اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار نکا:

تکمیل سد گلورد 150 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

فرماندار نکا گفت: تکمیل نهایی سد گلورد نیازمند 150 میلیارد تومان اعتبار است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده محقق می‌شود.

تکمیل سد گلورد 150 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

علی رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نکا با اشاره به ساخت‌وساز بیش از 45 ساله سد گلورد نکا افزود: در طول سال‌های گذشته تلاش‌های مختلفی برای ساخت و تکمیل این سد انجام شده که در چهار سال  گذشته با فوریت در دستور کار قرار گرفت.

وی یادآور شد: یکی از فواید بهره‌برداری از این سد، تامین آب مورد نیاز برای کشاورزی مردم شهرهای شرق مازندران است که انتظار می‌رود این سد بتواند نقش موثری در بهبود کشاورزی و به دنبال آن رونق اقتصادی منطقه داشته باشد.

رجبی افزود: پیمانکار برای تکمیل این طرح در حال حاضر نیازمند 60 میلیارد تومان اعتبار است تا بهره‌برداری اولیه انجام شود.

وی گفت: براساس موافقت‌های انجام شده مقرر شده که اوراق مشارکت برای سد گلورد به فروش برسد که در حال انجام مراحل قانونی هستیم.

فرماندار نکا با اشاره به طرح استفاده از آب سد گلورد برای تامین آب شرب مردم شرق مازندران است، یادآور شد: با احداث مجتمع‌های آبرسانی و استفاده از آب سد برای رفع مشکل آب آشامیدنی مردم روستاهای این مناطق، مشکل چندین ساله کم آبی روستاهای اطراف حل می‌شود.

رجبی ادامه داد: با آبگیری این سد بزرگ در منطقه شرق مشکل کم‌آبی حدود 30 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه بهشهر و نکا و قسمتی از گلوگاه برطرف و از خسارت‌های احتمالی در صورت بروز خشکسالی جلوگیری می‌شود.

وی گفت: با آبگیری اولیه در سد گلورد نکا حدود 60 درصد سد آبگیری می‌شود و به جاده سازی‌ها و تاسیسات اطراف سد در این مرحله آسیبی وارد نمی‌شود و زیر آب نمی‌رود.

فرماندار نکا بیان داشت: پیشرفت فیزیکی سد گلورد در حال حاضر بیش از 70 درصد است و با روند فعلی اختصاص اعتبار، سد گلورد در اوایل سال آینده تکمیل شده به بهره‌برداری می‌رسد.

رجبی بیان داشت: این سد در ارتفاع 640 متری از سطح آب‌های آزاد، بر روی رودخانه نکا در نزدیکی روستای گلورد و در 45 کیلومتری جنوب شرقی نکا قرار گرفته است و از نوع سنگریزه‌ای با رویه بتنی است و ارتفاع آن از پی 113 متر، رقوم تاج سد 739 متر، عرض کل سد در پی 370 متر و طول تاج سد 270 متر است.

انتهای پیام/86002/ش30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول