اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس:

گلپایگان در توسعه واحدهای مرغداری ایده‌آل عمل کرده است

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی گفت: گلپایگان در توسعه واحدهای مرغ تخم‌گذار و گوشتی در اصفهان ایده‌آل عمل کرده است.

گلپایگان در توسعه واحدهای مرغداری ایده‌آل عمل کرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از گلپایگان، سید محمدحسین میرمحمدی با حضور در محل تعاونی مرغ داران گلپایگان به بررسی وضعیت و مشکلات مرغ داران و تعاونی مرغ داران پرداخت.

وی گفت: مواد غذایی و امنیت و سلامت غذایی مردم یکی از اصول مهم جوامع امروزی است.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس اظهار کرد:حمایت از تولید همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری و همه مسئولان نظام بوده و بعد از انقلاب در همه دولت‌ها به این مقوله پرداخته شده است.

میر محمدی بیان کرد: شاخصه قدرتمندی یک دولت تولیدات آن سرزمین است و توانمندی اقتصادی به تولیدات آن جامعه بستگی دارد. 

وی با بیان اینکه اگر در جامعه‌ای تولید محور کارها قرار گیرد برآیند و خروجی آن افزایش تولید ناخالص ملی و افزایش درآمد ناخالص ملی و در نتیجه افزایش سرانه درآمدی مردم را در پی خواهد داشت، تصریح کرد: ورود به هر صنعتی ویژگی‌های خودش را دارد و اگر به دید درآمدزایی محض به صنعت ورود پیدا کنیم با فرازوفرود های آن نیز باید خود را وفق دهیم و صنعت مرغداری یکی از حساس‌ترین صنعت‌هاست چون با ورود یک ویروس به مرغداری آن مرغداری به مخاطره می‌افتد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه برای ورود به یک صنعت نگاه کارشناسی و وجود مشاور الزامی است، خاطرنشان کرد: برخی مشکلات درون‌سازمانی است و آموزش نقش مهمی در ارتقای یک صنعت دارد و برای ارتقای صنعت مرغداری، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای اعضای شرکت تعاونی نقش موثری دارد.

میر محمدی تاکید کرد: تعاونی‌ها پل ارتباطی اعضا و کارگزاران دولتی هستند که می‌توانند با نگاه مهندسی مشکلات را آسیب‌شناسی و به مسئولان منتقل کنند.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس با تاکید بر اینکه باید جلوی ارائه تسهیلات به واحد های مرغداری پرورش مرغ رنگی باید گرفته شود، گفت: اقدامات حمایتی نباید به این بخش تعلق گیرد و همچنین باید این فرهنگ حاکم شود که سیاست راهبردی شهرستان برخورد انضباطی با این واحدها است.

میر محمدی با اشاره به اینکه کاهش قیمت مرغ از مطالبات به‌حق مردم شهرستان گلپایگان است، یادآور شد: کشتارگاه مرغ باید برای خدماتی که ارائه می‌دهد حق‌العمل‌کاری بگیرد و اداره صنعت معدن و تجارت نیز بر کنترل قیمت مرغ در شهرستان توجه بیشتری داشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از اتحادیه سراسری مرغ داران و اتحادیه مرکزی کشور اظهار کرد: این دو اتحادیه در تعیین قیمت مرغ نابه سامان عمل می‌کنند و حاضر نیستند قیمت تمام‌شده مرغ و سود متعارف آن را مشخص کنند که این امر مشخصاً به وجود دلالان و واسطه‌گرها برمی‌گردد و باید مجلس گام موثر تری در این زمینه بردارد. 

وی افزود: اتحادیه‌ها باید خودشان واردکننده نهاده‌های دامی باشند و تنظیم بازار بر عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شود. 

*شرکت تعاونی مرغ داران 70 نفر عضو دارد

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغ داران گلپایگان در ادامه بیان کرد: شرکت تعاونی کشاورزی مرغ داران گلپایگان در مهرماه سال 1355 باهدف بالا بردن سطح اطلاعات صنفی و آموزش نوین شیوه‌های تولید و توسعه مرغداری در گلپایگان تأسیس شد.

علی ابراهیمی ادامه داد: بهره‌برداری جمعی  و مشترک از امکانات شرکت تعاونی و دولتی و تهیه و تدارک مواد و وسایل مورد احتیاج حرفه‌ای اعضا مانند ذرت، گندم، کنجاله، سویا و ریزمغذی‌ها از دیگر اهداف تأسیس شرکت تعاونی مرغ داران بود.

وی با بیان اینکه بازاریابی محصول تولیدی(مرغ و تخم‌مرغ) و رابط بین اعضا و مؤسسات مالی و بانکی، ارگان‌های دولتی و خصوصی، تشکل‌های دیگر تعاونی و اتحادیه‌های استانی و کشوری از دیگر اهداف شرکت تعاونی مرغ داران است، اظهار کرد: شرکت تعاونی مرغ داران گلپایگان زیرپوشش اداره تعاون روستایی شهرستان گلپایگان و سازمان تعاون روستای استان اصفهان و در نهایت زیرمجموعه وزارت کشاورزی است.

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغ داران گلپایگان خاطرنشان کرد: این شرکت به‌صورت هیئت‌مدیره‌ای اداره می‌شود و هیچ‌گونه کمک مالی از دولت و یا محل دیگر دریافت نمی‌کند.

ابراهیمی با بیان اینکه تعداد اعضای فعال شرکت تعاونی بیش از 70 نفر است، بیان کرد: سرمایه و ذخیره فعلی شرکت در حال حاضر بیش از 400 میلیون تومان است که اخیراً به علت عوامل مخربی از فعالیت اعضاء شرکت کاسته شده است.

وی یادآور شد:میزان جوجه ریزی واحدهای مرغداری به حداقل رسیده و بیشتر واحدهای مرغداری شهرستان گلپایگان تعطیل شده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغ‌داران گلپایگان با اشاره به اینکه پس از تعطیلی واحدهای مرغداری ضرر و زیان فراوانی به اعضاء شرکت تعاونی وارد شد، افزود: افزایش قیمت نهاده‌های دامی مانند ذرت، سویا و کنسانتره، قیمت پایین مرغ زنده و پدیده نامیمونی به نام مرغ و جوجه رنگی که پرورش‌دهندگان غیرمجاز و بی‌ضابطه در آن واحدها فعالیت دارند ازجمله مشکلات شرکت تعاونی مرغ داران محسوب می‌شود.

* تعاونی مرغ داران گلپایگان موفق‌ترین شرکت تعاونی اصفهان است

در ادامه رئیس تعاون روستایی گلپایگان بیان کرد: شرکت تعاونی مرغ داران گلپایگان در سال 1355 تأسیس شد و به عللی دچار نوسانات شد تا جایی که به مرز تعطیلی و ورشکستگی رسید و مجدداً در سال 1380 ساماندهی شد و با تغییر هیئت‌مدیره و بازرسان در حال حاضر یکی از موفق‌ترین شرکت تعاونی‌های استان اصفهان به شمار می‌آید.

محمود اخوان ارمکی از غالب شدن پرورش‌دهندگان مرغ رنگی بر مرغ گوشتی در آینده خبر داد و گفت:با رشد قارچ گونه و فزاینده این واحدهای در آینده نزدیک واحدهای مرغداری گوشتی با مشکل مواجه خواهند شد.

وی تنظیم بازار و ثبات قیمت ارز برای تهیه نهاده‌های دامی را از جمله عوامل موثر در پیشرفت مرغداری‌های دارای مجوز برشمرد و اظهار کرد: با همکاری جهاد کشاورزی و دامپزشکی و برخورد قضایی می‌توان از فعالیت واحدهای غیرمجاز مرغ رنگی جلوگیری کرد. 

* مرغ رنگی بدون هویت است

مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان در ادامه به قیمت نهاده‌های دامی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر قیمت سویا 2 هزار و 500 تومان و قیمت ذرت یک‌هزار و 300 تومان است و کنترل خاصی بر قیمت نهاده‌های دامی صورت نمی‌گیرد و هیچ تضمینی برای ثبات قیمت تا پایان مدت جوجه ریزی وجود ندارد و این عوامل موجب نارضایتی مرغ داران شده است.

حیدر علی گل محمدی با بیان اینکه مرغ رنگی بدون هویت و شجره است، اظهار کرد: مرغ بومی با هویت است و مرکز اصلاح نژاد و جهاد کشاورزی و دامپزشکی آن را تأیید کرده است. 

وی افزود: متأسفانه برخی از واحدهای مرغداری پروانه‌دار هماهنگ‌کننده واحدهای پرورش مرغ رنگی غیرمجاز هستند و آن‌ها را زیرپوشش خود دارند.

* گلپایگان در توسعه واحدهای مرغ تخم‌گذار و گوشتی در اصفهان ایده‌آل عمل کرده است

در ادامه رئیس دامپزشکی گلپایگان با بیان اینکه صنعت مرغداری مستلزم امکانات و تمهیدات و پشتیبانی است، افزود:خوشبختانه شهرستان گلپایگان در توسعه واحدهای مرغ تخم‌گذار و گوشتی در استان اصفهان ایده آل عمل کرده است.

مسعود غفاری بهینه‌سازی مصرف سوخت، استفاده از سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب، حصار کشی به‌منظور جلوگیری از ورود افراد و امراض و بیماری‌ها به محدوده مرغداری را از جمله اقداماتی برشمرد که مرغداری‌ها علیرغم هزینه‌های بالا در مرغداری‌ها بکار برده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات حمایتی کمی از مرغداری‌ها صورت می‌گیرد، اظهار کرد: از سال 1352 پرورش مرغداری‌های غیر صنعتی در شهرستان آغاز شد و افراد باهدف سودآوری در محل زندگی‌شان مرغداری بنا کرد بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که باید با متخلفین در مرحله نخست برخورد شود.

رئیس دامپزشکی گلپایگان ادامه داد: بیماری‌های ویروسی مانند آنفولانزا و برونشیت با جابه‌جایی هوا منتقل می‌شود و واکسن‌ها همه اروپایی و وارداتی است.

غفاری خاطرنشان کرد: برخورد با واحدهای غیرمجاز پرورش مرغ رنگی در شهرستان موفق نبوده است و باید برای این حل این معضل سیاست‌های کلان کشوری در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه قانون مشخصی برای برخورد با واحدهای غیرمجاز پرورش مرغ رنگی وجود ندارد، تصریح کرد: اگر دستورالعمل کشوری برای جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی تهیه شود، می‌توان با این واحدهای متخلف برخورد کرد.

رئیس دامپزشکی گلپایگان اظهار کرد: در زمان دولت‌های گذشته برای 12 واحد مرغداری رنگی در شهرستان گلپایگان مجوز صادر شده است و با توجه به آلودگی‌های بهداشتی که این واحدها دارند می‌توان تغییر کاربری داد و این واحدها را به پرورش مرغ گوشتی یا تخم‌گذار تبدیل کرد.

غفاری با اشاره به کشتارگاه مرغ گلپایگان گفت: با تغییراتی که در مدیریت کشتارگاه به وجود آمده طی هفت ماه آینده کشتارگاه به وضعیت مطلوبی می‌رسد و ظرفیت کشتار به دو برابر ظرفیت فعلی افزایش پیدا می‌کند. 

انتهای پیام/63014/صا40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول