اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سلامت دامپزشکی خراسان رضوی خبر داد

اجرای طرح ردیابی دام و فرآورده‌های دامی در خراسان رضوی

معاون سلامت دامپزشکی خراسان رضوی از اجرای طرح ردیابی دام و فرآورده‌های خام دامی بر روی بسته‌های مرغ بدون آنتی‌بیوتیک در خراسان رضوی خبر داد.

اجرای طرح ردیابی دام و فرآورده‌های دامی در خراسان رضوی

جواد اعلمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد در رابطه با تکنولوژی جدید ردیابی دام و فرآورده‌های خام دامی برای نخستین‌بار در خراسان رضوی اظهار کرد:  اجرای این طرح در راستای شناخت سلامت دام و فرآورده‌های خام دامی و اینکه چه دامی فرآورده را تولید کرده و به طور کلی سلامت مراحل مختلفی که تولید در آن انجام شده، مدنظر است.

وی افزود: برای شناسایی سلامت دام، هر واحد دامی با نظارت سازمان دامپزشکی دارای مسئول فنی بهداشتی است که مصرف دارو، بیماری‌های دام و ... را کنترل می‌کند.

معاون سلامت دامپزشکی خراسان رضوی تصریح کرد: هر محصول دامی و یا مرغی که به کشتارگاه حمل می‌شود و یا تخم مرغی که به یک مرکز بسته‌بندی حمل می‌شود باید دارای گواهی بهداشتی حمل از دامپزشکی باشد.

اعلمی ادامه داد: گواهی بهداشتی حمل ابتدا سلامت دام را تشخیص داده و سپس گواهی بهداشتی حمل را برای آن صادر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه گواهی بهداشتی حمل در سیستمی به نام سیستم قرنطینه یکپارچه سازمان دامپزشکی کشور درج می‌شود، افزود: در این سیستم مشخصات دام زنده و محموله زنده‌ای که به مقصد کارخانه‌ها و یا کارگاه‌های فرآوری حمل می‌شود قید و گواهی سلامت نیز ثبت می‌شود.

اعلمی خاطرنشان کرد: با وارد شدن به این سامانه شماره کد رهگیری برای محموله زنده ارائه می‌شود که این شماره یک بارکد نیز دارد.

وی با بیان اینکه این اقدام به دو طریق ثبت می‌شود، گفت: به این صورت هم بارکد خاص مربوط به محموله زنده و هم شماره کد رهگیری ثبت می‌شود.

معاون سلامت دامپزشکی خراسان رضوی تصریح کرد: طبق دستور سازمان دامپزشکی باید شماره کد رهگیری بر روی تخم مرغ، مرغ و در آینده بسته‌بندی گوشت قید شود.

وی افزود: در حال حاضر این اقدام بر روی دو فرآورده مرغ و تخم مرغ برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است.

اعلمی با اشاره به اینکه این اقدام می‌تواند مصرف‌کنندگان فرآورده‌های خام دامی را از بهداشت و سلامت آن آگاه سازد، عنوان کرد: بعد از وارد شدن به سامانه قرنطینه یکپارچه سازمان دامپزشکی و وارد کردن کد رهگیری می‌توان گواهی بهداشتی حمل زنده را مشاهده کرد.

وی تصریح کرد: مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند با ارسال کد رهگیری قید شده بر روی فرآورده از طریق پیامک به سامانه قرنطینه یکپارچه سازمان دامپزشکی، نام راننده، نام فارمی که در آنجا تولید شده، نام صاحب فارم، مشخصات دام، مقصد کشتارگاه یا مرکز بسته‌بندی از نظارت سازمان دامپزشکی و سالم بودن محصول مطمئن شوند.

معاون سلامت دامپزشکی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از طریق این تکنولوژی جدید می‌توانیم ادعا کنیم که از مزرعه تا سفره بازرسان دامپزشکی رصد کامل بر روی محصول داشته و گواهی‌های لازم در سیستم قرنطینه یکپارچه سازمان دامپزشکی تجلی پیدا کرده و ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه این طرح در حال حاضر بر روی مرغ بدون آنتی‌بیوتیک اجرا شده است، افزود: بر روی مرغ و تخم مرغ نیز برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات فنی انجام شده و طی یک تا دو ماه آینده استارت آن نیز زده خواهد شد.

اعلمی گفت: این طرح ابتدا بر روی تخم مرغ، سپس روی مرغ گوشتی اجرا خواهد شد و به عبارتی تمام مرغ گوشتی استان تحت پوشش این طرح در خواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با تخم مرغ نیز در حال حاضر در کارگاه‌های بسته‌بندی این طرح اجرا می‌شود و در نظر داریم در مراحل بعدی بر روی تخم مرغ کارتنی نیز این طرح به انجام برسد.

انتهای پیام/2202/م40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول