به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، رضا رحمانی دوشنبه شب در حاشیه دیدار با اعضای انصار حزبالله تبریز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی در مورد اهمیت صنعت خودروسازی در آذربایجانشرقی و وضعیت ایران خودرو آذربایجان، اظهار داشت: در گذشته سرمایهگذاریهای کلانی در زمینه قطعهسازی در این استان انجام شده و خودروسازی مزیتی مهم برای آذربایجانشرقی محسوب میشود.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: ایران خودرو آذربایجان پس از مشکلات داخلی به دلیل قطع همکاری پژو دچار مشکل شد، چراکه قرار بود پژو 206 و 207 در آن تولید شود، بنده به طور مداوم پیگیر راهاندازی آن هستم و مسئولان قول دادهاند اگر خودروهای قبلی هم نشد با خودرویی جدید خط تولید این شرکت راه اندازی شود.
وی با بیان اینکه نبض اقتصاد کشور در شهرک صنعتی بعثت تبریز میتپد، خاطر نشان کرد: شهرک صنعتی بعثت بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه محسوب شده که 3 هزار واحد صنعتی در آن استقرار یافته و موجب اشتغال 150 هزار نفر خواهد شد.
رحمانی عنوان کرد: تا پایان امسال زمینهای این شهرک برای احداث واحدهای صنعتی در اختیار سرمایهگذاران داخلی و خارجی قرار میگیرند.
وی اضافه کرد: بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه (شهرک صنعتی بعثت) در 20 کیلومتری تبریز در مساحتی حدود 10 هزار و 800 هکتار در حال ساخت است.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت موضوع اشتغال پایدار برای جوانان، یادآور شد: بر اساس برآوردهای اولیه با احداث این شهر صنعتی برای 150 هزار نفر اشتغال ایجاد میشود.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در مطالعه این شهرک صنعتی باید از مشاور خارجی استفاده کرد، متذکر شد: شهرک صنعتی بعثت از بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه محسوب میشود که 3 هزار واحد صنعتی میتواند در آن استقرار یابد.
وی، مصرف برق در شهرک صنعتی بعثت را 1500 مگاوات اعلام کرد و اذعان داشت: این مصرف برابر کل مصرف برق استان آذربایجانشرقی است اما برای تامین برق این شهرک توسعه نیروگاه تبریز و بناب اجرا خواهد شد.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با بیان اینکه وسعت شهرکها و ناحیههای صنعتی استان کمتر از 6 هزار هکتار است، تأکید کرد: شهر صنعتی بعثت بیش از 10 هزار هکتار وسعت دارد و میتواند نقش بسزایی در توسعه صنعت و اقتصاد منطقه و کشور ایفا کند.
رحمانی بیان داشت: احداث این شهر صنعتی که به عنوان پایگاهی برای تولید محصولات صادراتی محسوب میشود، علاوه بر آذربایجان شرقی توانایی زیرپوشش قرار دادن شمالغرب کشور و تاثیرگذاری بر اقتصاد آنها را دارد.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در اظهار کرد: با یک استراتژی و برنامهریزی مدون میتوان تولید محصولات اولیه را در استانها و شهرستانهای دیگر انجام و محصول نهایی و صادراتی را در شهر صنعتی بعثت تولید کرد.
رحمانی عنوان داشت: تبریز محوریت حدود 10 میلیون نفر در حلقه اول، 20 میلیون نفر در حلقه دوم شامل شمال عراق، شرق ترکیه و آذربایجان و ارمنستان و بیش از 100 میلیون نفر در حلقه سوم و در فاصله پروازی یک ساعته دارد که این محوریت ضرورت تبدیل شدن شهر صنعتی به پایگاه صادراتی را دوچندان میکند.
وی افزود: نزدیکی به منطقه ویژه اقتصادی سهلان، فرودگاه، بزرگراهها و راهآهن از مزیتهای مهم این شهر صنعتی است که میتوان با تکیه بر آنها شهر صنعتی بعثت را رونق بخشید.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن در مجلس گفت: احداث این شهر صنعتی که به عنوان پایگاهی برای تولید محصولات صادراتی محسوب میشود، علاوه بر آذربایجانشرقی توانایی زیرپوشش قرار دادن شمالغرب کشور و تاثیرگذاری بر اقتصاد آنها را دارد.
رحمانی در پایان با بیان اینکه بزرگترین شهرک صنعتی غرب آسیا در تبریز در حال احداث است، ابراز داشت: وجود منطقه آزاد ارس و گمرک سهلان از ظرفیتهای خوب منطقه است که میتوان به نحو شایستهتری از آن بهره برد.
انتهای پیام/60002/ذ40/د1000