اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

«سیاه‌کوه» محروم‌ترین منطقه گردشگری گیلان

روستای کوهپایه‌ای «سیاه‌کوه» محروم‌ترین منطقه گردشگری صومعه‌سرا در گیلان است که با مهاجرت‌های روزافزون مواجه بوده و نیاز به حمایت و نگاه جدی مسئولان دارد.

«سیاه‌کوه» محروم‌ترین منطقه گردشگری گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از صومعه‌سرا، این شهرستان با وجود پنج منطقه بکر طبیعی و تاریخی در حوزه گردشگری گیلان نقش بسیار مهمی دارد.

*وجود 5 منطقه گردشگرپذیر در صومعه‌سرا / «سیاه‌کوه» محروم‌ترین منطقه گردشگری گیلان

منطقه ساحلی تالابی «باقلاکش»، منطقه نمونه گردشگری جلگه‌ای و کوهپایه‌ای تنیان و جنگلی «سیاه کوه»، منطقه نمونه گردشگری نوخاله و گردشگری تاریخی شهر مدفون و مناره گسکرات، از مناطق جالب و دیدنی گردشگری در صومعه‌سرا است.

صومعه‌سرا در حوزه گردشگری طبیعی، تاریخی و وجود اماکن زیارتی از قابلیت و ظرفیت‌های برجسته‌ای برخوردار است که با گذشت سال‌ها از عمر خود هنوز در انتظار توجه خاص مسئولان است.

روستای «سیاه کوه» تنیان از توابع بخش گوراب‌زرمیخ صومعه‌سرا بالغ بر 80 خانوار دارد و فاصله آن با شهر «گوراب‌زرمیخ» تنها شش کیلومتر است.

ممکن است کمتر روستایی در زمان فعلی گیلان وجود داشته باشد که هنوز نحوه معیشت، فرهنگ و سنن، گویش، آداب و رسوم و برپایی مراسم‌های مختلف به شیوه کاملاً سنتی در بین ساکنان آنها مشهود باشد اما مردم «سیاه‌کوه» همچنان بر اعتقادهای پیشینیان خود استوار مانده‌اند.

اهالی این روستا به پرورش کرم ابریشم و فن تولید نخ از آن آشنایی کامل دارند و مهم‌ترین سوغاتی روستای سیاه‌کوه میوه‌هایی مانند انار، ازگیل کوهی و گیاهان دارویی است.

*توسعه روستای «سیاه‌کوه» صومعه‌سرا نیازمند حمایت جدی مسئولان است

دهیار روستای «سیاه‌کوه» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به فعالیت‌های اقتصادی ساکنان این روستا اظهار کرد: شغل اصلی مردم روستای «سیاه‌کوه» بخش گوراب‌زرمیخ صومعه‌سرا در گذشته حول محور کشاورزی و دامداری استوار بود.

شعبان نوروزی افزود: اکنون کشاورزی و دامداری در این روستا رونق زیادی ندارد.

وی با بیان اینکه آهنگ مهاجرت روستانشینان سیاه‌کوه به شهر نواخته شده است، تصریح کرد: این مهاجرت‌ها سبب کاهش جمعیت ساکن در منطقه مذکور و افت شدید فعالیت‌های کشاورزی و دامداری شده است.

دهیار منطقه سیاه‌کوه صومعه‌سرا، توسعه روستا را نیازمند توجه و حمایت جدی مسئولان دانست و اضافه کرد: سیاه‌کوه با وجود پوشش‌های متنوع جنگلی و با قابلیت‌های ژئوتوریستی، وجود کوه‌ها و دره‌های زیبا روستای مستعد گردشگرپذیری است.

وی با تصریح بر اینکه تاکنون اقدام جدی و مهمی در راستای استفاده از قابلیت‌های گردشگری و طبیعی در این روستا صورت نگرفته است، متذکر شد: بی‌توجهی‌های مسئولان به دلایل مؤثر در انواع مهاجرت مردم ساکن در روستای سیاه‌کوه به شهرها تبدیل شده است.

نوروزی، فقدان امکانات زیربنایی و رفاهی مانند گازرسانی، آسفالت راه روستایی، نبود شبکه اطلاع‌رسانی صحیح را از عوامل مهم در بروز محدودیت‌های گردشگری در روستای «سیاه‌کوه» برشمرد.

به گفته دهیار سیاه‌کوه، بخش گوراب‌زرمیخ صومعه‌سرا نبود سرمایه‌گذار یکی دیگر از مشکلات حوزه گردشگری در این منطقه است.

*ساکنان روستای «سیاه‌کوه» صومعه‌سرا آماده اهدای اراضی خود برای توسعه امکانات رفاهی هستند

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از اهالی روستای «سیاه‌کوه» آماده همکاری و حتی دادن بخشی از زمین‌های خود برای توسعه امکانات رفاهی این روستا هستند، گفت: این مردم صنعت گردشگری در روستاها را موجب توسعه سطح معیشت خود می‌دانند.

نوروزی، بیکاری، بهره‌وری پایین کشاورزی و مهاجرت‌های روز افزون را از جمله مشکلات معیشتی و فعالیتی روستای «سیاه کوه» عنوان کرد و افزود: توسعه گردشگری روستایی تنها راه برون‌رفت از مشکلات مذکور است.

این مسئول خاطرنشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان باید شرایط ورود بخش خصوصی به حوزه روستایی به ویژه روستای سیاه‌کوه را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه «سیاه کوه» یک روستای بکر گردشگری است، یادآور شد: قابلیت‌های این روستا باید برای پذیرایی از گردشگران زمینه‌سازی و آماده شود.

*«سیاه کوه» زیستگاه مناسب برای گونه‌های نادر جانوری

وی شکوفایی ظرفیت‌های گردشگری روستای سیاه‌کوه را در گرو توجه ویژه مسئولان استان و کشور دانست و یادآور شد: درختان انار جنگلی، انجیر و ازگیل کوهی، گیاهان دارویی و پوشش گیاهی بسیار زیبا با درختانی از جنس بلوط در حاشیه روستا وجود دارد.

به گفته این مسئول، روستای سیاه‌کوه زیستگاه مناسبی برای گونه‌های نادر جانوری مانند شغال، روباه، گراز و قرقاول است.

انتهای پیام/84003/ی40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول