اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس:

بیکاری مهم‌ترین مشکل شهرستان‌های قروه و دهگلان است

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: بیکاری مهم‌ترین مشکل جوانان قروه و دهگلان است که برطرف کردن آن همت جدی مسئولان و دستگاه‌های مربوطه را می‌طلبد.

بیکاری مهم‌ترین مشکل شهرستان‌های قروه و دهگلان است

به گزارش خبرگزاری فارس از دهگلان، شهرستان دهگلان نزدیک به 45 هزار نفر و قروه 66 هزار نفر جمعیت دارد و از ظرفیت‌های پیدا و پنهان فراوانی برخوردارند.

متاسفانه این شهرستان‌ها همچنان از برخی مشکلات رنج می‌برند و هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند که این مهم به نوبه خود نیاز به توجه ویژه متولیان و دستگاه‌های مربوطه دارد.

آنچه که به آن اشاره شد موضوعی است که نماینده مردم قروه و دهگلان نیز بر آن تاکید دارد و معتقد است روند توسعه این شهرستان‌ها آنگونه که شایسته است، محقق نشده است.

در خصوص مشکلات، بسترها و آینده شهرستان‌های قروه و دهگلان با حامد قادرمرزی سخنگوی کمیسیون عمران و نماینده مردم این شهرستان‌ها در مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشستیم که در پی می‌آید: 

فارس: آقای قادرمرزی به عنوان سوال نخست بفرمایید که به نظر شما مهم‌ترین مشکل مردم قروه و دهگلان چیست؟

بیکاری بزرگترین مشکل جوانان این شهرستان است. مشکل بعدی کمبود آب شرب در برخی روستاها و حتی بخش‌هایی از شهرک قلعه قروه است که خوشبختانه مشکل آن رفع شده است.

فارس: به بیکاری جوانان اشاره کردید برای رفع این مشکل چه برنامه‌ای دارید؟

با پیگیری‌های مکرری که برای احداث کارخانه بارز کردم این کارخانه در حال تکمیل شدن است و خوشبختانه با اتمام آن برای 750 الی 800 نفر اشتغالزایی می‌شود.

از دیگر برنامه‌های اشتغالزایی می‌توان به کارخانه لاستیک کردستان در دهگلان اشاره کرد و در این راستا اعتباراتی در صندوق توسعه ملی هم جذب شده و تا حدی هم برنامه‌هایش پیش رفته است.

پیگیر ایجاد چندین طرح صنعتی اشتغالزایی در قروه هستیم و بعضی از آن‌ها در مرحله اتمام کار است و این به نوبه خود سهم زیادی در رفع معضل بیکاری دارد.

فارس: کارخانه ذوب آهن قروه یکی از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی در شهرستان قروه است اما متاسفانه به دلیل بی‌تدبیری به یک معضل تبدیل شده است، برای احیای دوباره این کارخانه چه برنامه‌ای دارید؟

به طور اساسی پیگیر راه‌اندازی مجدد این کارخانه هستم و با وجود سرمایه‌گذار متخصص در این زمینه سعی داریم تا هرچه زودتر این مشکل برطرف شود.

فارس: نقش سرمایه‌گذاران در زمینه رفع بیکاری را تا چه اندازه موثر می‌دانید؟

سرمایه‌گذاران با کار خیرخواهانه خود می‌توانند در راستای رفع این مشکلات نقش پررنگی داشته باشند.

به دنبال فراهم ساختن زمینه‌ها، بسترها و تسهیلات لازم برای سرمایه‌گذاری هستم و از سرمایه‌گذاری خصوصا در بخش تولیدی در شهرستان‌های دهگلان و قروه استقبال می‌کنیم.

فارس: به وضعیت راه‌های روستایی به عنوان معضل اشاره کردید لطفا بیشتر توضیح دهید...

وضعیت راه‌های روستایی این شهرستان‌ها در مجموع نسبت به سایر نقاط استان رضایت‌بخش است ولی نسبت به متوسط کشوری فاصله زیادی داریم و اصلا قابل‌قبول نیست.

در دهگلان و قروه روستاهای تولیدکننده کم‌تر هستند و اقتصاد کشاورزی در این حوزه توجیه خوبی برای خدمات‌رسانی، عمران و آبادی روستاهاست که جا دارد بیشتر به روستاها توجه شود.

فارس: آیا برنامه‌ای عمرانی و یا توسعه‌ای برای این شهرستان‌ها پیش‌بینی شده است؟

بله. پیگیر پروژه انتقال آب سد ژاوه به دشت‌های قروه و دهگلان هستیم، آب‌ سد ژاوه باید به سد سورال پمپاژ شود و آب‌های هدایت شده برای اراضی کشاورزی منطقه توزیع شود که تحقق این دو برنامه تاثیر زیادی بر روی رشد اقتصاد منطقه می‌گذارد.

فارس: مهم‌ترین طرح در حال اجرا در این شهرستان‌ها کدام است؟

احداث سد قوچم از جمله طرح‌هایی است که به شدت پیگیر آن هستم، این پروژه زمینه‌ای برای انتقال آب سد آزاد به دشت‌های قروه و دهگلان و جبران افت آب این منطقه است.

قروه و دهگلان از شهرستان‌های برتر استان در زمینه تولید محصولات کشاورزی هستند لذا با اجرای این طرح‌ها یعنی پروژه انتقال آب سدهای ژاوه و آزاد، کمبود آب جبران شده و کشاورزی این مناطق بیشتر از وضعیت فعلی رونق می‌گیرد.

فارس: مانعی برای روند این طرح وجود دارد؟

نه خوشبختانه مانعی در روند این طرح نیست.

فارس: با توجه به اینکه دهگلان یکی از قطب‌های کشاورزی کردستان است، آینده کشاورزی این شهرستان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

آینده درخشانی در انتظار آن است، در وهله اول باید هرچه سریع‌تر پیگیر اتصال آب سدهای ژاوه و آزاد به منطقه باشیم در این صورت وضعیت اقتصاد کشاورزی منطقه امیدبخش و نویددهنده روزگار پررونق برای کشاورزان خواهد بود در غیر این صورت با توجه به روند رو به رشد افت سطح آب‌های زیرزمینی با بحران آب و رکود کشاورزی مواجه خواهیم شد.

فارس: مسئله بهداشت و درمان موضوع مهمی است که شاید در شهرستان دهگلان نواقص و کمبودهایی در این بخش وجود داشته باشد، برای بهبود این بخش چه تدابیری اندیشیده‌اید؟

از جمله اولویت‌های کاری بنده احداث بیمارستان دهگلان است، مکررا پیگیر وضعیت این بیمارستان هستم، با توجه به کمبود شدید اعتبارات اما روند ساخت این بیمارستان متوقف نشده ولی در حال حاضر با کمبود اعتبار مواجه است.

توجه به خانه‌های بهداشت روستایی، تقویت و تجهیز مراکز درمانی و اجرای طرح پزشک خانواده در کل استان نیز باید در اولویت قرار گیرد.

فارس: آقای قادرمرزی به عنوان سوال پایانی، چه آینده‌ای برای شهرستان‌های قروه و دهگلان از نظر توسعه زیرساخت‌ها ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به قابلیت‌های این شهرستان‌ها و برنامه‌های آینده‌، به شرط مشارکت مردم آینده بسیار بهتری خواهد داشت و در صورت اجرای برنامه‌های زیرساختی و تولیدی قطعا اوضاع اقتصادی منطقه از وضع موجود بهتر شده و شاخصه‌های توسعه ارتقا می‌یابد.

..................................

گفت‌وگو از: ویان توکلی

.................................

انتهای پیام/79019/س40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول