اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر ارشاد:

نمایشگاه کتاب استانی به انباشت ناشران تبدیل نشود

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه نمایشگاه کتاب استانی تنها به انباشت ناشران تبدیل نشود، گفت: حضور ناشران خوب و کتاب‎های با کیفیت بالا هدف اصلی نمایشگاه کتاب به‎خصوص نمایشگاه‎های استانی است.

نمایشگاه کتاب استانی به انباشت ناشران تبدیل نشود

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سیدعباس صالحی عصر امروز در آئین افتتاح هشتمین جشنواره کتاب گلستان اظهار داشت: استان گلستان در عرصه فرهنگ و ادب پیشینه غنی و قدیمی دارد.

وی با بیان اینکه یکی از کارکردهای کتاب نقش اساسی آن در تولید علم و فرهنگ در یک کشور است، اظهار داشت: کتاب شاخصه مشخص و روشنی از مسیر تولید علم است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از کارکردهای کتاب این است که کتاب یک نمادی از فرهنگ نقد و گفت‌وگو در یک جامعه است و با کتاب نشان داده می‎شود مسیر تولد فکر در یک کشور چگونه جلو می‎رود.

صالحی بیان کرد: کتاب نمایه‎ای از هویت ملی یک ملت است و زبان و ادب و میراث تاریخی یک ملت را نشان می‎دهد.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت کتاب تاکید کرد: با وجود اینکه رسانه‎های دیگری متولد شده‎اند و شکل گرفته‎اند اما آنچه که مادر تمدن‎سازی محسوب می‎شود کتاب است.

صالحی متذکر شد: اگر کشوری به سوی تمدن‎سازی و یا احیای تمدن حرکت ‎کند مساله کتاب به طور طبیعی نقش محوری را ایفا خواهد کرد.

سرانه مطالعه در کشور رضایت‎بخش نیست

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در بیش از سه دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشد کمی کتاب رشد قابل توجهی بوده است و تعداد تولید و انتشار کتاب مسیر فزاینده‎ای را داشته است اما با این نکات یکی از نقطه ضعف‎هایی که مورد توجه بوده موضوع سرانه مطالعه در کشور است.

صالحی گفت: علی‎رغم اینکه تیراژ چاپ کتاب و تعداد ناشران افزایش پیدا کرده و کتاب‎های خوبی در کشور وجود دارد سرانه مطالعه در کشور رضایت‎بخش نیست.

وی ابراز داشت: در این زمینه حرف‎های زیادی زده شده است اما علل این موضوع به دو بخش علل بیرونی اقتصاد نشر و درونی اقتصاد نشر برمی‌گردد.

صالحی ادامه داد: در حوزه علل بیرونی اقتصاد نشر رسانه‎های نوین، کتاب و نظام آموزشی ما بیشترین تاثیرگذاری را داشته است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: نظام آموزشی ما متاسفانه بیشتر بر کتاب‎های درسی و نمره تاکید دارد که این امر بر فضای کتابخوانی کشور تاثیرگذار بوده‎ است.

صالحی گفت: در نظام مدرسه‎ای ما کتاب‎های آزاد جایگاه کمی دارد و در عمل نظام آموزشی به طرف فضای کتاب‎های اجباری حرکت کرده است.

وی افزود: اما در حوزه اقتصاد نشر عوامل تاثیرگذار زیادی وجود دارد که اگر نشر را دارای یک حلقه متشکل از مولف، ناشر و سیستم پخش و توزیع تقسیم کنیم تمام این حلقه‎ها در ارتقای فرهنگ مطالعه می‎توانند موثر باشند.

صالحی بیان کرد: اینکه مولفان چه کتاب‎هایی می‎نویسند که چقدر با نیازها ارتباط دارد و چقدر لذت‎بخش است و احساس رقبت تولید می‎کند بسیار مهم و تاثیرگذار است.

وی متذکر شد: در حوزه ناشران نیز جاذبه‎های نشر، فضای تنوعی آثار و قیمت آثار عوامل تاثیرگذار در حوزه سرانه مطالعه است.

نمایشگاه کتاب استانی به انبار ناشران تبدیل نشود

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل دیگری که در سرانه مطالعه در جامعه بسیار تاثیرگذار است سیستم دسترسی و پخش و توزیع کتاب است.

صالحی گفت: بخشی از اینکه سرانه مطالعه ما کاستی دارد به این سیستم مربوط می‎شود و این سیستم قوی نیست و این دلیلی است که نمایشگاه‎های کتاب استانی به کمک این موضوع آمده است.

وی افزود: یکی از اهداف ایجاد نمایشگاه‎های استانی در کنار اینکه کمک به اقتصاد ناشر است برای این است که بتواند با دسترسی بهتر مخاطب مستقیم استان‎ها دسترسی مخاطب را به کتاب خوب آسان کند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: این کارکرد نمایشگاه‎های استانی قدم‎های روبه جلویی را داشته و دارد اما مهم این است که این نمایشگاه‎ها تنها با فلسفه‎های نخستین حرکت نکند بلکه همانند هر کار خوبی با ایده‎های جدیدتر دسترسی به کتاب خوب را معنی‎دارتر کند.

صالحی ادامه داد: نمایشگاه‎های استانی تنها به فروشگاه بزرگ و انباشت ناشران نباید تبدیل شود زیرا این موضوع در رقبت‎افزایی به کتاب کمک نخواهد کرد.

وی در پایان افزود: آنچه که نمایشگاه‎های استانی را می‎تواند متمایز کند این است دسترسی به کتاب خوب را با حضور و ورود ناشران کتاب به نمایشگاه به همراه داشته باشد و باید این حضور برجسته باشد به گونه‎ای که ساکنان استان حس کنند می‎توانند نیازهای خود در حوزه کتاب را حداقل سالی یکبار با دسترسی راحت داشته باشند.

انتهای پیام/83004/غ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول