اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر زراعت جهاد کشاورزی گلستان خبر داد

استفاده از کود ازت راهی برای حل مشکل سبز نشدن گندم‎

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان استفاده از کود ازت را راهی برای حل مشکل سبز نشدن گندم امسال کشاورزان گلستانی دانست.

استفاده از کود ازت راهی برای حل مشکل سبز نشدن گندم‎

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سبز نشدن برخی از مزارع گندم استان مشکلی است که این روزها کشاورزان را به خود مشغول کرده است.

امسال صاحبان بیش از 330 هزار متر از زمین‎های کشاورزی در مزارع خود گندم کاشتند و در بخشی از این مزارع هنوز بذرهای گندم سر از خاک بیرون نیاورده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در این خصوص در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار داشت: سال زراعی برای کشت و زرع محصولات پائیزه همانند گندم، جو و کلزا از مهر و آبان آغاز می‎شود که متاسفانه در سال جاری بارندگی مناسبی را نداشتیم.

محمدرضا عباسی ادامه داد: بارندگی‎ها در استان گلستان از نیمه دوم آذرماه آغاز شد و شرایط رطوبتی لازم برای شرایط مناسب بستر برای سبز شدن محصول فراهم نشد.

وی افزود: در این راستا و به این دلیل زمین‎های کشاورزان در استان گلستان دچار بدسبزی شد که در ادامه نیز مشکل دیگری که بوجود آمد در دی‎ماه مشکل سرما بر این موضوع افزوده شد و رشد گندم‎هایی که سبز شده بودند متوقف و دچار مشکل شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان خاطرنشان کرد: با توجه به بازدیدهایی که از طرف کارشناسان اداره جهادکشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی انجام شد، کشاورزان به سمت کلینیک‎‎های گیاه‎پزشکی در استان هدایت شدند و همچنین کارشناسان جهاد کشاورزی استان گلستان نیز برای راهنمایی کشاورزان در استان فعال شدند.

عباسی تاکید کرد: توصیه ما به کشاورزان این است، مزارعی که در مرحله سه‎برگی هستند را می‌توان با استفاده از کودهای ازت درصد زیادی از خسارتی که به دلیل عدم رشد مناسب متحمل کشاورزان شود را جبران کرد.

وی افزود: توصیه ما این است که مزارعی که در مرحله سه‎برگی هستند هر 10 روز یکبار مصرف کود ازت را در چهار مرحله تکرار کنند و آن دسته از مزارعی که حاصلخیزی آنها خیلی خوب است 15 روز یک‌بار می‎توانند تکرار کنند.

عباسی متذکر شد: دلیل تاکید بر مرحله سه‎برگی این است که گیاه در این مرحله توان جذب را دارد و می‎تواند مواد غذایی را از ریشه جذب کند و مزارعی که در مرحله دو برگی و یا یک برگی هستند گیاه توان جذب را ندارد و در صورت کودپاشی امکان اینکه درصد بسیاری از این اقدامات به هدر برود زیاد است.

وی در پایان ابراز داشت: توصیه ما برای زمان مصرف نیز استفاده این کود در بعداز ظهر است و صبح زود زمان مناسبی برای این کار نیست.

انتهای پیام/83004/ع30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول