اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهره‌برداری توزیع برق شمال کرمان عنوان کرد

برق‌گرفتگی دومین علت مصدومیت کارگران در کرمان

معاون بهره‌برداری و دیسپانچینگ شرکت توزیع برق شمال استان کرمان گفت: برق‌گرفتگی دومین علت مصدومیت کارگران در کرمان بعد از سقوط از ساختمان است.

برق‌گرفتگی دومین علت مصدومیت کارگران در کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محمد الله‌داد ظهر امروز در دومین همایش عمومی آشنایی با حریم‌ها و خطرات شبکه‌های توزیع نیروی برق شمال استان کرمان، اظهار داشت: باید فاصله سه متری از سایه تیر برق برای  ساختمان ها، باربرهای ساختمانی، داربست‌ها و تابلوهای ساختمان رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: در صنعت هواپیمایی گفته می‌شود که نخستین اشتباه خلبان آخرین اشتباه وی است و برق یکی از خدمت‌هایی است که خطرات آن جبران‌ناپذیر و غیرقابل‌ جبران است.

معاون بهره‌برداری و دیسپانچینگ شرکت توزیع برق شمال استان کرمان ادامه داد: کارگران ساختمانی در کرمان بعد از سقوط از ساختمان بیشترین درصد مصدومیتشان ناشی از برق‌گرفتگی است.

الله‌‌داد بیان کرد: کارگران ساختمانی، نماکاران ساختمان، برق‌کاران صنعتی و همچنین سارقان سیم‌های برق و انرژی، مردم عادی در معابر به دلیل باز بودن درب تابلو برق، مردم عادی در منازل از جمله کسانی هستند که دچار برق‌گرفتگی بیشتری نسبت به دیگر افراد جامعه می‌شوند.

وی عنوان کرد: شیوه‌نامه‌ای بین سازمان مسکن و شهرسازی و نظام مهندسی و اداره برق بسته شد که نظارت لازم در ساختمان‌ها برای نصب سیستم ارت و فیوز محافظ جان انجام شود.

الله‌داد متذکر شد: حوادث شهروندی که در اثر برخورد با شبکه توزیع برق دچار مشکل می‌شوند بر حسب فراوانی عبارت از انجام عملیات ساختمانی در حریم خطوط شبکه توزیع برق، ورود بالابرهای ساختمانی کارگاه‌ها، ورود به حوزه سیم‌های حین نصب پرچم، پلاکاردها و تبلیغات بر روی پایه‌های برق، انشعاب غیرمجاز، ورود بوم جرثقیل به حوزه خطوط شبکه، بارگیری و یا تخلیه بار در زیر شبکه‌های برق  و ... هستند.

وی عنوان کرد: عمده شبکه‌های توزیع برق در داخل شهرهای فشار متوسط با 20 هزار ولت و فشار ضعیف با 400 ولت هستند و فشار متوسط به صورت افقی  نصب می‌شود.

معاون بهره برداری و دیسپانچینگ شرکت توزیع برق شمال استان کرمان یادآور شد: باید فاصله سه متری از سایه تیر برق برای ساختمان‌ها، باربرهای ساختمانی، داربست‌ها و تابلوهای ساختمان رعایت شود.

الله‌داد تأکید کرد: اغلب افرادی که دچار حادثه می‌شوند بعد از برق‌گرفتگی دچار سقوط هم می‌شوند به دلیل اینکه عمدتا در ارتفاع کار می‌کنند و هر دو حادثه با هم تداخل پیدا می‌کند.

وی اذعان داشت: در ماده قانون چهار شبکه برق ایران در مورد مسیر حریم‌های برق آمده است که در مسیر و حریم درجه یک اقدام به هر گونه عملیات ساختمان و ایجاد تاسیسات مسکونی، دامداری، باغ داری، درختکاری و انبارداری در هر ارتفاع ممنوع است و فقط ایجاد زراعت فصلی و سطحی، حفر قنات و چاه، راهسازی و شبکه‌های آبیاری مشروط بر اینکه سبب ایجاد خسارت برای تاسیسات خطوط انتقال نشود و در حریم سه متر هر گونه تاسیس، تاسیسات دائمی و غیر دائمی ممنوع است.

معاون بهره‌برداری و دیسپانچینگ شرکت توزیع برق شمال استان کرمان عنوان کرد: در ماده هفت قانون شبکه برق ایران در زمینه حریم‌های برق آمده است در صورتی که اشخاصی بر خلاف مقررات این آیین‌نامه عملیاتی در حریم درجه یک برق انجام دهند، مکلفند به محض اعلام ماموران وزارت نیرو و باید بلافاصله آزادسازی حریم انجام شود و اگر حادثه رخ دهد به دلیل اخطاری که داده شده هر گونه مسئولیتی بر عهده متجاوز و متخلف است.

الله‌داد عنوان داشت: در ماده هشت قانون شبکه برق ایران هم آمده است، برای تمام عملیاتی که  توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی، کار کشاورزی، حمل بار، زراعت ،حفر چاه و ... اگر احساس کرد ارتفاع نزدیک به حریم شبکه برق است با تماس با شماره 121 یا مراجعه حضوری همکاران ما در محل حضور پیدا می‌کنند و اگر نیاز به قطع برق باشد، برق را قطع می‌کنند و آزادسازی محوطه را انجام می‌دهند.

وی بیان داشت: اندازه‌گیری فاصله حریم برق باید توسط کارشناسان شرکت برق صورت گیرد و هرگز به صورت مستقیم اقدام به اندازه گیری حریم برق نکنید که باعث بروز حادثه می‌شود.

معاون بهره‌برداری و دیسپانچینگ شرکت توزیع برق شمال استان کرمان افزود: حداقل ارتفاع سیم شبکه‌های هوایی فشار ضعیف از سطح زمین 5.6 متر و شبکه‌های هوایی فشار متوسط از سطح زمین 5.7 متر است.

الله‌داد گفت: قبل از راه‌اندازی کارگاه‌های ساختمانی حریم هوایی برق اطراف کارگاه‌ها را بررسی کنید و در صورت لزوم از شرکت برق استعلام بگیرید.

وی در پایان ابراز داشت: یکی از مسائلی که کارگران ساختمانی را تهدید می‌کند حمل میلگرد است که بدون تماس با سیم برق و تنها به دلیل وارد شدن به حریم شبکه برق دچار حادثه می‌شوند.

انتهای پیام/80018/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول