل بیت(ع) باید اقداماتی داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: پس از فتنه 88 به 17 استان و چندین کشور خارجی سفر کردم تا با مردم رو در رو صحبت کنم ولی صدا و سیما حتی یکی از این سخنرانی‌ها و سفرها را پوشش نداده است.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه صدا و سیما بسیاری از برنامه‌ها را پخش می‌کند عنوان داشت: ما خواسته‌ایم هفته‌ای یک ساعت به مراجع اختصاص دهند تا رو در رو با مردم صحبت کنند؛ از جمله مسائلی که می‌خواهیم صدایمان را به مردم برسانیم این است که جریمه دیرکرد جایز نیست ولی در بانک‌ها از مردم اخذ می‌شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه در برخی استان‌ها شیعیان و اهل سنت در کنار هم زندگی می‌کنند گفت: باید اتحاد میان مسلمانان را در داخل و خارج کشور تقویت کنیم.

تشکیل کمیته مساعی «حمیده اسلامی» با حضور 40 شخصیت برجسته جهان اسلام

دیدار بعدی آیت الله اراکی با آیت الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید و اساتید برجسته حوزه علمیه قم بود. اراکی در این دیدار اظهار داشت: امسال به مناسبت هفته وحدت چندین برنامه از جمله کنفرانس وحدت در تهران برگزار خواهد شد.

وی افزود: عده زیادی از علما و شخصیت‌های برجسته جهان اسلام از میان شیعیان و اهل سنت برای شرکت در کنفرانس تقریب دعوت شده‌اند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه توطئه‌ای جهانی علیه اسلام در جریان است عنوان داشت: سازمان‌های جاسوسی چند کشور امکانات خود را علیه اسلام و ایران بسیج کرده‌اند و هجمه آنها بی سابقه است.

وی ادامه داد: هر کاری که می‌کنیم دشمنان سعی در مقابله با ما دارند و همواره به دنبال خنثی کردن اقدامات تقریبی هستند ولی امیدواریم در کنفرانس وحدت تصمیمات خوبی برای مقابله با آنها گرفته شود و برای همین منظور هیئت اجرایی نیز در نظر گرفته شده است.

اراکی با بیان اینکه جمعه شب این هفته در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) برگزار خواهد شد خاطرنشان کرد: در سراسر جهان نیز برنامه‌های مشابهی تدارک دیده شده است؛ در لندن برنامه مفصلی داشتیم و شخصیت‌های بزرگی از میان مسلمانان و غیر مسلمانان در آن شرکت کردند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تاکید بر همگرایی مسلمانان به منظور منزوی کردن جریان‌های تکفیری و افراطی تصریح کرد: این کار تاکنون تاثیراتی داشته و در حال توسعه است.

وی با اشاره به تدارک برای برگزاری شب شعر در هفته آینده در قم به مناسبت سالروز میلاد حضرت محمد(ص) بیان داشت: تاسیس کمیته مساعی حمیده اسلامی با حضور 40 نفر از شخصیت‌های برجسته جهان اسلام از دیگر اقدامات به شمار می‌رود که هدف از آن هم کاهش اختلاف میان گروه‌های درگیر مسلمان در مناطق بحرانی است.

اراکی با بیان اینکه اتحادیه زنان مسلمان نیز تشکیل شده است گفت: هدف از راه‌اندازی این نهاد استفاده بهینه از توان زنان مسلمان در زمینه تقریب و حل مشکلات مسلمانان است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: مستند «محمد(ص)» در راستای مبارزه با اندیشه افراطی‌گری به زبان انگلیسی تهیه شده است؛ مستندی نیز درباره وضعیت اهل سنت ایران در دوران پس از انقلاب تهیه شده است.

وهابیت تکفیری به ابزار دشمنان تبدیل شده است

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی هم اظهار داشت: کارهایی که تاکنون انجام شده اثربخش بوده‌اند ولی نباید به آنها قناعت شود.

وی افزود: باید کارها را توسعه داد تا به هدف اصلی دست یابیم تا روزی که پیروان مذاهب اسلامی بتوانند در کنار هم و با سلامت کامل زندگی کنند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه قرآن کریم بر روی مسئله وحدت تاکید فراوانی دارد عنوان داشت: قرآن از اختلاف به عنوان صاعقه‌ای ویرانگر یاد کرده است؛ در تعبیری دیگر از اختلاف به زلزله‌ یاد شده است که همه جا را خراب و ویران می‌کند.

وی ادامه داد: قرآن می‌فرماید مشرک نباشد؛ از کسانی نباشید که در دین تفرقه ایجاد کردند؛ این هشدارهای مهم نشان‌دهنده اهمیت وحدت است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه مسلمانان باید به تعالیم قرآنی بازگردند و وظایفشان را بشناسند خاطرنشان کرد: هرچه بیشتر بر روی این امر تاکید شود و شواهد بیشتری از سنت رسول گرامی اسلام(ص) بیاوریم تاثیرات بیشتری نیز خواهد داشت.

استاد برجسته حوزه علمیه قم عنوان داشت: سابق بر این هجمه علیه تشیع چندان زیاد نبود و دلیل توطئه‌های کنونی قدرت فراوانی است که شیعه در زمان حاضر پیدا کرده است.

وی افزود: شیعه پس از مدت‌ها توانست رژیم صهیونیستی را شکست دهد و در ایران نیز حکومتی قوی، مستقل و غیر وابسته به شرق و غرب به وجود بیاورد و همین امر سبب هراس دشمنان شده است هرچند شیعیان خواهان دوستی هستند.

این مرجع تقلید با تاکید بر پرهیز از اهانت به مقدسات دیگران خاطرنشان کرد: فتوا داده‌ایم که نباید شیعیان به مقدسات دیگر مذاهب و بالعکس توهین کنند هرچند همین امروز هم دیدیم مسائلی بر خلاف این فتوا در برخی سایت‌ها آورده شده است.

وی ادامه داد: دشمنان به اختلاف میان مسلمانان امید بسته‌اند زیرا از هر راهی وارد شدند نتیجه نگرفتند و امیدوارند با اختلاف میان مسلمانان که در برخی مناطق موثر واقع شده به پیروزی برسند.

آیت‌الله مکارم شیرازی اضافه کرد: ابزار دشمنان در حال حاضر وهابیت تکفیری است و آنها هر کجا قدم گذاشته‌اند کشتار به راه انداخته‌اند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه از خلقت انسان بر روی زمین جنایاتی مانند کارهای تکفیری‌ها در عالم صورت نگرفته است گفت: فوتبال بازی کردن با سر بریده مسلمانان از جمله جنایات آنهاست که سابقه نداشته است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: مسلمانان باید با هم متحد شده و وهابیت تکفیری را که از حوزه اسلام خارج شده‌اند از خود طرد کنند و اگر هم افراطی‌های در میان ما هستند باید سفارش کنیم ما با افراط در هر طرف مخالف هستیم.

وی با بیان اینکه باید به همه جهانیان بگوییم که ایران اسلامی با هیچ کس سر جنگ ندارد عنوان داشت: ما فقط به دنبال عظمت اسلام و مسلمانان هستیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر پرهیز از انفعال در مقابل دشمنان و تکفیری‌ها خاطرنشان کرد: باید به این حقیقت ایمان داشته باشیم که اگر به فرامین الهی عمل کنیم خداوند ما را یاری خواهد کرد.

حضور عالمان شیعه و سنی در کنفرانس وحدت

در نهایت آیت‌الله اراکی به دفتر آیت‌الله سبحانی رفت و با این مرجع تقلید هم دیدار کرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این دیدار خاطرنشان کرد: در هفته وحدت برنامه‌های مختلفی تدارک دیده شده است که از جمله این برنامه‌ها برگزاری کنفرانس وحدت در تهران است.

وی تصریح کرد: برای شرکت در این کنفرانس از شخصیت‌های برجسته جهان اسلام اعم از شیعه و سنی دعوت به عمل آمده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه غربی‌ها برای برای مقابله با اسلام و ایران همه امکانات خود را به کار گرفته‌اند خاطرنشان کرد: دشمنان تلاش می‌کنند که اقدامات تقریبی را خنثی کنند و این در حالی است که در کنفرانس تقریب به دنبال این هستیم که برای مقابله با این توطئه‌ها تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم.

وی از برگزاری جشن میلاد پیامبر گرامی اسلام در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) خبر داد و تاکید کرد: در کشورهای مختلف از جمله انگلیس برنامه‌های ویژه ایام ولایت حضرت محمد(ص) و هفته وحدت تدارک دیده شده است.

آیت‌الله اراکی خاطرنشان کرد: مسلمانان باید با حفظ وحدت جریان‌های تکفیری و افراطی را منزوی کنند.

وی در پایان از آیت‌الله سبحانی خواست که پیامی به این کنفرانس صادر کند.

ریشه امروز تکفیر تعالیم وهابی‌هاست‌

آیت‌الله جعفر سبحانی هم با بیان اینکه شاید در جهان بشریت مسئله‌ای به روشنی مزایای وحدت و مضر بودن تفرقه پدیده‌ای به این صراحت کم باشد، افزود: ‌هرجا که بروید مردم وحدت را ستایش کرده و تفرقه را نکوهش می‌کنند و در آیات قرآن کریم نیز این مسئله مورد تاکید قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات خوب و موثر وحدت کلمه مسلمین است؛ امت مانند کسی است که درون چاه افتاده است و باید برای نجات یافتن به ریسمان الهی چنگ بزنند.

آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: وهابی‌ها این نوع اجتماعات را به عنوان تقریب مذاهب و وحدت را تخریب می‌کنند و ملاک در بدعت این است که اصلی در قرآن نداشته باشد و اقدامات ما همه ریشه در قرآن دارد.

وی در ادامه بیان کرد: از هر کس بپرسیم تلاش برای وحدت ترفیع پیامبر است یا غیر آن همه می‌گویند که این کار ریشه در قرآن دارد و حب پیامبر از اصول قرآنی است.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه از زمان خود پیامبر تکفیری‌ها وجود داشتند بیان کرد: ریشه امروز تکفیر تعلیمات وهابی‌ها در مدارس و دانشگاه‌های ایشان است.

وی اضافه کرد: مجلسی در عربستان برای تکفیر برگزار شده و 80 مقاله در ارتباط با تکفیر نوشته‌اند.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: کتاب‌های اینها حاوی این است که مسلمین فقط خود ایشان هستند و دیگران اصلا مسلمان نیست و هر کس که قبور را زیارت کند کافر است.

وی تاکید کرد: آنها اگر بخواهند ریشه تکفیر را بسوزانند باید کتاب‌های درسی خود را عوض کنند.

این مرجع تقلید در پاسخ به درخواست آیت‌الله اراکی در خصوص ارائه پیامی به همایش وحدت بیان کرد: در این زمینه مقاله‌ای نوشته‌ام که می‌توانید از آن بهره بگیرید.

انتهای پیام/78004/ر40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول