اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ضریح مقبره شهید مدرس در کاشمر غبارروبی شد

ضریح مقبره شهید آیت‌الله سیدحسن مدرس در کاشمر غبارروبی و با گلاب ناب شستشو داده شد.

ضریح مقبره شهید مدرس در کاشمر غبارروبی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، در این آیین معنوی که فرماندار، جمعی از مسئولان و خانواده‌های معظم شاهد و اقشار مختلف مردم کاشمر حضور داشتند در فضایی که با صوت دلنشین کلام وحی و مرثیه‌سرایی مداح اهل‌ بیت همراه بود نذورات داخل ضریح جمع‌آوری و داخل ضریح پس از غبارروبی با گلاب ناب شستشو داده شد، نذورات جمع‌آوری شده پس از واریز به حساب زیارتگاه شهید آیت‌الله مدرس، صرف امور مذهبی و فرهنگی خواهد شد.

این گزارش حاکی است: آیت‌الله مدرس بر حسب نسب نامه‌ای که آیت‌الله مرعشی نجفی تنظیم کرده‌ از سادات طباطبایی بوده و نسب‌شان پس از سی و یک پشت به امام حسن مجتبی (ع) می‌رسد.

این سید جلیل‌القدر در سال 1287 هجری قمری – 1249 شمسی در سرابه کچو از توابع اردستان استان اصفهان دیده به جهان گشود و پس از تحصیل و کسب فیض در محضر اساتید مختلف به تدریس مشغول شد.

آیت‌الله مدرس در دوره دوم مجلس شورای ملی بنا بر اصل دوم متمم  قانون اساسی ایران به عنوان یکی از 5 عالم و مجتهد طراز اول به مجلس راه یافت و در مدت حضورش در مجلس شورای ملی نطق‌های کوبنده داشت.

شهامت، شجاعت، بصیرت، تیز‌هوشی، صریح‌الهجه بودن، نفوذناپذیری، ساده‌زیستی و پرهیز از تجملات، عفو و اغماض، فصاحت بیان کم‌نظیر و قناعت و مناعت طبع، صبر و استقامت، ستم‌ستیزی غیرقابل وصف، اخلاص و تواضع، نظم و انضباط، بی‌اعتنایی به مظهر بیگانه، اهل مناجات و عبادات و بذل و بخشش برای مستمندان همه از اوصاف شهید مدرس بود، وی در پی مخالفت‌های شدید با رضاخان در 16 مهرماه 1307 به دست مأموران نظمیه دستگیر و در همان شب به دامغان و از آنجا به شهر خواف در خراسان تبعید شد.

این بزرگمرد عرصه سیاست و دیانت پس از 9 سال اسارت در خواف به دنبال اجرای نقشه شیطانی رضاشاه به کاشمر انتقال یافت و در غروب 10 آذرماه 1316 مطابق با 27 رمضان 1357 (هـ .ق) با زبان روزه اول به وسیله سم و سپس با پیچیدن عمامه به دور گردنش به شهادت رسید و با شهادتش در تاریخ، تولدی تازه یافت و به مردان جاودانی جهان پیوست.

امروز نیز به همت آستان قدس رضوی قبر شهید آیت‌الله مدرس در کاشمر به زیارتگاه باشکوهی در قسمت جنوبی این شهر تبدیل شده که همه ساله میزبان زائران، مسافران و مجاوران زیادی است که به این شهرستان سفر می‌کنند.

انتهای پیام/2202/ز40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول