اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله اعرافی:

حکمت متعالیه پاسخگوی نیازهای معرفتی بشر است

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: اعتقاد ما این است که حکمت متعالیه حکمتی است که دارای جامعیت بوده و پاسخگوی نیازهای گوناگون معرفتی بشر است.

حکمت متعالیه پاسخگوی نیازهای معرفتی بشر است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی جامعةالمصطفی العالمیه، آیت‌الله اعرافی در دیدار شرکت‌کنندگان در سومین دوره کوتاه مدت حکمت متعالیه مجتمع آموزش عالی المصطفی در تهران، اظهار کرد: جامعةالمصطفی افتخار دارد که مروج اندیشه عقلانی، معرفتی، فلسفی و الهی متعادل و متناسب با دنیای معاصر باشد.

وی بیان کرد: حکمت متعالیه یکی از برجسته‌ترین مدل‌های حکمت الهی است و در این مدل و الگو ما شاهد یک درخشش و پیشرفت در تفکر الهی هستیم.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه بیان کرد: ما فکر می‌کنیم بشر در تفکر حکمت الهی باید پارادایم‌های خود را در حوزه علم و تمدن تغییر بدهد و وارد یک تمدن نوین الهی امروزی شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه بیان داشت: نخستین نکته‌ای که می‌توان از حکمت متعالیه و فلسفه الهی برای علوم انسانی و علوم اجتماعی الهام گرفت جامعیت معرفتی است. در حکمت متعالیه ضمن اینکه بر اهمیت معرفت نظری و عقلی تاکید شده اما در عین حال نگاه ملاصدرا یک نگاه جامع به همه حوزه‌های معرفتی است.

عضو جامعه مدرسین اضافه کرد: از دیدگاه فلسفه الهی به ویژه با تقریر ملاصدرا بشر بدون معرفت فلسفی و نظری به هیچ معرفتی نمی‌تواند دسترسی پیدا کند و در واقع بنیان همه علوم و دانش‌ها بر یک فلسفه‌ای نهاده شده ولو اینکه آن عالم و دانشمند متوجه آن فلسفه محضی و پنهان نباشد.

وی اضافه کرد: اما نکته متمم و دومی که اینجا باید از دید ملاصدرا به آن اشاره کرد این است که سهم معرفت تجربی و معرفت وحیانی و معرفت شهودی را نباید دست کم گرفت بلکه هر یک از اینها سهم خود را دارند، بنا بر این نکته دوم جامعیت روشی و منبعی در دیدگاه ملاصدرا است.

اعرافی ادامه داد: اندیشه فلسفی هم در مبانی علوم به طور مطلق و به ویژه علوم انسانی اثر دارد و هم می‌تواند در مسائل عموم اندیشه فلسفی نقش‌آفرین باشد.

وی تصریح کرد: بشر در راه سعادت، کمال و پیشرفت نیاز به روش تجربی و حسی در حوزه‌های مختلف از جمله در شناخت طبیعت انسان و حوزه‌های رفتاری و اجتماعی انسان دارد. از حکمت متعالیه یک نگاه جامع و متعادل و متوازن معرفت‌شناسی استخراج می‌شود و اعتقاد ما این است که حکمت متعالیه حکمتی است که دارای جامعیت بوده و پاسخگوی نیازهای گوناگون معرفتی بشر است و قدرت انعطاف و سازگاری با پیشرفت بشر در همه قلمروهای علمی در درون این دستگاه وجود دارد.

انتهای پیام/2258/ک/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول