اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

2/ سقای بی‌ریا در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح کرد

گسترش فقه حکومتی مبتنی بر اندیشه امام توسط مجمع نمایندگان طلاب

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم گفت: گسترش فقه حکومتی بر مبنای اندیشه امام خمینی(ره) یکی از اهداف مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم است و در این زمینه طرح‌ها و برنامه‌های متنوعی ارائه و اجرا شده است.

گسترش فقه حکومتی مبتنی بر اندیشه امام توسط مجمع نمایندگان طلاب

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام ناصر سقای بی‌ریا بعد از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب با بیان اینکه رسیدگی به شئون اخلاقی، درسی و رفاهی طلاب در دستور کار مجمع قرار دارد، گفت: نمایندگان در این زمینه‌ها بسیار فعال هستند و برخی تسهیلات برای طلاب فراهم شده است که نمونه آن تشکیل صندوق‌های قرض‌الحسنه است.

وی با اشاره به راه‌اندازی دفتر مجمع نمایندگان طلاب در مدرسه فیضیه عنوان داشت: ارتباط طلاب با بیوت مراجع عظام تقلید و نهادهای مختلف از طریق این دفتر صورت می‌گیرد.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با بیان اینکه تأسیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه یکی از مهم‌ترین اقدامات معیشتی برای طلاب بوده است، گفت: این مرکز بسیاری از طلاب را زیر پوشش خدمات خود قرار داده ضمن اینکه ساماندهی شهریه طلاب نیز جزو دیگر اقدامات محسوب می‌شود و بیشتر دفاتر شهریه‌ها را به حساب بانکی طلاب واریز می‌کنند.

وی تصویب آیین‌نامه‌های مختلف در مجمع عمومی را جزو دیگر اقدامات دانست و تصریح کرد: نشریه پیام حوزه نیز به صورت هفتگی و به صورت داخلی در حوزه علمیه چاپ می‌شود؛ کاهش تعطیلات غیرضروری و استفاده بیشتر از وقت نیز به تصویب رسیده و در مجموع می‌توان گفت طرح‌هایی که تصویب می‌شوند به شورای عالی ارسال می‌شوند که در صورت مفید بودن مورد عنایت شورا قرار می‌گیرد.

سقای بی‌ریا با اشاره به پیشنهاد و تصویب طرح شناسنامه طلاب به منظور شناسایی نخبگان حوزوی افزود: تشکیل معاونت پژوهش در حوزه نیز جزو طرح‌ها و مصوبات مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم بوده است.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم گفت: زمانی که مجمع تشکیل شد تشکیلات مدیریتی حوزه به گستردگی امروز نبود به همین دلیل مجمع نقش مراکز حوزوی را ایفا می‌کرد ولی با تکمیل ساختار تشکیلات حوزوی از وظایف مجمع تا حدودی کاسته شده است.

وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌های متعددی به منظور تعامل میان مجمع نمایندگان طلاب با نهادهای برنامه‌ریز به امضا رسیده است، خاطرنشان کرد: این مجمع با فضلای جوان ارتباطی بسیار نزدیک دارد و می‌تواند بازخوردهای طرح‌های جاری حوزه را دریافت کرده و طرح‌های مکمل و اصلاحیه را به صورت مستمر ارائه کند.

سقای بی‌ریا با اشاره به مقررات مجمع نمایندگان طلاب گفت: هر چهار سال یک بار باید انتخابات برگزار شود ولی ستادی ویژه در جامعه مدرسین برگزارکننده آن است و به صورت کاملا مستقل این کار را انجام می‌دهد؛ آیین‌نامه انتخابات نیز مصوبه جامعه مدرسین است و چند ماه پیش از پایان هر دوره ثبت نام و بررسی صلاحیت‌ها آغاز می‌شوند؛ بر اساس اعلام قبلی قرار است انتخابات در 26 بهمن ماه سال جاری برگزار شود.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در ادامه به اهداف تاسیس مجمع نمایندگان اشاره کرد و افزود: دو سویه کردن ارتباط میان طلاب و اساتید و زعمای حوزه طی 24 سال از راه‌اندازی مجمع خوب بوده است.

وی بیان داشت: به نظر ما ارتباط میان مجمع و طلاب با رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید نیز به خوبی برقرار شده و رابطه کاری خوبی نیز با شورای عالی برقرار است؛ برای جذب نیروهای لایق به حوزه، اصلاح کتب و مواد درسی، ایجاد رشته‌های تخصصی و کارهایی از این قبیل هم کارهای مناسبی صورت گرفته است.

سقای بی‌ریا رشد و گسترش فقه حکومتی مبتنی بر اندیشه‌های امام خمینی(ره) را به عنوان دیگر هدف مجمع مورد توجه قرار داد و افزود: تاکنون طرح‌ها و برنامه‌های بسیار گسترده‌ای در این زمینه اجرایی شده‌اند؛ سیستم حوزه علمیه و نظام جمهوری اسلامی بسته نیست و اگر انحرافی در میان برخی افراد صورت گرفته حداقلی بوده است ولی اگر با خلأ مجمع نمایندگان طلاب و فضلا روبه‌رو بودیم شاید ده‌ها برابر تعداد کنونی شاهد ظهور افرادی مسئله‌دار از نظر سیاسی و رفتاری بودیم.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم گفت: وجود تعدادی محدود از افراد مسئله‌دار نفی‌کننده تاثیرگذاری مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم نیست ولی باید بدانیم که وظیفه مهم ما تبیین مسائل برای طلاب، فضلا و اساتید است و در مقام اجرایی نیستیم.

انتهای پیام/78004/صا40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول