اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از وضعیت فرهنگی محلات ری

یاد شهدا برای همیشه در محلات ری زنده می‌ماند

برنامه‌های متنوع و جدیدی که این روزها در محلات شهرری اجرا می‌شود،‌ رمز پیشرفت فرهنگی محلات شده است.

یاد شهدا برای همیشه در محلات ری زنده می‌ماند

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، محله اقدسیه یکی از 22 محله شهرری است که تاریخچه آن به زمان استقرار ماشین دودی در منطقه‌مان بر می‌گردد. قبل از شکل‌گیری منطقه اقدسیه به این شکلی که امروز می‌بینیم، سرتاسر این نقطه از شهرری را زمین‌های کشاورزی فردی «اقدس‌الدوله» فرا گرفته بود که اولین ایستگاه ماشین دودی هم روی یکی از زمین‌های کشاورزی این فرد ساخته شد. بعد از آن خانه‌ها یک به یک در کنار ایستگاه ساخته شدند و تمام زمین‌های کشاورزی تبدیل به خانه‌هایی شد که امروز محله اقدسیه را ساخته‌اند. از اقدس‌الدوله هم به یادگار نامی برای محله برجای مانده است. برای اطلاع از این سرای فرهنگی «جعفر شربیانی»، دبیر شورای محله اقدسیه به گفت‌وگو می‌نشینیم.

چند سالی است که شهرداری دیگر فقط یک سازمان خدماتی نیست. بلکه به سازمانی اجتماعی فرهنگی تبدیل شده است که این را می‌شود از روی فعالیت‌های چند سال اخیر این سازمان متوجه شد. برای تحقق این هدف نیاز به انتخاب افرادی به‌عنوان مدیر محله بود تا با واگذاری مسئولیت‌های نظارتی محله کمک کار شهرداری باشند.

محله اقدسیه نخستین محله‌ای بود که در سال 1389 مجری طرح مدیریت محله بود و «مهدیه غلام‌نژاد» اولین مدیر محله منطقه 20 بود که سکان مدیریت محله اقدسیه را به‌ دست گرفت.

اقدامات مناسب وی به‌ عنوان مدیر محله و تشکیل به‌ موقع کارگروه‌های لازم برای رتق و فتق امور فرهنگی و اجتماعی محله سبب شد تا او نه تنها در شهرری بلکه در استان تهران به‌عنوان مدیر محله نمونه انتخاب شود.

جعفر شربیانی دبیر شورایاری محله اقدسیه با اشاره به این مطلب در ادامه به معرفی فعالیت‌های شورایاری این محله پرداخت و اظهار داشت: شهریور 1387 بود که فعالیت‌هایمان را با نگاهی نو شروع کردیم. نگاه‌مان از این جهت که به توسعه پایدار اعتقاد داریم نو است. به شکلی برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بعد از ما هر شخص دیگری اداره امور محله را به دست بگیرد از تمام ظرفیت‌ها، نیازها و اعتبارات محله مطلع شود.

وی با بیان اینکه با بخش‌بندی فعالیت‌ها توانستیم در پیشبرد اهداف محله وفق شویم، عنوان کرد: این بخش‌بندی شامل ایجاد تعامل با شهرداری، با دانستن این نکته که شورایاران همکار شهرداری و بازوی آن در محله‌ها هستند و از سوی دیگر پل ارتباطی مردم و شهرداری محسوب می‌شوند؛ محوریت قرار دادن مساجد، مردم یک محله در شعاع مساجد هستند و از این راه می‌شود خیلی راحت می‌توان نیاز‌سنجی کرد و امور را اداره کرد؛ کار کردن به‌صورت کارگروهی، که در این بخش سه کار گروه تشکیل دادیم. کارگروه اول شامل ورزش، سلامت و بهداشت، کار گروه دوم عمران و کارگروه سوم ارائه خدمات شهری است.

رفع مشکلاتی که کابوس اهالی اقدسیه بودند

با افزایش ساخت و سازهای شهری و در پی آن افزایش تعداد ساکنان محله‌ها، مشکلاتی به‌وجود می‌آید که گاهی سال‌ها طول می‌کشد تا از میان برداشته شوند، یکی از این مشکلات مربوط به افزایش ترافیک در شاهراه‌های اصلی منطقی به محلات است.

شربیانی ادامه داد: مشکل ترافیکی محله ما که اهالی از آن رنج می‌برند مربوط به خیابان شهید بیات می‌شود، البته تاکنون مسئولان برای کنترل ترافیک این خیابان زحمات زیادی کشیده‌اند اما چندان کارساز نبوده است. باید تدابیری انجام شود که بار ترافیک روی فرعی‌ها منتقل شود.

وی درباره رفع مشکلاتی که سال‌ها در محله اقدسیه وجود داشته است، عنوان کرد: در محله اقدسیه دو بوستان داریم. یکی بوستان غدیر که امنیت خوبی دارد و دیگری بوستان زکریای رازی که ساماندهی آن آرزوی 50 ساله اهالی اقدسیه بوده و حالا محقق شده است. بوستان زکریای رازی چندین سال پاتوق اراذل و اوباش و دست‌فروش‌هایی شده بود که امنیت را از بوستان گرفته بودند تا جایی که حتی آقایان نیز جرات نمی‌کردند از آن عبور کنند چه رسد به بانوان محله که برای رد شدن از کنار بوستان هم دچار مزاحمت و مشکل می‌شدند. این موضوع را با شهرداری، نیروی انتظامی و بسیج محله در میان گذاشتیم همه اعلام کردند که در حد توانشان کمک می‌کنند. سرانجام شهرداری کانکسی در بوستان نصب کرد و نیروی انتظامی در آن مستقر شد. بسیج محله برای حفظ امنیت بوستان زکریای رازی خیلی تلاش کرد، نیروی انتظامی هم طی سه مرحله بوستان را به‌صورت کامل پاکسازی کرد. در حال حاضر خانواده‌های زیادی در امنیت کامل برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت به این بوستان می‌آیند.

دبیر شورایاری محله اقدسیه اضافه کرد: مشکلات بی‌شماری از دوش محله ما برداشته شده است که سال‌ها برای اهالی تبدیل به کابوس شده‌اند. حدود 70 تا 80 درصد مشکلات رفع شده است.

سرای محله برای همه اهالی محله برنامه دارد

اگر تاکنون سری به سرای محله اقدسیه زده باشید به خوبی می‌دانید که مدیریت این این محله از این فضای 200 متری به بهترین نحو استفاده می‌کند. برگزاری بیش از 200 برنامه سالانه که سند همه آن‌ها در سرا موجود است گواهی درستی این ادعا است.

شربیانی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی سرای محله اقدسیه بیان کرد: ما اعتقاد داریم شهرداری به وظیفه اولیه خود که مربوط به خدمات شهری می‌شود رسیدگی می‌کند پس ما باید در مسائل فرهنگی یاریش کنیم.

وی ادامه داد: در همین فضای محدود ساختمان سرا به اندازه کلاس‌ها و برنامه‌های متفاوت را برای اهالی فراهم کرده‌ایم که اگر بخواهم همه آن‌ها را بیان کنم ساعت‌ها زمان لازم است. خیلی از کلاس‌های آموزشی ما در سرای محله به‌صورت رایگان برگزار می‌شود آن هم به استفاده از استادان مجرب و حرفه‌ای، بقیه کلاس‌ها نسبت به کلاس‌های دیگر با دریافت شهریه خیلی کمی برگزار می‌شوند. به برخی از آن‌ها به اختصار اشاره می‌کنم.

اتاق کامپیوتر و کافی‌نت: علاوه بر متقاضیانی که برای یادگیری ثبت‌نام کرده‌اند به مدرسه‌های دولتی اطراف خدمات ارائه می‌دهیم.

کلاس‌های کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار: در بحث کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهیم. بعضی از این افراد خودشان به سرا مراجعه می‌کنند و برخی به وسیله هیئت‌ها شناسایی و به ما معرفی می‌شوند. در سرا 12 خانه گوناگون داریم که آن‌ها را بر اساس علاقه و یا تخصصی که دارند تحت پوشش قرار می‌دهیم و بعد وارد عرصه کار می‌شوند.

آموزش رایگان رباتیک: برای تمام سنین آموزش رایگان رباتیک داریم. این کلاس‌ها با استادان متخصصی که دارند آموزش‌های کاملاً عملی و تخصصی را به تمام سنین ارائه می‌دهند. در پایان دوره مدرک معتبر اعطا می‌شود.

راه‌اندازی تورهای گردشگری: از آنجا که شهرری قطب گردشگری تهران است دارای آثار تاریخی، باستانی و زیارتی فراوانی است که ما برای معرفی، شناسایی و فراهم آمدن امکان بازدید برای همه اقشار، تورهای گردشگری متعددی را راه‌اندازی می‌کنیم که با استقبال بی‌نظیری مواجه می‌شود.

وی با اشاره به خانه‌های مختلفی که در سرای محله دایر هستند، یادآور شد: با مدیریت خانه‌های مختلفی مانند خانه علم و زندگی، خانه ورزش، خانه تسنیم، خانه فرهنگ و هنر، خانه سلامت و ... توانستیم تمام اقشار محله را در تمام گروه‌های سنی به‌سوی سرای محله جذب کنیم. در خانه اسباب بازی و خلاقیت از کودکان دو ساله به سرا رفت و آمد می‌کنند.

شربیانی بیان داشت: خلاصه اینکه این سرا همیشه باز است و همه اهالی محله اقدسیه و حتی از محله‌های اطراف برای شرکت در برنامه‌های ما مراجعه می‌کنند.

محدودیت فضا و زمین خالی مشکل اساسی محله اقدسیه است

یکی از دستاوردهای شورایاری محله اقدسیه، تنظیم سند چشم‌انداز راهبردی محله بوده است. در این سند همه ظرفیت‌ها، امکانات، نیازها و سایر ویژگی‌های آماری مربوط به ساکنان محله گنجانده شده است. با یک نگاه گذرا به این سند می‌شود فهمید که نیازهای اساسی این محله در 10 مورد خلاصه می‌شوند. شامل ساخت میدان میوه و تره‌بار، ساخت استخر و سونای سرپوشیده، ساخت یک مجموعه فرهنگی ـ ورزشی چند منظوره و ... .

شربیانی درباره مانع اصلی رسیدگی به این نیازها گفت: مشکل همیشگی که باعث عدم اجرای خواسته‌های این چنینی در محله ما می‌شود، کمبود زمین خالی است.

وی ادامه داد: بسیاری از محله‌های شهرری از اطراف به زمین‌های خالی متصل می‌شوند که شهرداری می‌تواند با تملک آن‌ها امکانات فراوانی را برای شهروندان فراهم سازد. اما محله اقدسیه محصور است.

دبیر شورای محله اقدسیه از افزایش متراژ ساختمان سرای محله خبر داد و اذعان داشت: اگر به‌خاطر محدویت فضا دستمان از فراهم کردن امکانات تفریحی، رفاهی و ... برای اهالی کوتاه است، در عوض با بزرگ‌تر شدن ساختمان سرای محله می‌توانیم برنامه‌های بیشتر و متنوع‌تری را برای اهالی محله برگزار کنیم.

یاد شهدا برای همیشه در محله زنده خواهد ماند

محله اقدسیه پنج مسجد دارد که از میان آن‌ها، پایگاه مسجد ابراهیم خلیل‌الله (ع)، مسجد حضرت اباالفضل (ع) و مسجد صاحب‌الزمان (عج) به‌عنوان پایگاه حضور رزمندگان در زمان جنگ فعالیت می‌کردند. رزمندگان از این مساجد به جبهه‌های جنگ اعزام می‌شدند. به همین دلیل امروزه پایگاه بسیج مسجد صاحب‌الزمان (عج) به نام پایگاه شهدا مشهور است. حفظ نام شهدا بر روی هر کوچه و همچنین نقاشی‌های دیواری که از شهدای دفاع مقدس به چشم می‌خورد خبر از زنده بودن نام و یاد شهدا می‌دهد.

شربیانی با اشاره به اقداماتی که در جهت یادبود شهدای محله اقدسیه انجام شده است، تاکید کرد: حضور خانواده شهدا در محله برای ما افتخار است. در محله چند خانواده شهید داریم که به اصطلاح دو یا سه شهیده هستند. خوشبختانه با همکاری مدیریت محله و شهرداری تاکنون موفق شده‌ایم که به‌صورت ماهانه به دیدار خانواده شهدا برویم.

وی افزود: برای زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهدا برنامه‌های خاصی تدارک می‌بینیم برای مثال سال 89 در هفته درختکاری برنامه‌ای با عنوان «یادمان سبز شهدا» برگزار کردیم که آوازه آن تا مدت‌ها سبب خوشنودی اهالی شده بود.

فرهنگ‌سازی بهترین روش برای رسیدن به هدف است

تخریب و نوسازی بافت‌های فرسوده یکی از عواملی است که این روزها توجه به تسهیلات و امتیازات ویژه‌ای که شهرداری برای نوسازی بافت‌های فرسوده در نظر گرفته است خیلی به چشم می‌خورد. اما از آنجایی که محله اقدسیه چندان در محدوده بافت فرسوده قرار ندارد، مدیریت محله در زمینه فرهنگ‌سازی و شناخت اهالی فعالیت می‌کند. با برگزاری همایش‌ها سعی دارد ساکنان محله را با مزایای تخریب و نوسازی که مهم‌ترین آن حفظ امنیت شخصی در بلایای طبیعی است، مطلع سازد.

انتهای پیام/2462/ک40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول