اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس به مناسبت آغاز هفته وحدت

تثبیت انسجام بین شیعه و سنی در دیا‌ر کویر

هفته وحدت مناسبت خجسته‌ای است تا در سایه نزدیکی قلوب، در پی تحکیم وحدت و یکپارچگی بین یکدیگر و همسو ساختن اهداف بلند اسلامی و حل مشکلات کشورهای مسلمان بیش از پیش همت گماشته و نقشه دشمنان قسم خورده را نقش بر آب کنیم.

تثبیت انسجام بین شیعه و سنی در دیا‌ر کویر

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، در هفته وحدت که زداینده کینه‌ها، کدورت‌ها، خودخواهی‌ها، فرقه بازی‌ها و تفرقه جویی‌ها است شیعه و سنی به یاد سالروز میلاد رسول مکرم اسلام (ص) با هم و در کنار هم سرود وحدت می‌خوانند، وحدتی که به معنای حفظ مشترکاتی نظیر اعتقاد به خداوند یگانه، پیامبر اسلام (ص)، کتاب الهی، قبله مشترک و اعتقاد به معاد و احکام اسلامی است که بین طوایف و فرقه‌های اسلامی وجود دارد.

فرهنگ اسلامی در هر یک از مناطق و سرزمین‌های بزرگ جهان اسلام دارای زمینه‌ها و مشخصه‌های مختلفی است که راز ماندگاری و جاودانگی آن نیز همین تمایزها است و در واقع نام گذاری این ایام به نام هفته وحدت، کمک‌های مادی و معنوی فراوانی به امت اسلامی و تعمیق پیوندها و انسجام ملل اسلامی نموده و از تهدیدهایی همچون تجزیه کشورهای اسلامی، دامن زدن به اختلافات مذهبی و سوء استفاده از مقوله آزادی و حقوق بشر و موارد دیگر جلوگیری کرده  است.

*وحدت بین مسلمانان قلبی و دینی است

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت:  وحدت امر قلبی است و شعاری و زبانی نیست، یک امر دینی است و تصنعی نیست.

آیت الله عباسعلی سلیمانی افزود: وحدت یک اصل اعتقادی و جزو اصول اعتقادی جامعه است.

وی بیان داشت: اگر بنا است مسلمانان در پیشگاه پیامبر(ص) سربلند باشند، باید به مسئله آرمان پیامبر که وحدت است بیشتر توجه کنند.

سلیمانی اضافه کرد: آنهایی که از واژه وحدت تاکتیکی استفاده می‌کنند به شکوفایی لازم نمی‌رسند.

وی گفت: وحدت در فرمایشات مقام معظم رهبری یک شعار نیست بلکه از در عمق وجود ایشان ریشه دوانده است.

پیامبر(ص) الگوی تمام عیار وحدت برای همگان به ویژه امت اسلامی است

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: وحدت رمز پیروزی، تمام مذاهب و فرق اسلامی است و پیامبر(ص) الگوی تمام عیار وحدت برای همگان به ویژه امت اسلامی است.

مولوی نظیر احمد سلامی افزود: امت اسلامی باید در تمامی شرایط و مقاطع به این موضوع توجه داشته باشند اما زمانی هم پیش می‌آید که نیاز است بیش از پیش به مقوله وحدت توجه شود.

وی ادامه داد: جهان اسلام به دلیل توطئه‌های دشمنان زیرک و دوستان ناآگاه امروز در شرایط بحران به سر می‌برد که در اینجا توجه امت اسلامی به مقوله وحدت بیش از پیش احساس می‌شود.

مولوی سلامی گفت: وحدت رمز پیروزی، تمام مذاهب و فرق اسلامی است و پیامبر(ص) الگوی تمام عیار وحدت برای همگان به ویژه امت اسلامی است.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری اذعان داشت: باید امروز مسلمانان با استفاده از خرد جمعی در سایه وحدت به رفع مشکلات و بحران‌ها بپردازند و نبود وحدت در بین امت اسلامی منشا تمام بحران‌ها و اختلافات است.

*اخوت و برادری شیعه و سنی اسلامی است  نه سیاسی

امام جمعه اهل سنت شهرستان زاهدان با تاکید بر اینکه هفته وحدت فرصتی است تا اخوت و برادری برادران شیعه و سنی بیش از پیش تقویت شود، افزود: اخوت و برادری بین ما نه مقطعی است و نه سیاسی بلکه اسلامی است و باید به اشتراکات چنگ بزنیم و از اختلافات دوری کنیم.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی با اشاره به اینکه دشمنان اسلام از بیداری اسلامی غمگین هستند گفت: باید شیعه و سنی در کنار هم باشند و حتی اختلافات را به سازش بکشند تا اخوت و برادری بیش از پیش تقویت شود.

وی در خصوص تحرکات اخیر در سوریه نیز گفت: دست دشمن و بیگانگان در کار و این اسرائیل است که مسلمانان را به جان هم می‌اندازد و قصد اختلاف و تفرقه دارد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: دشمن نمی‌تواند بیداری اسلامی را تحمل کند، اختلاف در سوریه جنگ شیعه و سنی نیست بلکه جنگ بر سر قدرت است که دشمن تلاش دارد با موضوع مذهب به قدرت برسد.

همبستگی مسلمانان در پیشگیری از جرم موثر است

* معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان سیستان و بلوچستان نیز ضمن تشریح نقش وحدت در پیشگیری از وقوع جرم و ناهنجاری در جامعه اظهار داشت: همبستگی میان مسلمانان ومیل رو به تزاید آنان برای شرکت در مراسم ومناسک جمعی موجب تقویت روحیه و افزایش پیوندهای عاطفی میان مسلمانان می شود واین پیوندها خود عاملی برای پیشگیری از جرایم محسوب می گردد،

محمدعلی حمیدیان افزود: وحدت عامل همبستگی و اتحاد در بین اقدام و اقشار مختلف است که در این میان بزرگان و ریش سفیدان هر قوم و طایفه‌ای با رهنمودهای صحیح و درست می توانند زمینه‌های تقویت وحدت را در بین مردم بیش از پیش تقویت کنند.

وی افزود: امروزه یکی از روش های رایج به منظور درمان بزهکاران واصلاح آنان در پیشگیری از وقوع جرم در بیشتر کشورهای دنیا شیوه مذهب درمانی است،  وقتی در جامعه ای نقش مذهب وعوامل معنوی پر رنگ می شود بی شک میزان جرم وجنایت نیز در آن جامعه کاهش می یابد به طوریکه در بررسی وتحقیقات صورت گرفته مشخص شده است که غالب مجرمان، افرادی دور شده از دین و دینداری هستند ودر خانواده هایی پرورش یافته اند که ارزشهای معنوی در آن  کم رنگ شده وارزش های مادی جای آن را گرفته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در شریعت اسلام برخی از اعمال مذهبی وجود دارد که مسلمانان را به یکدیگر نزدیک ساخته و هم پیوستگی را در میان آنها مستحکم تر می‌کند و در نتیجه باعث ممانعت از ارتکاب بزه می گردد.

وی گفت: همبستگی میان مسلمانان ومیل رو به تزاید آنان برای شرکت در مراسم ومناسک جمعی موجب تقویت روحیه و افزایش پیوندهای عاطفی میان مسلمانان می شود واین پیوندها خود عاملی برای پیشگیری از جرایم محسوب می‌شود.

راه توسعه و ارتقا امنیت در جهان اسلام وحدت تمام مسلمانان است

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت: همگرایی مسلمانان در تمام شرایط و زمان یک اصل مهم و ضروری است اما شاید در شرایط امروز از همه سال‌ها مهم تر باشد.

نجف لکزایی افزود: اگر همگرایی و وحدت شیعه و سنی بیش از پیش در استان تقویت شود دشمن نمی‌تواند سوء استفاده کند.

وی با اشاره به ضرورت همگرایی و وحدت در سطح منطقه نیز اذعان داشت: در بخش منطقه‌ای بیش از هر زمان دیگر نیاز به همگرایی داریم.

رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی گفت: شرایط فعلی بسیار بدتر است زیرا گروه‌های تکفیری اهل سنت و شیعه وادیان دیگر را مورد هجوم قرار داده‌اند، این شرایط نشان می‌دهد بیشتر از هر زمان دیگر نیاز به وحدت و همگرایی داریم.

این مسئول با بیان اینکه هدف استکبار دامن زدن به اختلافات درون جامعه اسلامی است، گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری همگرایی و وحدت در میان مسلمانان باید تقویت شود.

وی خاطرنشان کرد: در سطح ملی نیز چهار عنصر رهبری، دولت، مردم و دین و مکتب  اگر به هم بپیوندند یک جامعه رو به پیشرفت می‌رود.

لکزایی افزود: رمز پیروزی انقلاب اسلامی این بود که مردم ایران تبدیل به یک امت شدند، پشت سر امام راحل قرار گرفتند و امام به پشتوانه آنها در مقابل طاغوت ایستاد.

وی اضافه کرد: امت اسلامی امروز هم باید به یک رهبری واحد اقتدا کرده و تجربه خود را در برخورد با نظام سلطه نشان دهند.

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به اینکه راه توسعه و ارتقا امنیت در جهان اسلام وحدت تمام مسلمانان است، گفت: امیدواریم بر اساس تبعیت از امام مسلمین در مقابل نظام سلطه بیشتر شاهد شکوفایی و ارتقا جهان اسلام باشیم.

امروز جمهوری اسلامی در اوج اقتدار و عزت به عنوان کانون امنیت در منطقه خاورمیانه است که خط مشی اصولی و غیر قابل تغییر داشته که همان ایجاد وحدت و انسجام در بین ملت‌ها و دولت‌های مسلمان بوده است.

مسلم است که دنیای امروز نیازی مبرم به همگرایی و اتحاد در عرصه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دارد و جهان اسلام باید بیش از پیش بر همگرایی بین کشورهای اسلامی تکیه کند، هرچه اتحاد و همگرایی کشورهای اسلامی پر رنگ تر شود فرصت‌های بیشماری برای اظهار وجود و قدرت نمایی امت اسلامی در برابر زیاده خواهی‌های دنیای استکبار مهیا می‌شود.

تلاش برای ترویج و تشویش آرمان‌ها و ارزش‌های دینی و اصول مقدس در بین مردم، احترام به خرد فرهنگ‌ها و حفظ و جایگاه آن ها در سایه فرهنگ واحد و متعالی الهی، تلاش برای تبلیغ و گسترش عدالت در جامعه، جهل زدایی و تقویت و بینش الهی، جلوگیری از تساهل و تسامح و رعایت محبت و دوستی از مواردی است که در تحقق وحدت باید به آن توجه ویژه ای داشت.

گزارش: مریم سرگزی

انتهای پیام/75004/ش40/پو3002
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول