اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان انرژی اتمی:

دومین نیروگاه هسته‌ای را در بوشهر کلنگ‌زنی می‌کنیم

رئیس سازمان انرژی اتمی از کلنگ‌زنی چند نیروگاه هسته‌ای در کشور طی سال‌های آینده خبر داد و گفت: بعد از اینکه پروتکل 1992 را احیا کردیم و تبدیل به یک توافقنامه شد بر اساس آن می‌توانیم دومین نیروگاه هسته‌ای را در بوشهر کلنگ‌زنی کنیم.

دومین نیروگاه هسته‌ای را در بوشهر کلنگ‌زنی می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، علی‌اکبر صالحی دقایقی پیش در حاشیه مراسم سالگرد شهادت شهید رضا قشقایی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هم‌اکنون در حال مذاکره با روسیه برای کلنگ‌زنی نیروگاه‌ هستیم که اگر در این راستا به نتیجه برسیم در سال 93 این اتفاق رخ می‌دهد.

وی با اشاره به حضور بازرسان آژانس در ایران بین ماه‌های ژانویه و فوریه عنوان کرد: به طور روتین بازرسانی به نیروگاه‌های ایران در حال رفت و آمد هستند و ما بازرس مقیمی در اصفهان داریم که هر دو هفته‌ یک‌بار تغییر می‌کند.

صالحی تصریح کرد: ما پروتکلی را با روس‌ها در زمان حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی امضا کردیم که در آن روس‌ها متعهد شدند تا 4 هزار مگابایت نیروگاه هسته‌ای در ایران بسازند.

وی با اشاره به اینکه نیروگاه بوشهر تأسیس و راه‌اندازی شده است ابراز داشت: در حال حاضر متخصصان ایرانی در نیروگاه بوشهر فعالیت‌های راهبردی این نیروگاه را انجام می‌دهند.

صالحی ادامه داد: ما برای احیای پروتکل وارد گفتگو با روس‌ها شدیم و الان چند ماه است که مشغول مذاکره هستیم و گام‌های بلندی در این ارتباط برداشته شده است چند برابر آن است که باید آنها را نهایی کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: بعد از اینکه پروتکل 1992 را احیا کردیم و در چارچوب تفاهم‌نامه جدیدی امضا کنیم و تبدیل به یک توافقنامه شود، بر اساس آن می‌توانیم دومین نیروگاه هسته‌ای را در بوشهر کلنگ‌زنی کنیم.

صالحی کلنگ‌زنی را به معنای طراحی دانست و گفت: ساخت یک نیروگاه هسته‌ای هزار مگابایتی حدود هشت سال زمان می‌برد و امیدواریم در سال‌های بعدی بتوانیم نیروگاه‌های بعدی را احداث کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیشتر نیروگاه‌ها در جنوب کشور احداث می‌شوند تأکید کرد: همواره با ساخت نیروگاه‌ها تلاش می‌کنیم که آب‌شیرین‌کن هم داشته باشیم و از بخار نیروگاه‌ها برای شیرین کردن آب در مقیاس وسیعی استفاده کنیم.

صالحی با بیان اینکه هر نیروگاه در روز می‌تواند تا 500 هزار مگابایت آب شیرین کند اظهار داشت: اگر بتوانیم آب شیرین‌کن را راه‌اندازی کنیم موفق می‌شویم که جنوب کشور را از این طریق برای بخش کشاورزی آبیاری کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی نحوه تأمین اعتبار برای تأسیس نیروگاه‌ها را یکی از مسائل مهم دولت دانست و اظهار داشت: رئیس‌جمهور برای تأسیس نیروگاه دوم هسته‌ای دستور داد که تا در بودجه سال 93 اعتباری را مصوب کنند و برای تأمین بودجه بقیه نیروگاه‌ها از طریق دیگری مانند جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در تلاش هستیم.

صالحی در پاسخ به خبرنگار فارس در جنوب استان تهران در ارتباط با اینکه زیرساخت‌های طرح غنی‌سازی 60 درصدی که به امضاء 200 نماینده خانه ملت رسیده است فراهم هست یا خیر؟ اظهار داشت: در حال حاضر نمی‌خواهم به این جزئیات ورود پیدا کنم. هر نهادی بنا به تشخیص خودش می‌خواهد تصمیماتی در جهت مصالح نظام بگیرد. ما به‌عنوان یک نهاد دولتی نسبت به هر قانونی که وضع شود، تمکین می‌کنیم.

انتهای پیام/2462/ع30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول