اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

حمایت؛ مهم‌ترین دغدغه واحد‌های تولیدی اشتغال‌زا در مناطق محروم

حمایت از واحد‌های تولیدی اشتغال‌زا در مناطق محروم، درخواستی است که اکثر این واحد‌های تولیدی از مسئولان دارند، حمایتی که می‌تواند آن‌ها را در راستای پیشبرد اهداف کشور در خصوص کارآفرینی و تولید مصمم‌تر کند.

حمایت؛ مهم‌ترین دغدغه واحد‌های تولیدی اشتغال‌زا در مناطق محروم

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امروزه پرورش قارچ خوراکی اهمیت بسزایی در کشور ما پیدا کرده است، با بالا رفتن هر روزه قیمت انواع محصولات پروتئینی خانواده گوشتی در کشور و کشف هر روزه مضرات این نوع از مواد غذایی سبب باز شدن فضا برای ورود محصولات پروتئینی سالم‌تر و با ارزش غذایی بالاتر، همانند قارچ به فرهنگ مصرف عموم مردم شده است و جا افتادن هر روزه فرهنگ مصرف نیز سبب ایجاد توجیه اقتصادی ایده‌آل در تولید قارچ شده است.

همین مسئله موجب شده هر روزه جوانان و افراد با نبوغ بیشتری امکان تولید و پرورش و سود‌آوری آن در مقیاس کوچک و بزرگ را بررسی کنند از سوی دیگر سودده بودن بسیاری از واحدهای تولیدی پراکنده شده در کل کشور، همچنین رو به گسترش بودن و بزرگ‌تر شدن هر روزه این واحدها بر جذابیت این فعالیت افزوده است.

یکی از واحد‌هایی که در سال 82 با همکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه و فعالان بخش صنعتی در این خصوص مبادرت به ایجاد اشتغال‌زایی کرده در منطقه شرق اصفهان در محمدآباد جرقویه واقع شده است.

از آنجایی که منطقه جرقویه یک منطقه محروم در شرق اصفهان محسوب می‌شود، وجود چنین کارخانه‌ای سبب کارآفرینی در منطقه شرق اصفهان شد و این در حالی است که به دلیل وجود کم‌آبی و محرومیت‌ها در منطقه شرق اصفهان تعداد زیادی از ساکنان آن منطقه به خصوص کشاورزان و کسانی که وابستگی شغلی به آب داشتند و در حال حاضر بیکار شد‌ه‌اند از احداث این واحد تولیدی استقبال کردند.

به دلیل شرایط بالقوه‌ی منطقه و دسترسی به بازار و تهیه مواد اولیه در این منطقه و نیز به دلیل ظرفیت موجود، این منطقه برای احداث انتخاب شد، چنانکه اکنون بسیاری از ساکنان همان منطقه، مشغول به کار تولید قارچ هستند.

علیرضا الماسی مدیرعامل این واحد تولیدی در این باره می‌گوید: طی 10 سالی که از فعالیت این کارخانه می‌گذرد، 300 نفر مستقیما و حدود 2 هزار نفر غیر مستقیم با این شرکت مرتبط هستند و این شرکت تولیدی توانسته اشتغالزایی خوبی در منطقه ایجاد کند، چنانکه 500 خانه تغییر کاربری دادند و برای خودشان قارچ تولید می‌کنند.

وی افزود: این واحد تولیدی بزرگ‌ترین کشت و صنعت قارچ دکمه‌ای در منطقه مرکزی ایران را است که روزانه بین هفت تا 10 تن قارچ دکمه‌ای تولید می‌کند که در حال حاضر قسمتی از محصولات این شرکت در بازارهای داخلی و قسمتی به کشورهای همسایه (عراق، امارات و کویت) صادر می‌شود.

این فعال تولید مواد غذایی تصریح کرد: این شرکت تولیدی تنها واحد مکانیزه تولید متمرکز کمپوست در منطقه مرکزی ایران است و در بین 20 شرکت تولید قارچ توانسته عنوان چهارمین تولیدکننده قارچ با تولید کمپوست را به خود اختصاص دهد.

وی با اشاره به اینکه مواد اولیه تولید قارچ از کلش گندم و کود مرغی تهیه می‌شود، افزود: بخشی از کلش مورد نیاز این شرکت از خوزستان، فارس، لرستان تامین می‌شود.

الماسی گفت: واحدهای این شرکت یک واحد کمپوست و دو واحد پرورش است که سرمایه اولیه آن بیشتر از طریق تسهیلات بانکی بوده است.

وی در خصوص مشکلات این واحد تولیدی افزود: رفع مسائل منطقه‌ای و تامین امنیت یکی مطالباتی است که انتظار می‌رود در چنین شرایطی تامین شود چرا که چندی پیش این شرکت تولیدی دچار حریق شد و تمامی کلش‌هایی که ذخیره تولیدات قارچ بود در آتش سوخت.

این فعال تولیدی گفت: وقتی چنین شرکت تولیدی در منطقه محرومی همچون جرقویه احداث شده است تا بخشی از نیاز اشتغال را بر طرف کند، قاعدتا نیاز به حمایت هم دارد تا اشتغال آن دچار مخاطره نشود.

وی با اشاره به اینکه این واحد تولیدی 3 هزار متر با منازل مسکونی فاصله دارد در حالی که طبق قاعده هزار متر باید فاصله داشته باشد، بیان کرد: تولید کمپوست قارچ خوراکی بوی نامطبوعی دارد و این واحد تولیدی همواره با مجوزهای مختلف توانسته خود را به استانداردهای موجود نزدیک و به حداقل رساند، چنان که سال گذشته 400 میلیون تومان هزینه رفع بوی نامطبوع شد.

الماسی با اشاره به اینکه این واحد تولیدی چندین بار مورد سوءقصد قرار گرفته و توسط افرادی که بیشتر به نظر محلی می‌رسند، مورد آسیب واقع شده است، افزود: مسقف کردن 10 هزار متر مربع سایت کارخانه با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد تومان از جمله اقدامات هزینه‌بر این شرکت در راستای رضایت شاکیان بوی نامطبوع این واحد تولیدی بوده است.

وی با اشاره به آتش‌سوزی اخیر در این واحد تولیدی گفت: این حادثه موجب ضربه مالی بسیار سنگین شد و بیمه نیز بنا به دلایلی پرداخت خسارت را تقبل نکرد و اکنون پرونده این آتش‌سوزی در شعبه سوم بازپرسی اصفهان در جریان است.

وی تاکید کرد: با وجود چنین شرایطی که خسارت بزرگی به این واحد تولیدی وارد شده است، اگر نتوانیم از نقاط دیگر کلش تهیه کنیم، واحدهای پرورش قارچ تعطیل می‌شوند و این منجر به بیکاری 300 نفر کارگر مستقیم و به مخاطره افتادن معیشت 2 هزار نفر می‌شود.

الماسی گفت: البته جهاد کشاورزی نیز قول مساعد داده است که به این شرکت وام پرداخت کند اما وام 18 درصد سود، بسیار سنگین است و پرداخت آن در شرایط بحرانی این شرکت کمی مشکل است.

این فعال تولیدی ادامه داد: اصفهان 15 واحد تولیدی کوچک قارچ دارد که در نهایت ظرفیت تولید 3 هزار تن در یک سال را دارند در حالی که این شرکت به تنهایی ظرفیت تولید 3 هزار تنی در سال را دارد.

وی بیان کرد: انتظار داریم در این شرایط تسهیلات و اعتبارات در راستای جبران خسارت و تامین امنیت این واحد تولیدی انجام شود.

لازم به توضیح است، این واحد تولیدی قارچ تنها واحد مکانیزه تولید متمرکز کمپوست در منطقه مرکزی ایران است که چندی است به دلیل آتش‌سوزی دچار مشکل مالی شده است و انتظار می‌رود با وجود قرار گرفتن این واحد تولیدی در منطقه محرومی همچون «جرقویه» و تامین بخشی از نیاز اشتغال، توسط مسئولان حمایت شود تا اشتغال آن دچار مخاطره نشود.

انتهای پیام/63012/صا40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول