اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دنبال تاخیر و ابطال پروازهای فرودگاه تبریز

فرود دستگاه I.L.S در فرودگاه تبریز/ کابوس فرودگاه بین‌المللی تبریز تمامی ندارد

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: با توجه به وضعیت نامناسب جوی و آلودگی هوای تبریز در چند هفته گذشته که منجر به تاخیر و ابطال برخی از پروازها شده بود و همچنین به دلیل اجرای عملیات بازسازی باند اصلی فرودگاه، دستگاه I.L.S به فرودگاه تبریز منتقل شد.

فرود دستگاه I.L.S در فرودگاه تبریز/ کابوس فرودگاه بین‌المللی تبریز تمامی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدصادق پورمهدی صبح امروز در بازدید از روند نصب سیستم ILS بر روی باند دوم فرودگاه بین‌المللی تبریز اظهار کرد: با توجه به وضعیت نامناسب جوی و آلودگی هوای تبریز در چند هفته گذشته که منجر به تاخیر و ابطال برخی از پروازها شده بود و همچنین به دلیل اجرای عملیات بازسازی باند اصلی فرودگاه، دستگاه ILS به فرودگاه تبریز منتقل شد.

محمدصادق پورمهدی افزود: حضور بنده در محل پروژه به خاطر پیگیری نصب این دستگاه و عرض خدا قوت به عزیزان فعال در این امر است و امیدواریم در کمترین زمان ممکن شاهد عملیاتی شدن این پروژه باشیم.

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان شرقی هم در این بازدید با بیان اهمیت سیستم ILS در باند دوم فرودگاه تبریز، گفت: سیستم ILS یک سامانه کمک ناوبری است که با نزدیک شدن هواپیما به باند فرودگاه برای فرود، با ارایه سیگنال‌هایی در هنگام کاهش دید افقی به علت مه، باران و برف و کولاک، برای فرود امن به کمک خلبان می‌آید.

علی رستمی با تشکر از پیگیری‌های ویژه استاندار، معاون عمرانی استاندار و نمایندگان استان در مجلس، گفت: انتقال این دستگاه به تبریز از هفته گذشته در دستور کار قرار گرفت و از روز جمعه به طور رسمی عملیات نصب آن آغاز شد.

وی افزود: در حالت عادی زمان نصب دستگاه ILS شش ماه است ولی همکاران ما در فرودگاه تبریز با تلاش شبانه‌روزی این زمان را به حداقل خواهند رساند.

رستمی اعتبار این پروژه را بیش از 50 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: به کمک این دستگاه دید خلبان از 3500 متر به 800 متر خواهد رسید.

سامانه کمک ناوبری ILS لغو پروازهای فرودگاه بین‌المللی تبریز را کاهش می‌دهد

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی در مجلس شورای اسلامی گفت: با نصب دستگاه آی ال اس در باند دوم فرودگاه تبریز زاویه دید خلبان از 800 به 400 کاهش می‌یابد.

محمداسماعیل سعیدی در حاشیه بازدید از فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز و نصب دستگاه آی ال اس در باند دوم آن افزود: نصب دستگاه آی ال اس در فرودگاه بین‌المللی تبریز زاویه دید را در هنگام آلودگی هوا و مه برای خلبان افزایش می‌دهد.

وی در ادامه لغو پروازها به علت آلودگی هوا در فرودگاه شهید مدنی تبریز را باعث لطمه خوردن به حیثیت تبریز و نارضایتی مسافران دانست و اظهار کرد: شایسته تبریز نبود که به علت آلودگی هوا با لغو پروازهای مکرر مواجه شود و بکارگیری سامانه کمک ناوبری می‌تواند در کاهش آمار لغو و تاخیر پروازهای فرودگاه تبریز مؤثر باشد.

سعیدی با اشاره به پیگیری‌‌های مکرر مشکل لغو پروازها در فرودگاه شهید مدنی تبریز از سوی نمایندگان استان گفت: نمایندگان آذربایجان‌شرقی با پیگیری‌های مداوم تمام تلاش خود را برای وارد کردن تجهیزات و امکانات دستگاه کمک ناوبری به فرودگاه بین‌المللی تبریز کردند.

کابوس فرودگاه بین‌المللی تبریز تمام ندارد

اواخر سال 90 با لغو پی‌در پی پرواز علی نیکزاد وزیر سابق راه و شهرسازی به دلیل شرایط جوی، مه‌آلود بودن و عدم دید کافی در فرودگاه بین‌المللی تبریز و چندین هواپیمای دیگر فرودگاه بین‌المللی تبریز، با پیگیری‌های خبرگزاری فارس احساس نیاز به دستگاه « آر-وی- آر» در مجموعه بین‌المللی تبریز که جزو فرودگاه‌های ترانزیتی چه از نظر بار و چه از نظر مسافر است دو چندان نمود پیدا کرد.

اما متاسفانه در تامین اعتبار این دستگاه در میان دستگاه‌های استانی و کشوری در کش و قوس قرار گرفت که این کش و قوس علاوه بر تحمیل هزینه‌ای به دلیل افزایش قیمت این دستگاه طی یک سال گذشته، تاخیر نزدیک به یک ساله را نیز در راه‌اندازی و نصب این دستگاه در فرودگاه تبریز به دنبال داشت.

دستگاه «آر.وی.آر» در سه قسمت ورودی، وسط و انتهای باند نصب می‌شود و اطلاعات لغزندگی باند، سرعت و سمت وزش باد و میزان دید افقی در طول باند را به صورت میلی‌متری توسط لیزر به خلبان مخابره می‌کند و با وجود این دو دستگاه در فرودگاه‌های کشور هیچ خلبانی از پرواز و فرود در شرایط دید کم نمی‌هراسد.

دستگاه «آر.وی.آر» قابلیت افزایش دید در شرایط جوی بد و از جمله در مه را تا کمتر از 500 متر میسر می‌سازد و جزو نیازهای اساسی در فرودگاه‌های بین‌المللی محسوب می‌شود.

باید به این نکته نیز تاکید کرد در زمانی که این احساس نیاز برای فرودگاه تبریز که عنوان فرودگاه بین‌المللی را یدک می‌کشد، صورت گرفت تنها سه فرودگاه در کل کشور به دستگاه آر.وی.آر مجهز بودند، بعد از پرداختن به موضوع ضرورت وجود این دستگاه در فرودگاه بود که هواشناسی کشور برنامه‌ریزی برای نصب آن در 17 فرودگاه را در دستور کار قرار داد و اکنون توفیقات کشوری در این رابطه بر استان فائق آمده به طوریکه در بیش از 12 فرودگاه از جمله ارومیه، کرمانشاه، بندرعباس، بیرجند و ... دستگاه آر.وی.آر نصب و راه‌اندازی شده است.

نگاهی به لیست فرودگاه‌های مجهز شده به دستگاه ضرورت نصب آن را در تبریز با توجه به موقعیت آب و هوایی دو چندان می‌کند و ما را بر آن می‌دارد که عنوان اولی را از شهر خود برداشته و گام‌هایی را برای آخر نشدن برداریم.

با توجه به جایگاه فرودگاه بین‌المللی تبریز در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و ... به دلیل همجواری آذربایجان‌شرقی با بسیاری از کشورهای تاثیرگذار در این عرصه و وجود خطوط هوایی بین تبریز و این کشورها، شاید در روابط بین‌الملل وجهه خوش‌آیندی نداشته باشد که پروازی به خاطر کمی دید خلبان موفق به فرود نشود.

مهم‌تر از آن مگر نه اینکه آسایش و آرامش هموطنان دلیل تلاش شبانه‌روزی همه مسئولان ما باید باشد، انتظار می‌رود مسئولان فرودگاه تبریز و هواشناسی به عنوان متولیان اصلی و مدیران ارشد استان همت خود را برای رسیدن به جمع دو فرودگاه دارنده این دستگاه دوچندان کنند و امیدواریم بالاخره فرودگاه بین‌المللی تبریز حداقل به عنوان هفدهمین فرودگاه هم که شده رنگ دستگاه آر.وی.آر را به خود ببیند.

چند سالی است که فرودگاه بین‌المللی تبریز در آرزوی نصب دستگاه آر- وی- آر به سر می‌برد اما هر سال دریغ از پارسال و ما همچنان سال‌ها را یکی پس از دیگری طی می‌کنیم حال کدام دستگاه و ارگان باید جوابگوی برآورده نشدن آرزوی این فرودگاه بین‌المللی باشد که می‌تواند نمادی از اوضاعی کشور در سطح بین‌المللی را به رخ بکشد مشخص نیست.

پیش از این مدیر کل هواشناسی استان آذربایجان شرقی راه‌اندازی دستگاه آر.وی.آر فرودگاه بین‌المللی تبریز را اواخر مهر و حداکثر نیمه اول آبان اعلام کرده بود.

فرودگاه بین‌المللی تبریز در شمال‌ غرب شهرستان تبریز و در ارتفاع یک‌هزار و 494 متری از سطح دریا در زمینی به مساحت 420 هکتار در سال 1333 تحت نظارت ضوابط سازمان جهانی هوانوردی ICAO در محل کنونی تأسیس شد.

در سال 1356 پرواز حجاج از این فرودگاه آغاز و از سال 1370 با تصویب هیئت دولت به ‌عنوان فرودگاه ‌بین‌المللی نامگذاری شده و در سال 1378 به‌ عنوان یکی از فرودگاه‌های درجه یک کشور انتخاب شد و از آن تاریخ به ‌عنوان یکی از چهار فرودگاه Open Sky (آسمان باز) ایران خدمات هوایی خود را به پروازهای داخلی و خارجی و عبوری ارائه می‌کند.

انتهای پیام/60002/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول