اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی استان قم مطرح کرد

اجرای 53 طرح دامپزشکی برای نخستین بار در قم

مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: 53 طرح دامپزشکی برای نخستین بار در قم اجرا شده است.

اجرای 53 طرح دامپزشکی برای نخستین بار در قم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، مهدی رفیعی شب گذشته در چهلمین جلسه شورای اسلامی شهر قم به ارائه گزارشی از فعالیت‌های اداره کل دامپزشکی استان قم پرداخت و اظهار کرد: واکسیناسیون، ضدعفونی، سمپاشی، بررسی و مراقبت فعال و غیرفعال، نمونه‌برداری و ... از جمله فعالیت‌های این اداره کل به شمار می‌رود که به منظور پیشگیری و کنترل بیماری‌های دام انجام می‌شود.

وی نظارت بهداشتی بر فرآورد‌ه‌های خام دامی را از دیگر فعالیت‌های اداره کل دامپزشکی استان برشمرد و افزود: نظارت بر فرآورده‌های خام دامی تا زمانی که فرآوری نشود بر عهده اداره کل دامپزشکی است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم تصریح کرد: این نظارت شامل نظارت بر بهداشت فراورده‌های خام دامی، مراکز تولید و پرورش دام، کشتار در کشتارگاه‌ها، مراکز و صنایع وابسته، حمل و نقل و عرضه و مصرف می‌شود.

وی یادآور شد: بیش از 2 هزار مرکز عرضه در سطح شهر قم فرآورده‌های خام پروتئینی را توزیع می‌کنند که اطلاعات تمام این مراکز در سیستم GIS فعال شده است و به روز اطلاعات آن‌ها ثبت می‌شود.

رفیعی صدور پروانه بهداشتی دامداری‌ها، صنایع وابسته به دام و کارخانجات خوراک دام را نیز در حوزه کاری این اداره ‌کل برشمرد.

وی در ادامه حوزه تشخیص و درمان را نیز حوزه‌ای گسترده دانست که با کمک بخش خصوصی و دولتی در حال انجام است و اظهار کرد: در این زمینه نظارت بر مراکز درمان و مراکز مایه‌کوبی، نظارت بر ورود، توزیع و مصرف دارو و واکسن‌ها، انجام آزمایشات تشخیصی در آزمایشگاه مرجع اداره کل و مراکز بخش خصوصی و نظارت بر کارخانجات تولید دارو و مواد بیولوژیکی انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان قم انجام فعالیت‌های قرنطینه‌ای، انجام فعالیت‌های آموزشی ترویجی به دامداران، نظارت بر ذبح شرعی دام و طیور در کشتارگاه‌ها، انجام فعالیت‌های مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام و ... را از دیگر فعالیت‌های اداره کل دامپزشکی استان برشمرد.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های راهبردی ما در استان قم الگو بودن در زمینه دامپزشکی در کشور است، خاطرنشان کرد: در همین زمینه یکی از برنامه‌های ما اجرای طرح‌های نوین در استان است که از ابتدای سال 88 تا پایان سال 91، 53 طرح برای نخستین بار در کشور اجرا کردیم که بسیاری از این طرح‌ها امروز در کشور عملیاتی شده است.

رفیعی در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد 9 ماه گذشته دامپزشکی پرداخت و گفت: 19 هزار و 503 مورد بازدید از مراکز تهیه، تولید و عرضه انواع فرآورده‌های خام دامی، 54 هزار و 84 کیلوگرم ضبط و معدوم‌سازی فرآورده‌های غیربهداشتی، 57 مورد ارجاع به مراجع قضایی، 317 نمونه اخذ شده برای انجام آزمایش، یک‌هزار و 268 مورد آزمایش انجام شده، واکسیناسیون بیش از 400 هزار راس گاو و گوسفند و بیش از یک میلیون و 500 هزار راس مایه‌کوبی گوسفند را از جمله فعالیت‌های اداره کل دامپزشکی در این مدت برشمرد.

وی با بیان اینکه طرح لیبل‌گذاری گوشت در کشتارگاه‌ها برای نخستین بار در استان قم انجام شد، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 80 درصد از کشتارگاه‌های بالای 50 راس کشتار از این روش استفاده می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به اینکه بیشترین کشتار شهر قم در کشتارگاه شهرداری انجام می‌شود، یادآور شد: هفت نفر از پرسنل این اداره کل در این کشتارگاه نظارت بهداشتی انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: تامین بهداشت مردم در کشتارگاه هزینه‌هایی دارد که باید به ارتقای شاخص‌های بهداشتی تا زمانی که این کشتارگاه فعال است، کمک شود.

رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در عید قربان اجازه کشتار در سطح شهر داده می‌شود، ادامه داد: طی سال‌های اخیر با همکاری شهرداری گام‌های موثری در راستای ارائه خدمات به شهروندان با ایجاد مراکز موقت عرضه و کشتار دام در روز عید قربان صورت گرفته است.

وی یادآور شد: در روز عید قربان سال 92 تعداد یک‌هزار و 458 راس دام زنده توسط بازرسین بهداشتی این اداره کل مورد بازرسی بهداشتی قرار گرفته است.

انتهای پیام/78010/م30/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول