اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از چهلمین جلسه شورای شهر قم گزارش می‌دهد

از تصویب طرحی مخالف با سیاست‌های شورا تا مخالفت با خرید ساختمان گران قیمت

چهلمین جلسه شورای اسلامی شهر قم با تصویب تخفیف ویژه شهرداری برای عوارض در ایام دهه مبارک فجر آغاز شد و با تصویب لایحه اعمال ضرایب تعدیل پیشنهادی به پیمانکار تکمیل طبقات پروژه میدان بزرگ امام خمینی به پایان رسید.

از تصویب طرحی مخالف با سیاست‌های شورا تا مخالفت با خرید ساختمان گران قیمت

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، چهلمین جلسه شورای اسلامی شهر قم شب گذشته با حضور شهردار قم و خبرنگاران رسانه‌های استان برگزار شد و در این جلسه که یکی از پرکارترین جلسات شورا به شمار می‌رفت طرح‌ها و لوایحی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر قم در ابتدا با اشاره به لایحه دوفوریتی شهرداری در خصوص اعمال تخفیفات به مناسبت دهه فجر گفت: طی این لایحه شهرداری در نظر دارد به مناسبت دهه مبارک فجر سالروز ورود حضرت امام خمینی تا فرارسیدن سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 22 بهمن با تصویب شورای شهر نسبت به اعمال تخفیفاتی در 2 بند به مودیان اقدام کند.

حسن بختیاری زمان اعمال تخفیفات را از اول تا 22 بهمن اعلام کرد و ادامه داد: در این لایحه آمده است مودیانی که نسبت به پرداخت عوارض ساختمانی، عوارض مشائی و بهای خدمات به صورت نقدی در این ایام اقدام کنند علاوه بر 15 درصد تخفیفات جاری از پنج درصد تخفیف در این ایام و مجموعاً 20 درصد تخفیف بهره‌مند شوند.

وی گفت: در بند دوم این لایحه هم آمده مودیانی که نسبت به پرداخت نقدی جرائم کمیسیون ماده 100 در این ایام اقدام کنند از 15 درصد تخفیف بهره‌مند می‌شوند.

بختیاری خاطرنشان کرد: این لایحه در کمیسیون بررسی شد و به تصویب رسید البته چند عضو کمیسیون با این لایحه و یا یکی از 2 بند آن لایحه مخالف بودند اما نهایتاً پیشنهاد شهرداری به تصویب رسید.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین نیز با مخالفت با تخفیف به جرائم کمیسیون ماده 100 اظهار کرد: این ماده تخلف و جریمه است و جریمه را تخفیف دادن به نوعی تشویق تخلف است که به همین دلیل با این بند مخالف هستم.

عباس ذاکریان با بیان اینکه به اعمال تخفیفات در عوارض موافق است، پیشنهاد کرد: عوارض نوسازی نیز باید مشمول این تخفیف 20 درصدی شود تا بتوانیم مردم را به پرداخت عوارض نوسازی تشویق کنیم.

ناصر رعیت‌پور عضو شورای اسلامی شهر قم نیز به عنوان موافق این لایحه به ایراد سخن پرداخت و در خصوص کمیسیون ماده 100 گفت: بیش از 75 درصد تخلفات اجباری است و این تخفیفی هم که داده می‌شود معمولاً به افراد ضعیف است.

وحید شایسته‌نیک عضو شورای اسلامی شهر قم هم به مخالفت با لایحه شهرداری پرداخت و با بیان اینکه با تخفیف عوارض به مردم موافق است، تصریح کرد: در تخفیف به جرائم ماده 100 مخالف هستم به این دلیل که این موضوع در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ است.

وی خاطرنشان کرد: افراد در طول سال نسبت به پرداخت جرائم کمیسیون ماده 100 اقدام نمی‌کنند تا 22 بهمن شود و با اعمال تخفیفات جرایم را پرداخت کنند که این موضوع در مجموع به ضرر شهرداری است و سطح درآمدی شهرداری را کاهش می‌دهد.

این عضو شورا افزود: تخفیف به جرائم به نوعی تسهیل فرآیند تخلف است و به همین دلیل با این بند لایحه مخالف هستم.

حجت‌الاسلام محمد آتش‌زر نیز نیز به عنوان موافق این لایحه سخن گفت و اظهار کرد: جرائمی که اتفاق می‌افتد 2 گونه‌ است، برخی از افراد به ساخت و ساز آشنایی دارند و تخلف می‌کنند برای سود بیشتر اما یک سری هم ندانسته دچار تخلف می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مسئله در جرائم کمیسیون ماده 100 این است که مردم خیلی انگیزه برای پرداخت جرائم ندارند چون انگیزه ندارند عوارض را هم پرداخت نمی‌کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم افزود: وقتی تخفیفی داده می‌شود این انگیزه ایجاد می‌شود که شخص هم نسبت به پرداخت جرائم اقدام کند و هم به تبع آن عوارض را نیز پرداخت کند که این افزایش درآمد برای شهرداری است.

وی همچنین در خصوص پیشنهاد ذاکریان برای تخفیف در عوارض نوسازی گفت: مبنای عوارض نوسازی مصوبه هیئت دولت است و چون هیئت دولت این عوارض را تعیین کرده مبنای تقلیل هم باید هیئت دولت باشد.

نماینده شهرداری هم در حمایت از این لایحه گفت: هدف ما تشویق مردم به پرداخت نقدی است یعنی با بهانه تخفیفات ما پول را به صورت نقدی دریافت می‌کنیم و این امکان خوبی برای شهرداری است که اعتبارات خود را در مهلت محدودی در پایان سال تجهیز کند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم در ادامه 2 بند این لایحه را به صورت جداگانه به رای گذاشت و در ابتدا از اعضا خواست نظرات خود را در خصوص درخواست شهرداری مبنی بر تخفیف 20 درصدی به پرداخت عوارض به صورت نقدی در ایام دهه فجر اعلام کنند که این بند به اتفاق آرا به تصویب شورای اسلامی شهر قم رسید.

آتش‌زر سپس بند دوم لایحه شهرداری مبنی بر تخفیف 15 درصدی به جرائم کمیسیون ماده صد در ایام دهه مبارک فجر را به رای گذاشت اما قبل از اعلام نظرات اعضا گفت: جرائم قطعی شده است و ما نمی‌توانیم آن ‌را کاهش دهیم و شهرداری باید این تخفیف را از جیب خود و محل ماده 17 تامین کند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم سپس این بند را به رای گذاشت که تنها با موفقت 11 رای و 9 رای مخالف به تصویب شورای اسلامی شهر رسید.

طوبی حجازی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا پس از رای‌گیری این بند گفت: این بند رای آورد اما با سیاست‌هایی که ما برای ماده 100 در نظر گرفته‌ایم مغایرت دارد.

در ادامه این جلسه درخواست اضافه ساعت کار دلشاد مشاور شورا از 50 به 90 ساعت که در هیئت رئیسه به تصویب رسیده بود مطرح شد که عواطف رستمی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: اگر کار دلشاد محدود به حضور در جلسات علنی شورا و توضیح قوانین است این مطالب را می‌توانند در اختیار خودمان قرار دهند تا مطالعه کنیم.

رئیس شورا هم در این خصوص گفت: تمام لوایح و طرح‌هایی که در شورا تصویب می‌شود مشاور بررسی می‌کند و تا ایشان کنترل و پاراف نکند امضا و ابلاغ نمی‌شود.

وی همچنین اظهار کرد: بسیاری از پرونده‌ها از طرف شهرداری در دادگاه‌ها است که دلشاد به نمایندگی از شورا در این جلسات حضور پیدا می‌کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در ادامه با اشاره به اصلاح اساسنامه شورای عالی‌ خاطرنشان کرد: این اساسنامه در سه فصل، 15 ماده، 11 تبصره و 34 بند تدوین شد که برای تصویب به صحن علنی شورا آورده شده است.

ذاکریان پیشنهاد کرد: با توجه به اهمیت این بحث، کپی اساسنامه در اختیار اعضا قرار بگیرد تا مطالعه کنند و در جلسه بعد اگر پیشنهادی هست، ارائه کنند.

رئیس شورا نیز از این پیشنهاد حمایت کرد و قرار شد که اساسنامه تکثیر و در اختیار اعضا قرار داده شود تا هفته آینده در صحن علنی شورا مطرح شود.

حجازی در ادامه لایحه‌ای از شهرداری مبنی بر خرید ساختمانی در خیابان امامزاده ابراهیم به وسعت 280 متر و 728 متر مربع عیانی به قیمت حدود 600 میلیون تومان را قرائت و تصریح کرد: این ساختمان برای یک موسسه خیریه بوده که به مزایده گذاشته شده و قیمت آن بسیار مناسب است.

وی افزود: با توجه به اینکه این ساختمان در منطقه محروم واقع شده است لایحه‌ای شده از سوی شهرداری که اگر این مکان خریداری شود به عنوان فرهنگسرا از آن استفاده شود.

حجازی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به لطف آقای شهردار نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی، هر کجا که چنین مکانی با قیمت مناسب وجود داشته باشد، اقدام می‌شود.

در ادامه لایحه شهرداری از سوی رئیس شورای اسلامی شهر قم به رای گذاشته شد که به تصویب شورای اسلامی شهر قم رسید.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم در ادامه به بیان لوایح مصوب این کمیسیون پرداخت و اظهار کرد: 22 لایحه داریم که از این تعداد 19 لایحه به اتفاق آرا به تصویب اعضای کمیسیون رسیده است.

این 19 لایحه که برای تملک است از سوی رئیس شورا به رای گذاشته شد که به تصویب شورای اسلامی شهر قم رسید.

مصطفی سعادت‌طلب خرید ساختمان درمانگاه ایرانیان برای ساختمان شهرداری منطقه هفت را یکی دیگر از لوایح این کمیسیون ذکر کرد که به تصویب کمیسیون امور زیربنایی نرسیده است.

وی گران بودن این ساختمان را دلیل اصلی مخالفت کمیسیون ذکر کرد.

محمد دلبری شهردار قم در خصوص دلایل لزوم خرید این ساختمان توضیحاتی ارائه کرد که البته نتوانست نظر اکثریت اعضا را جلب کند که در نهایت نظر کمیسیون امور زیربنایی در خصوص این لایحه به رای گذاشته شد که اعضای شورا به نظر کمیسیون رای دادند و مخالفت خود را با خرید این ساختمان اعلام کردند که در نهایت این لایحه به تصویب شورای اسلامی شهر قم نرسید.

در ادامه رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورا با بیان اینکه ما در خصوص تمام افراد در هر جایگاهی که قرار دارند مسئول هستیم اظهار کرد: ما وظیفه داریم نسبت به همه مردم حقوق را رعایت کنیم.

وی در ادامه لایحه‌ای مبنی بر قرار دادن زمین برای کاربری آموزشی به قیمت بیش از 2 میلیارد تومان را به رای گذاشت که به تصویب شورای اسلامی شهر قم رسید و در واقع این نخستین باری است که قرار است شهرداری برای واگذاری زمین برای کاربری آموزش پول دریافت کند.

در ادامه این جلسه از سوی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی اصلاحیه بودجه سال 92 سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم به رای گذاشته شد که به تصویب شورای اسلامی شهر قم رسید.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز لایحه‌ شهرداری مبنی بر اعمال ضرایب تعدیل پیشنهادی به پیمان تکمیل طبقات پروژه میدان بزرگ امام خمینی را به رای گذاشت که اعضای شورا با لایحه شهرداری با اعمال نظر کمیسیون برنامه و بودجه موافقت کردند و این لایحه به تصویب شورای اسلامی شهر قم رسید.

=============

گزارش از مهدی جعفری

=============

انتهای پیام/78010/م40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول