اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه دماوند:

نقش امام حسن عسگری(ع) در ترویج علوم قرآن و کلام تبیین شود

امام جمعه دماوند گفت: علوم قرآن، احکام، کلام و مناظره اسلامی در زمان امام حسن عسگری(ع) جنبشی دوباره یافت و جان تازه‌ای گرفت.

نقش امام حسن عسگری(ع) در ترویج علوم قرآن و کلام تبیین شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد علاءالدینی پیش از ظهر امروز در آیین گرامیداشت سالروز شهادت امام حسن عسگری(ع) و به امامت رسیدن مهدی موعود (عج) در دماوند بیان کرد: به بیان دیگر می‌توان این دوران را عصر جنبش علمی مجدد در عالم تشیع و علوم اسلامی خواند.

وی دوران زندگی و امامت این امام بزرگوار را سخت و دشوار برشمرد و افزود: جهالت، شبه در دین و چالش در اسلام و تشیع توسط دشمنان از جمله موانع و مشکلات موجود در دوران زندگی امام حسن عسگری(ع) بود.

علاءالدینی همچنین به خفقان دوران حکومت عباسیان اشاره کرد و ادامه داد: این فشارها موانعی برای حفظ ارزش‌های دین و تبلیغ اسلام و تشیع ایجاد می‌کرد، اما امام بزرگوار و پیروانش در این دوران سخت و همراه با خفقان‏ وظیفه خود را به خوبی انجام دادند.

وی با بیان اینکه این امام همام با صبر و ایمان در دورانی تیره و تاریک برای برقراری حق و عدالت کوشیدند، اظهار داشت: امام حسن عسگری(ع) بیش از 29 سال عمر نکرد و در مدت شش سال امامت خود آثار مهمی در تفسیر قرآن، احکام، مسائل فقهی و علم کلام بر جای گذاشت.

امام جمعه دماوند دوران عمر 29 ساله آن حضرت را به سه دوره تقسیم کرد و گفت: دوره نخست 13 سال زندگی در مدینه، دوره دوم 10 سال زندگی در سامرا قبل از امامت و دوره سوم نزدیک شش سال امامت سال‏های پربرکت زندگی این امام بزرگوار را تشکیل می‌دهد.

علاءالدینی با اشاره به سه سال زندان در دوران شش ماهه امامت امام حسن عسگری(ع) بیان کرد: خلیفه عباسی برای حفظ خلافت خود، آن حضرت را زندانی و ممنوع از معاشرت کرد تا مردم شیعه و علمای زمان، برای پاسخ‏گویی به سئوالات شرعی و علمی به امام خود دسترسی نداشته باشند.

وی  در ادامه با بیان داستان جعفر کذاب، برادر ناتنی امام حسن عسگری(ع) گفت: جعفر نزد ابن خاقان که پدرش وزیر معتمد عباسیان بود، رفت و گفت که اگر کاری کنی که جایگاهی همسان با برادرم بیابم و منصب امامت از آن من شود، ماهی 20 دینار پرداخت می‌کنم.

امام جمعه دماوند ادامه داد: در اینجا ابن خاقان به تمسخر به او گفت که اگر برادرت به مقامی رسید، به واسطه عبادت و محبت خدا و شیعیان بود که هر چه ما روی شیعیان شمشیر کشیدیم که از امام خود دست بکشند، موفق نشدیم؛‌ تو چگونه این مقام را از ما می‌خواهی؟

انتهای پیام/2568/ب30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول