اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نایب رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد

تشکیل کارگروه مدیریت شهری گامی مؤثر در راستای رشد شهرستان ری

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وحدت رویه ایجاد شده در بین نهادهای اجرایی شهرری گفت: تشکیل کارگروه مدیریت شهری گام شایسته‌ای در راستای رشد همه‌جانبه ری است.

تشکیل کارگروه مدیریت شهری گامی مؤثر در راستای رشد شهرستان ری

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، تهران هر روز و هر روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. جمعیت تهران ساعت به ساعت افزایش می‌یابد. زندگی شهری در تهران لحظه به لحظه پیچیده‌تر می‌شود. همین بزرگی، افزایش و پیچیدگی مشکلاتی را برای کلانشهر تهران به ارمغان می‌آورد که باید برای آن راه‌حلی یافت.

مشکلاتی گاه آنقدر کوچک که دیده نمی‌شود و فقط تخریب‌هایش قابل لمس است و شناسایی‌اش نیازمند نگاهی کارشناسانه و موشکافانه است. گاه نگاه آنقدر باید دقیق باشد که جزء نزدیک‌ترین افراد به موضوع، صلاحیت اظهار نظر ندارد. درست در همین موقع است که ضرورت شکل‌گیری نهادهای مردمی باشند و با عنوان «شورایاری محلات شهر» حس می‌شود. شورایی که شورایارانش باید وضع موجود را بشناسند، فرهنگ‌سازی کنند و با محله‌ها هم تعامل کنند.

خوشبختانه در طول چند سال اخیر و بر اساس تدابیر مدیریت شهرداری تهران این اتفاق در کلانشهر تهران افتاده است و تشکل مردمی شورایاران تشکیل و تقویت شده است و اکنون بیش از 370 کانون شورایاری در محلات مختلف شهر تهران فعالیت دارند که می‌توان با صراحت آن‌ها را بازوهای کمکی شهرداری تهران و پل ارتباطی شهروندان با شهرداری معرفی کرد.

پس از تشکیل چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران روسای کمیسیون‌های مختلف شورا انتخاب و نظارت بر امور شهر و شهروندان در دستور کار اعضای شوراها قرار گرفت و در این تغییر و تحولات جدید مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ریاست ستاد هماهنگی شورایاران شهر تهران را عهده‌دار شد.

وی در دیدار با دبیران شورایاری محلات ری ابتدا نقطه نظرات، درخواست‌ها، انتقادها و پیشنهادهای شورایاران را شنید و در پاسخ به مطالبات و سئوالات نمایندگان اهالی محلات؛ سطح انتظارات شورایارها را در چارچوب توسعه محلات دانست و اظهار داشت: برقراری ارتباط مدیران محله با بدنه مدیریت شهری از طریق دبیران شورایار و برگزاری جلسه‌های هیئت امنا در محلات از فعالیت‌های مهمی است که باید به‌صورت مستمر انجام شود و ما انتظار داریم شورایاری‌ها با خدمت‌رسانی مطلوب نسبت به جلب مشارکت و اعتماد مردم با شتاب و شدت گذشته تلاش کنند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: تشکیل کارگروه مدیریت شهری در منطقه 20، نشان می‌دهد که اجماع خوبی بین فرمانداری ری، مدیریت شهری و ارگان‌های اجرایی شهرری ایجاد شده است و این موضوع را می‌توان در راستای رشد همه‌جانبه این منطقه ویژه به فال نیک گرفت.

وی در راستای موضوع سراهای محلات که از سوی دبیران و مدیران محلات مطرح شد، عنوان کرد: کیفیت عملکرد خانه‌های سراهای محله از کیفیت آن مهم‌تر است و مدیران محله باید با ارتباط با مجامع عمومی محله‌ها که مساجد مهم‌تر آن است را باید تقویت کنند و مساجد و روحانیون را محور فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی قرار دهند تا تعداد بیشتری از اهالی محلات با سلیقه، استعداد و نگرش‌های متفاوتی که دارند بتوانند از امکانات و تسهیلات فرهنگی و آموزشی این اماکن بهره‌مند شوند.

تقویت حلقه ارتباطی شهرداری و شهروندان

منصور کتانباف، شهردار منطقه 20 با اشاره به اهمیت تعامل و ارتباط شورایاران با شهرداری گفت: شورایاری‌های محلات، حلقه ارتباطی میان مدیریت محلی و شهروندان هستند که در واقع به تمرین مشارکت مدنی در سطح محلی می‌پردازند.

وی افزود: با توجه به اینکه سرعت گسترش تهران و تبدیل آن به کلانشهر، تغییر شرایط زندگی، تغییر نیازها و افزایش جمعیت در بسیاری از مناطق، لزوم بازنگری مدیریت در این شهر را موجب گشته است. طرح انتقال اداره شهرها از منطقه محوری به ناحیه محوری و سپس محله‌محوری چند سالی است که به‌عنوان راهکاری برای مدیریت بهتر و ارائه خدمات بیشتر به شهروندان به پروژه‌ای با اهمیت برای مدیران شهر تهران تبدیل شده است. و اکنون شورایاران توجه اصول شهروندی، اعتماد اجتماعی، پاسخگویی و نظارت، آزادی و عدالت، حقوق و تکالیف و ... پایه‌های مشارکت مدنی را پی‌ریزی می‌کنند.

کتانباف، اجرای طرح بازدید مستمر از محلات منطقه را یکی از راه‌های تقویت حلقه ارتباطی شهرداری با شهروندان و شورایاران دانست و گفت: در طول مدت زمان کوتاهی که در این منطقه خدمت می‌کنم علاوه بر بازدیدهای مکرر از محلات هر هفته روزهای سه‌شنبه نیز در یکی از محلات منطقه حضور یافته و از نزدیک در جریان مشکلات محله و نقطه نظرات شورایاران قرار می‌گیریم و بعد از آن با حضور در یکی از مساجد بر اقامه نماز جماعت، ساعاتی را با اهالی محله به گفت‌وگو می‌نشینیم که خوشبختانه اجرای این طرح تاکنون نتایج مثبتی را در راستای شناسایی فرصت‌ها و معضلات محله داشته است.

شورایاری از نگاه قانون

به استناد ماده هفتاد و یک قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب اول خرداد ماه سال 1375 هجری خورشیدی و با عنایت به حجم عظیم و گسترده مسائل و مشکلات مختلف شهری در ابعاد کمی و کیفی خصوصاً در کلانشهر تهران، رفع این مشکلات و بهبود شرایط مستلزم تمرکززدایی و بهره‌گیری از نظرات و دیدگاه‌های آحاد مردم و مشارکت واقعی، پایدار، دائمی و نهادینه، تشکیل انجمن‌ها و سازمان‌ها و نهادهای مدنی داوطلبانه و مردمی است. در راستای تحقق اهداف ذکر شده به‌ویژه اجرای بندهای ششم و هفتم ماده 71 قانون فوق‌الذکر، شورای اسلامی شهر تهران به موجب این طرح اقدام به تاسیس انجمن‌های شورایاری در محلات تهران کرده است.

سند چشم‌انداز توسعه

یکی از مهم‌ترین مباحثی که امروزه کارشناسان شهرداری را به خود مشغول داشته است، این است که چگونه می‌شود به اهداف پیش‌بینی شده در سند چشم‌انداز درباره تهران دست یافت؟ بر اساس نظر بیشتر کارشناسان برای رسیدن به این مهم باید از محلات فعالیت را آغاز کرد و در واقع بدون مشارکت مردم این مهم میسر نخواهد شد.

بنابراین سیستم و ساختاری در محلات لازم است که تشکیل شورایاری‌ها در 371 محله و سازماندهی و ساماندهی مناسب و برخورداری از تجارب کافی و لازم در این مورد، سرمایه‌ای ارزشمند به شمار می‌آید. از سوی دیگر ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی شورایاری و گستردگی آن پاسخی مناسب برای رفع نیازمندی‌های کلانشهر تهران است.

انتهای پیام/2462/خ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول