اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول بسیج جامعه مهندسین کیش:

پایداری سازه‌ها و زیرساخت‌های کیش در زمین‌لرزه‌ها نشان از تعهد مدیران دارد

مسئول بسیج جامعه مهندسین کیش با بیان اینکه میزان پایداری و آسیب‌ناپذیری سازه‌ها و زیرساخت‌ها در کیش با وجود زمین‌لرزه‌های بزرگ، نشان از تعهد سازندگان جزیره دارد، از کیش به عنوان مکانی مناسب برای سرمایه‌گذاری یاد کرد.

پایداری سازه‌ها و زیرساخت‌های کیش در زمین‌لرزه‌ها نشان از تعهد مدیران دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از کیش، وقوع چند زمین‌لرزه خفیف و دست کم دو زمین‌لرزه نسبتا پرقدرت در جزیره زیبای کیش ظرف چند روز گذشته، ما را بر آن داشت تا با هدف بررسی بیشتر زوایای و اثرات این پدیده طبیعی بر روی ساز‌ه‌های مصنوعی و بستر جزائری همانند کیش گفت‌وگویی را مهندس حامد مولانا کارشناس عمران و مسئول بسیج جامعه مهندسین کیش داشته‌ باشیم.

فارس: به عنوان نخستین سئوال، آیا زمین‌لرزه‌های ساعات گذشته در کیش خساراتی به جا گذشته‌ است؟

مولانا: زمین‌لرزه‌های مذکور، تاکنون هیچ‌گونه خسارت مالی و جانی در جزیره زیبای کیش و جزایر وابسته در پی نداشته است.

گزارش نهادهای مسئول موید این مهم است که تمامی ساکنان جزیره زیبای کیش و جزایر اطراف در کمال سلامت فیزیکی به سر می‌برند، هر چند با داغ بودن بازار شایعه کمی از امنیت روانی کیشوندان عزیز کاسته شده است، که می‌تواند در راستای خسارات اجتناب ناپذیر روحی زمین‌لرزه طبقه‌بندی شود.

فارس: آیا احتمال وقوع زمین‌لرزه دیگری در جزیره زیبای کیش و محیط پیرامونی موثر بر آن را می‌دهید؟

مولانا: بیاییم از زاویه علمی‌تری به این سئوال بحث برانگیز نگاه کنیم، وقوع زمین‌لرزه در مقیاس‌های کم و کوچک همواره متصور و بی‌خطر برآورد می‌شود. به عنوان نمونه به دور از پوشش رسانه‌ای سنگین و ایجاد شایعات مخرب در همین دوره زمانی چهار بار مشهد مقدس و دو بار تهران بزرگ لرزید. اما از آنجا که بزرگی آنها در مقیاس ریشتر کمتر از 3.5 بوده برای شهروندان این شهرها این لرزه‌ها ملموس نبود و طبیعتا هیچ‌گونه خساراتی در برنداشت.

جواب سئوال شما بله است. هر چند در این مقیاس‌های کوچک وقوع زلزله در جزیره زیبای کیش مثل تمام نقاط جهان حتمی، بی‌خطر و غیر قابل پیش بینی برآورد می‌شود.

فارس: وقوع زمین‌لرزه در مقیاس بزرگ قابل پیش‌بینی است؟

مولانا: دقت کنید، مهم‌تر از پیش‌بینی زمین‌لرزه‌‌های بزرگ، آمادگی برای آنهاست، آمادگی برای وقوع زمین‌لرزه باید همه جانبه، هوشمندانه و همیشگی باشد. تصمیم سازان و دست اندرکاران صنعت مولد ساختمان باید همیشه احتمال وقوع زمین‌لرزه‌های بزرگ را در طراحی‌ها و خصوصا اجرا لحاظ کنند.

فراموش نکنیم تا به حال سابقه نداشته است زلزله کسی را بکشد، این ساختمان است که حیات بشر را تهدید کرده و می‌کند. به عنوان نمونه زمین‌لرزه کم خسارت و مهیب چند ماه پیش استان سیستان و بلوچستان اگر در پایتخت یکی از کشورهای کوچک جهان رخ می‌داد ممکن بود تغییرات وسیع، اجتماعی و حتی سیاسی در پی داشته باشد.

فارس: ارزیابی کارشناسی شما در راستای زمین‌لرزه‌های اخیر جزیره کیش چیست؟

مولانا: واکنش هوشمندانه و سریع ستاد بحران کیش و آمادگی همه جانبه تمام ارگان‌های ذی‌صلاح مانور خوبی برای مقابله با این پدیده است، تشکیل جلسات منظم ستادهای مربوطه همچنین آماده‌سازی سایت اسکان موقت کیشوندان عزیز از نکات قابل تقدیر روزهای اخیر بود، به راستی مردم احساس کردند در این جزیره مسئولان در کنار آنان هستند.

اما من در اینجا می‌خواهم به نکته مهمتری اشاره کنم، علی‌رغم وقوع چندین زمین‌لرزه نسبتا بزرگ در کیش، هیچ بنایی ویران نشد، هیچ دیواری آوار نشد، هیچ سقفی فرو نریخت، هیچ سازه‌ای واژگون نشد، هیچ خیابانی ترک بر‌نداشت، هیچ کانال آب و فاضلابی نشتی نداد، هیچ مدرسه‌ای گزارش حادثه نداد، هیچ خط انتقال برقی قطع نگردید، هیچ تلفنی در جزیره زیبای کیش قطع نشد و تمامی مکالمات تلفنی و موبایلی با حجم بیشتری انجام شد.

حتی از سرعت اینترنت در جزیره زیبای کیش کاسته نشد. بانک‌ها و تمام ساختمان‌های عمومی مانند بیمارستان به کار خود ادامه دادند، فرودگاه و بندرگاه‌های کیش مانند همیشه به کار خود ادامه دادند.

انصافا کدام شهر در منطقه خلیج فارس را سراغ داریم که این سطح از رفاه و امنیت را برای سرمایه‌گذاران و شهروندانش تامین کند؟ این آزمون اثبات این ادعاست که کیش مقصد مناسبی برای سرمایه‌گذاری و زندگی است.

فارس: پس از این منظر نمره قبولی به جزیره کیش در برون رفت و آمادگی برای بحران می‌دهید؟

مولانا: به طور حتم، فعالان عرصه سازندگی این نقطه از خلیج فارس و مدیران دلسوز نظام مقدس جمهوری اسلامی یک‌بار دیگر اثبات کردند می‌توانند با نگاه به توان درونی، شهری را بنا و مدیریت کنند که در آن تامین امنیت ساکنان و رفاه حال آنان در بالاترین سطح امکان‌پذیر است.

اما فراموش نکنیم احتمال وقوع زمین‌لرزه در تمام نقاط کشور پهناور ایران در هر لحظه زیاد است پس بیاییم با آمادگی همه جانبه و جدی گرفتن استاندارد ملی ساختمان این تهدید را به شکل مناسب مدیریت کنیم.

انتهای پیام/88003/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول