اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از حکم کمیته انضباطی در مورد پرونده جنجالی

غش کردن به سمت سپاهان در هاله‌ای از ابهام / تهمت یا واقعیت؟

سرانجام پس از ماه‌ها رای کمیته انضباطی در مورد پرونده جنجالی محسن قهرمانی صادر شد، اما این رأی سئوالات بسیاری را در ذهن دوستداران فوتبال ایجاد کرد.

غش کردن به سمت سپاهان در هاله‌ای از ابهام / تهمت یا واقعیت؟

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سرانجام رأی کمیته انضباطی پس از حدود چهار ماه از دیدار معروف سپاهان و پرسپولیس صادر شد تا چشم جامعه فوتبال به این حکم پس از این مدت طولانی روشن شود.

در این حکم که ابتدای آن مربوط به باشگاه سپاهان می‌باشد، آمده است، با تحقیقات به عمل‌ آمده معلوم شد که هیچ‌گونه روابط ناسالم مالی بین تیم داوری و باشگاه سپاهان اصفهان وجود نداشته است و هرگونه اشتباه فنی داوری که در مسابقه مذکور از دید برخی کارشناسان مطرح ‌شده قابل ‌طرح در کمیته انضباطی نیست.

در این جا باید بگوییم پس هر صحبتی که در مورد غش کردن داور به آن سمت، یعنی باشگاه سپاهان مطرح ‌شده توهین بوده که باید نسبت به آن حکمی متناسب صادر می‌شد که به هیچ عنوان چنین اتفاقی رخ نداد و حتی دو جلسه محرومیتی هم که از سوی کمیته استیناف برای سرمربی پرسپولیس در نظر گرفته شده بود در اقدامی کاملاً عجیب بخشوده شد.

در ادامه این حکم هم جایی که مربوط به علی دایی است آمده، علی دایی که از رفتارهای خلاف قانون برخی عوامل وقت باشگاه راه‌آهن مطلع شده، لکن باوجود برخورد شخصی و مخالفت با موضوع، مطابق تاکید قانونی مقررات اخلاقی فیفا، آن را به‌ موقع به اطلاع مراجع ذی‌صلاح قانونی نرسانده است قصور نموده و به استناد بند 1 ماده 21 و شق الف ماده 6 قانون اخلاق فیفا مصوب سال 2012 میلادی به ایشان تذکر داده می‌شود که از این ‌پس به تکالیف قانونی خود عمل کند.

نکته‌ای هم که در مورد این قسمت از حکم مطرح می‌شود این است که تمام این اتفاقات، از بازی معروف سپاهان و پرسپولیس مطرح شد اما در ادامه هرچه از زمان این دیدار گذشت کسی دیگر از آن دیدار صحبتی به میان نیاورد و بیشتر اتفاقات مربوط به زمانی شد که همین آقای دایی در راه‌آهن سرمربی بود، در حالی‌ که باید پرسید مگر صحبت دایی از غش داور به سمت سپاهان نبود، پس تکلیف آن اتهامات چه می‌شود و مسائل مربوط به راه‌آهن و داوران چه ربطی به سپاهان داشت که دایی جنجال‌هایش را از آن دیدار آغاز کرد.

البته شاید آقای دایی با ایجاد آن حواشی می‌خواست ذهن طرفدارانش را از شکست برابر سپاهان منحرف کند، چرا که با توجه به تبرئه سپاهان مشخص بوده که اتفاقات آن بازی تنها اشتباهات داوری بوده و نه چیز دیگری.

اما جایی که مربوط به‌ حکم محسن قهرمانی است هم آمده است محسن قهرمانی (داور فوتبال) که با رفتار غیر ورزشی و به دور از شأن حرفه‌ای و ایجاد روابط غیرقانونی با برخی افراد، مرتکب اقدامات خلاف مقررات انضباطی و اخلاقی در فوتبال گردیده است، حسب دلایل موجود و اقرار ایشان در جریان رسیدگی، متخلف شناخته‌ شده و مستند به ماده 62 آئین‌نامه انضباطی فیفا مصوب 2011 میلادی و ماده 21 قانون اخلاق فیفا مصوب سال 2012 میلادی و ماده 40 آئین‌نامه انضباطی فدراسیون فوتبال، به هشت ماه محرومیت از هرگونه فعالیت مرتبط با فوتبال و پرداخت مبلغ 50 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم می‌شود.

سؤالی هم که در مورد این حکم مطرح می‌شود این است که مگر تخلف قهرمانی اثبات نشده، پس چرا وی را تنها هشت ماه محروم کرده‌اند در حالی ‌که برای مرتضی کریمی داوری که خداحافظی کرده 10 سال محرومیت در نظر گرفته شده است، سؤالی که در این مورد هم به ذهن متبادر می‌شود این است که دست داشتن در کارهای مربوط به تبانی به‌ هر حال جرم است و چرا برای یک نفر تنها 8 ماه و برای دیگری 10 سال محرومیت در نظر گرفته ‌شود، آیا دلیل این موضوع تنها این نیست که قصد داشته‌اند با صدور این رأی به نوعی همه را راضی نگه‌دارند.

جالب‌ترین قسمت ماجرا هم به اعتراض باشگاه پرسپولیس برمی‌گردد، جایی که مسئولان این باشگاه به همین تذکر خشک ‌و خالی هم در مورد دایی اعتراض دارند و قرار است در لایحه‌ای در کمیته استیناف فدراسیون فوتبال این پرونده را پیگیری کرده و آرای صادر شده به ضرر خود را کمتر کنند.

پس از این ماجراها به ماجرای محرومیت در نظر گرفته‌شده برای هادی عقیلی می‌رسیم، در جایی که محسن مسلمان و پیام صادقیان به خاطر کشیدن قلیان از همراهی تنها تیم ملی محروم می‌شوند تا باشگاه پرسپولیس از بابت داشتن این بازیکنان در تیمش خیالش راحت شود هادی عقیلی به دلیل اعتراض پرسپولیسی‌ها در برنامه 90 که می‌توان این کارشان را دخالت در کار تیم‌های دیگر دانست از همراهی تیمش محروم می‌شود.

گزارش از: حمید معانی

انتهای پیام/63020/صا40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول