اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

توجه به تربیت دینی کودکان راهکارها و روش‌ها

در مورد تربیت دینی باید توجه داشت که نباید ساده از کنار این موضوع گذشت و تنها با واداشتن او به حفظ سوره و فرستادن صلوات نمی‌توان ادعا کرد تربیت دینی به وجود آمده است.

توجه به تربیت دینی کودکان راهکارها و روش‌ها

خبرگزاری فارس – سارا دوستی: « خدا کجاست؟ خدا چه رنگیه؟ خونه خدا بزرگه یا کوچیک؟ خدا چندتا بچه داره و ...» این‌ها سوالاتی است که بسیاری از والدین از زبان کودکان خود می‌شنوند. کودک به دلیل اینکه نمی‌تواند آنچه را ندیده درک کند طبیعی است که پرسش‌های زیادی درباره خدا داشته باشد.

از سوی دیگر والدین سعی می‌کنند ساعت‌ها با کودک خود صحبت کنند و برایش دلایل منطقی برای اثبات وجود خدا بیاورند.

آموزش مفاهیم دینی و صحبت کردن درباره آن از وظایف والدین است. اما نقش مادر با توجه به اینکه در سال‌های اولیه زندگی کودک ارتباط بیشتری با او دارد و اکثر ساعات خود را در کنار او می‌گذراند پررنگ‌تر از پدر است.

مادر می‌تواند از طریق بازی با کودکان و طراحی سرگرمی‌های آموزنده و جالب مفاهیم دینی مانند خدا شناسی، امام شناسی و مفاهیم اخلاقی را به کودک بیاموزد، امام علی(ع) می‌فرمایند: «فرزند از نظر طبیعت و رفتار ساخته شده مادر است.»

*رشد کودک به شرایط مناسب نیازمند است

کودک نهال نورسی است که برای رشد به شرایط و اوضاع مناسب نیاز دارد تا بتواند به شکوفایی برسد؛ او تا هفت سالگی در کنار مادرش است و بیشترین حالات رفتاری و خلق خوی خود را از مادر می‌گیرد.

زهرا ماهری از شهروندان قمی است؛ او می‌گوید: با توجه به اینکه قم شهری مذهبی است منابع بیشتری برای تربیت دینی کودکان در دسترس بوده و نسبت به سایر استان‌های کشور وضعیت بهتری دارد.

او که مادر دختری پنج ساله است ادامه می‌دهد: برخی والدین سعی می‌کنند با اجبار فرزندان خود را به انجام وظایف دینی وادار کنند اما این کار نتیجه مطلوبی ندارد و موجب می‌شود کودکانی دین‌گریز به جامعه تحویل دهند.

علی نیازی کارشناس روانشناسی می‌گوید: شخصیت کودکان در دو تا سه سال اول زندگی به صورت فعال شکل می‌گیرد که بی‌توجهی به این مرحله از رشد کودک آسیب‌های جسمی، هوشی، عاطفی و... را به وجود می‌آورد.

به گفته وی راه‌های متفاوتی برای آموزش‌های تربیتی به خردسالان وجود دارد اما در مورد کودکان پیش دبستانی قرار گرفتن در محیط دینی بهترین روش است. گاهی حضور کودکان در محافل دینی تجربه خوبی محسوب می‌شود زیرا در این‌گونه برنامه‌ها می‌توانند با فرهنگ دینی جامعه آشنا شوند اما باید به این نکته توجه کرد که حضور در محافل مذهبی با اجبار و اصرار نباشد.

این کارشناس معتقد است تربیت دینی باید از کودکی آغاز شود و ادامه می‌دهد: در مورد تربیت دینی باید توجه داشت که نباید ساده از کنار این موضوع گذشت و تنها با واداشتن او به حفظ سوره و فرستادن صلوات نمی‌توان ادعا کرد تربیت دینی به وجود آمده است.

نیازی با بیان اینکه بانوان به‌صورت فطری از توانایی‌های تعلیمی و تبلیغی ویژه ای برخوردارند که این موضوع در مردان کمتر وجود دارد، می‌گوید: این ویژگی‌ها موجب شده که مادران در تبلیغ مکتب و تربیت دینی فرزند، نقش بیشتری داشته باشند.

* اسلام نقش تربیتی را به زن داده است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم نقش بانوان در جامعه اسلامی را ویژه‌ دانسته و اظهار می‌کند: نگاه اسلام به جایگاه زن، نگاه باارزش و تاثیرگذاری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری می‌گوید: زن با همه وجود به تربیت فرزند و همسرداری می‌پردازد و این نوع تربیت از عهده مردان خارج است.

وی بابیان اینکه نقش بانوان در دیندار شدن افراد جامعه مهم است، ادامه می‌دهد: در مقابله با هجمه فرهنگی دشمنان باید از ظرفیت و توان بانوان فرهیخته استفاده کرد تا خود بانوان بتوانند نقشه‌ها و برنامه‌های شوم دشمنان را خنثی کنند و در پیشگیری از جرایم و آسیب‌ها نقش‌آفرینی کنند.

به گفته مدیرکل تبلیغات اسلامی قم، اسلام و بزرگان دین مخالف حضور زنان در عرصه‌های مختلف و نقش‌آفرینی در امور جامعه نیستند اما اولویت اول کار زنان مسلمان رسیدگی به امر خانه و خانه‌داری، تربیت فرزند و استحکام بخشیدن به بنیان خانواده است.

کودک در خانواده چشم به جهان باز می‌کند، سخن می‌گوید، راه می‌رود و تمام حرکات والدین خود را به تقلید انجام می دهد و در این میان نقش والدین به ویژه مادر در هدایت صحیح کودک به سمت مسیر صحیح بر کسی پوشیده نیست.

نخستین و مهمترین پایگاه یادگیری کانون خانواده است که خمیر مایه شخصیت انسان در آن شکل می‌گیرد. به همین خاطر والدین باید مفاهیم دینی را در زندگی خانوادگی در قالب تربیت صحیح دینی به کودکان آموزش بدهند و نباید در این مسیر کمترین کوتاهی از سوی ایشان نسبت به تربیت کودکان صورت گیرد.

انتهای پیام/2258/ی40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول