اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشروح/با حضور وزیر راه و شهرسازی مطرح شد

دغدغه‌های راه و شهرسازی ایران از نگاه دانشگاهیان قزوین

اعضای هیئت علمی و استادان دانشگاه های استان قزوین در نشست تخصصی با وزیر راه و شهرسازی به بیان دغدغه‌های خود در این حوزه پرداختند.

دغدغه‌های راه و شهرسازی ایران از نگاه دانشگاهیان قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، عباس آخوندی در جریان سفر یک روزه خود به استان قزوین طی یک نشست تخصصی در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با اعضای هیئت علمی و استادان دانشگاه‌های استان قزوین ‌دیدار و گفت‌وگو کرد.

آخوندی در این نشست طی سخنانی شهروندان و سرمایه‌های اجتماعی را موتور محرکه توسعه کشور خواند و اظهار داشت: داشته‌های استان قزوین خیلی بیشتر از اینکه مربوط به موقعیت جغرافیایی، شبکه حمل و نقل بسیار قوی، شرایط طبیعی و طرح‌های عمرانی آن باشد، به سرمایه‌های اجتماعی، تاریخی، فرهنگی، علمی و انسانی فوق‌العاده قوی آن برمی‌گردد.

وی افزود: به همین علت قزوین باید در برابر دیگر استان‌ها از نظر توسعه نسبی در موقعیت بسیار برتری قرار داشته باشد؛ همانطور که در وضعیت حال حاضر نیز آنگونه که از شکل و منظر استان برمی‌آید از استان‌های دیگر غنی‌تر است و حتی آمار آن نیز باید در وضعیت بهتری باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قزوین استانی علمی و بهره‌مند از دانشگاه‌های معتبر است، ادامه داد: وجود 120 هزار دانشجوی بومی و غیربومی ‌نشان از سرمایه انسانی بسیار قوی و ارزشمند در استان قزوین دارد.

آخوندی با ابراز خرسندی از تشکیل نشست با استادان دانشگاه‌های قزوین، اذعان داشت: نکات مطرح شده از سوی استادان در این نشست، بسیار آموزنده است و بهره‌گیری از هر یک از آنها در سیاست‌گذاری‌های کشوری می‌تواند دریچه‌ای رو به بهبود آینده باز کند.

وی از استادان و چهره‌های علمی حاضر در نشست خواست، وزارت راه و شهرسازی را در سطح ملی استانی برای رسیدن به موفقیت یاری کنند، تا تمام ملت ایران از محصول این موفقیت‌ها بهره‌مند شوند.

آخوندی اضافه کرد: باید فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها به درجه‌ای از زیبایی‌شناسی در شهرسازی برسند که بتوانند ساختمان‌هایی طراحی کنند که مظاهر دینی و فرهنگی کشور در آن تبلور داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: تجانس با سبک زندگی، مفاهیم اعتقادی، جهان‌بینی و انسان‌شناسی در ساختمان‌های قدیمی بسیار بیشتر از ساختمان‌های امروزی است، اما امروزه در ورطه رویارویی با دنیای مدرن به قدری گرفتار تجددگرایی شده‌ایم که حس زیبایی‌شناسی انسانی از دست می‌رود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید در راستای رفاه، آسایش و نحوه سکونت انسان‌هایی با معلولیت‌های جدی به مبلمان شهری، معماری اداری و مسکونی توجه شود اما در حوزه معماری در ایران بحث ما پیش از اینکه آئین‌نامه و مقررات باشد، زیبایی‌شناسی است.

*مشارکت در کشور بیشتر شکل نصیحت دارد‌

آخوندی اظهار داشت: دستیابی به توسعه نیازمند تغییر پارادایم است؛ به این معنا که برای توسعه کشور بیش از دل بستن به طرح‌های عمرانی دولت، باید به ظرفیت‌های اجتماعی توجه شود.

وی با بیان اینکه عموم مردم کشور دولت را موتور محرکه توسعه می‌دانند، ادامه داد: این باور غالب کشور ایران است؛ در حالی که در واقع شهروندان موتور محرکه توسعه هستند و دولت می‌تواند به تبع آنان حرکت کند.

وزیر راه و شهرسازی، عبور از مفهوم توسعه کاربردی را شرط توسعه دانست و خاطرنشان کرد: از آنجا که ایران در پارادایم عمرانی قرار دارد، مشارکت بی‌معنا و نامفهوم است و این امر زمانی معنا می‌یابد که برای رسیدن به توسعه از ظرفیت مردم استفاده شود.

آخوندی تصریح کرد: باید طرح‌هایی که برای عمران و آبادانی کشور تعریف می‌شود بیش از آنکه نتیجه تصویب وزارتخانه‌ها و ادارات باشد، محصول خواسته شهروندان باشد.

وی اضافه کرد: باید در خصوص طرح پارادایم توسعه فکر و برنامه‌ریزی صورت گیرد و از آنجا که این امر محقق نشده است، مشارکت در کشور بیشتر شکل نصیحت دارد و جزو فرایندهای تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، اجرا و نظارت قرار نگرفته است.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: رویکرد شهرها در حال حاضر عمران‌زده است؛ در حالی که شهر قبل از کالبد باید یک سازمان اجتماعی باشد.

آخوندی با بیان اینکه دولت پاسخگو محصول شهروند پرسشگر است، اما برعکس آن صحیح نیست، اذعان داشت: مشارکت اجتماعی در شهرسازی زمانی اتفاق می‌افتد که بیش از پاسخگویی مسئولان به پرسشگری شهروندان توجه شود. اما در مباحث دولتی ایران کمتر کسی از مسئولان سؤال می‌کند و عموم مردم درخواست اجرای طرح‌های عمرانی دارند.

وی با اشاره به اینکه پرسشگری نشانه پذیرش هویت شهروندی است، ابراز داشت: ایران هنوز نه تنها شهروندان پرسشگر؛ بلکه دانشگاه‌های پرسشگری هم ندارد.

*پایتخت شدن قزوین با در نظر گرفتن منافع کشور قابل بررسی است

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین نیز در این برنامه اظهار کرد: در شرایطی که موضوع انتقال پایتخت از تهران مطرح است، پایتخت شدن استان قزوین با در نظر گرفتن منافع کشور قابل بررسی است.

محمدحسین پروین‌نیا با بیان اینکه به اذعان برخی مسئولان و متخصصان امر قزوین حتی در خصوص زیرساخت‌های سایبری نیز قابلیت پایتخت شدن را دارد، افزود: انتقال پایتخت به قزوین از دید افراد مختلف ممکن است فرصت یا تهدید تلقی شود؛ اما چنین نگاهی به استان می‌تواند به تصمیم‌سازی‌های ملی کمک کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین ادامه داد: طرح آمایش سرزمین که پس از پیروزی انقلاب تهیه شد، کشور را به صورت قطری به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم کرد که 90 درصد از جمعیت کشور در بخش غربی زندگی می‌کنند.

پروین‌نیا تصریح کرد: بر اساس این نقشه قزوین از لحاظ توزیع جمعیت استان ویژه‌ای است و جعبه تقسیم استان‌های ناحیه غربی کشور محسوب می‌شود و همین امر قزوین را نسبت به دیگر استان‌ها شاخص می‌کند.

وی با بیان اینکه قزوین یک استان حمل و نقلی است، خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های قزوین در حوزه راه‌ها برای خدمت‌رسانی به کشور نیازمند تقویت بسیار زیاد است و هرچند به برخی بخش‌های آن توجه شده؛ اما در برخی از بخش‌های حوزه حمل و نقل مانند فرودگاه قزوین، آزادراه کرج- قزوین و بزرگراه‌ها مورد غفلت قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین به دغدغه‌های دانشگاهیان در خصوص مسائل عمرانی و ساخت و سازها اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی و اجرای درست طرح‌ها به ویژه در حفظ طرح‌های ملی دغدغه دانشگاهیان است.

پروین‌نیا عنوان کرد: کسانی که دانش‌های فنی را حفظ و نهادینه می‌کنند، مهندسان مشاور و دفاتر مهندسی هستند که این گروه‌ها تضعیف شده‌اند؛ اما باید توجه داشت که تقویت آن‌ها الزاماً اختصاص منابع مالی زیاد نیست؛ بلکه آنچه اهمیت دارد، نهادینه شدن ضرورت تقویت این بخش است.

*ناآگاهی از طرح‌ها موجب عدم همراهی مردم می‌شود

دیگر عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین نیز طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: طرح‌های کلانی در کشور به اجرا در می‌آید که مردم از چگونگی آن بی‌اطلاع هستند و این موضوع عواقبی را برای مردم ایجاد می‌کند.

محمدمهدی سنماری اضافه کرد: آگاهی مردم ضرورت اجرای یک طرح را مشخص می‌کند و ناآگاهی آنان می‌تواند موجب عدم همراهی آنان با مجریان طرح‌ها شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین با بیان اینکه باید در اجرای طرح‌ها از مهمل بهتری مانند دانشگاه‌ها بهره‌گیری شود، اضافه کرد: طرح مسکن اجتماعی که از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شد، موضوع نویی بود که حوزه دانشگاه می‌تواند در مسیر اجرای آن کمک و برنامه‌ریزی داشته باشد.

 

*وزارت راه و شهرسازی بر نظریه‌پردازی در حوزه معماری نظارت کند

رئیس دانشکده عمران و معماری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین به عنوان دیگر سخنران این از وزیر راه و شهرسازی خواست با اتخاذ تدابیری نظارت و توجه این وزارتخانه بر نظریه‌پردازی در حوزه معماری و شهرسازی بیشتر شود.

حسین سلطان‌زاده گفت: در شرایط فعلی کشور باید سه موضوع؛ تقویت نظریه‌پردازی، نقد و مشارکت اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در اجرای طرح‌های کشور در حوزه نظریه‌پردازی تلاش کافی انجام نشده و تنها مطالبی به صورت وارداتی از دیگر کشورها گرفته شده است که با شرایط کشور ما انطباق چندانی ندارد.

رئیس دانشکده عمران و معماری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین ادامه داد: دانشگاه‌ها به حدی با مشکلات مالی رو به رو هستند که صرفاً به آموزش بدون پژوهش می‌پردازند که به همین منظور پیشنهاد می‌شود وزارت راه و شهرسازی مرکز آکادمیکی را برای نظریه‌پردازی در راستای حل مشکلات موجود در کشور راه‌اندازی و بر فعالیت‌های این حوزه نظارت کند.

سلطان‌زاده با تأکید بر لزوم نهادینه کردن فرهنگ نقدپذیری در کشور تصریح کرد: در هیچ یک از ابعاد معماری و شهرسازی نقدپذیری و عادت به نقد کردن وجود ندارد؛ اما باید فرهنگ انتقاد پیش، حین و پس از اجرای طرح‌ها در سطوح؛ مردم، دانشجویان و متخصصان نهادینه شود که این امر نیازمند برنامه‌ریزی گسترده است.

وی به ضرورت پرداختن به مشارکت اجتماعی در اجرای طرح ها اشاره کرد و گفت: موضوع مشارکت مردم در طرح‌ها که امروزه در بسیاری از موارد مطرح می‌شود، غالباً غیرفعال است و تنها به صورت نظریه مطرح می‌شود.

رئیس دانشکده عمران و معماری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با بیان اینکه این مشارکت در مرحله عمل وجود ندارد، اذعان کرد: باید بتوان موضوع مورد نظر را از حالت نظریه و ابتدایی خارج و در عمل از آن استفاده کرد.

سیدمهدی مجابی مدرس رشته معماری نیز در این مراسم اظهار کرد: کشور با وجود سرمایه‌گذاری روی طرح‌ها در حال از دست دادن دارایی‌های خود است؛ به طوری که به میراث شهری شامل منابع طبیعی، منابع آب و هوایی، اکولوژی و امثال آن خسارات سنگین و گاه جبران‌ناپذیری وارد می‌شود.

مجابی با بیان اینکه بافت‌های شهری ایران بنیان‌های علمی درستی ندارد و بافت‌های تاریخی در حال آسیب دیدن است، افزود: در حوزه شهرسازی گرفتار مبانی نظری هستیم که برای رفع ان دانشگاه‌ها می‌توانند به طور جد وارد این عرصه شوند و به حل مسائل زیرساختی در شهرسازی کشور کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه از سوی دیگر شهرسازی همچنان گرفتار توسعه کالبدی شهرهاست، ادامه داد: در شهرسازی ایران توجه کمتری به مسائل اجتماعی شهر صورت می‌گیرد و هنوز در این عرصه اقدامی انجام نشده است؛ در حالی که باید با کمک دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی به نظریه‌های اجتماعی شهر اهمیت بیشتری داد.

این مدرس دانشگاه بافت فرسوده را از مسائل مهم روز خواند و بیان کرد: به اعتقاد برخی صاحب‌نظران ایران همچنان بافت فرسوده تولید می‌کند و این موضوع یک مشکل بنیادی است که با استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها بدون نیاز به منابع مالی خیلی وسیع هم می‌توان برای حل این مشکل به نتیجه رسید.

وی اظهار امیدواری کرد وزارت راه و شهرسازی در آینده هماهنگ با مؤسسات علمی و پژوهشی کشور نسبت به رفع مشکلات کشور به راه‌حل‌های پایدار و صحیحی دست یابد.

 

*تداوم احداث متروی هشتگرد ـ قزوین برای تسهیل در تردد دانشگاهیان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین نیز در نشست اعضای هیئت علمی و استادان دانشگاه های استان قزوین با وزیر راه و شهرسازی خواستار تداوم احداث متروی هشتگرد- قزوین برای تسهیل در تردد دانشگاهیان تهران و کرج به این استان شد.

مرتضی موسی خانی اظهار کرد: حفظ سرمایه‌های انسانی قزوین به دلیل موقعیت و آب و هوای خوب می‌تواند موجب استقرار محققان و چهره‌های علمی باشد. با توجه به تحصیل دانشجویانی از تهران و کرج در استان قزوین اجرای ادامه طرح احداث متروی هشتگرد به قزوین، استان را در دستیابی به این امر یاری می‌کند.

وی با اشاره به دستاوردهای اندیشمندان کشور در طول سال‌های پس از انقلاب بر لزوم استفاده بیشتر و بهتر از این سرمایه‌های انسانی تاکید کرد و گفت: استان قزوین هم اکنون با دارا بودن 120 هزار دانشجو از 40 مرکز آموزش عالی، 30 مرکز غیرانتفاعی فعال، 10 مرکز دانشگاهی آزاد و دانشگاه‌های تربیت معلم، علوم پزشکی، بین المللی امام خمینی(ره) و دیگر مراکز دانشگاهی بهره‌مند است.

موسی‌خانی تصریح کرد: بنا بر آمار رسمی یونسکو در سال 1988 سرانه دانشجویی ایران فقط از سه کشور مسلمان افغانستان، عراق و بنگلادش رتبه بالاتری قرار داشت؛ اما به همت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی موسس دانشگاه آزاد اسلامی و حمایت‌های رهبر معظم انقلاب در حال حاضر جمهوری اسلامی در زمینه جمعیت دانشجویی توسعه خوبی داشته است.

رئیس کمیته ملی روبوکاپ ایران افزود: ایران سرمایه های بزرگی از نظر گرایش به کامپیوتر، مکاترونیک و صنعت خودرو دارد و در صورت توجه ویژه به این بخش می‌توان دستاوردهای مطلوبی در این زمینه کسب کرد.

موسی‌خانی با تاکید بر لزوم جامع نگری، آینده نگری و حفظ میراث فرهنگی در اجرای طرح‌های توسعه‌ای شهرها اضافه کرد: با وجود اینکه قزوین بیشترین تعداد آثار تاریخی ثبت شده را داراست، تاکنون آن گونه که باید از آن استفاده نشده است.

وی با بیان اینکه معرفی ظرفیت‌ها و آثار میراث فرهنگی قزوین می‌تواند منجر به معرفی کشور و تمدن ایران باستان به جهان شود، از وزیر راه و شهرسازی خواست تا به معرفی چهره این استان به جهان کمک کند.

 

*زمینه ورود متخصصان حمل و نقل به عرصه اجرایی فراهم شود

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار قزوین نیز در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: به منظور رفع مشکلات ترافیکی و عرصه حمل و نقل کشور باید زمینه ای فراهم شود تا متخصصان این حوزه بتوانند در عرصه اجرایی حضور پیدا کنند.

وی با بیان اینکه نخستین مسئله ترافیکی ایران در دهه 1330 اتفاق افتاد و کشور در رفت و آمد و مقولات ترافیکی با مسائلی مواجه شد، افزود: همچنین نخستین هشدار آلودگی هوا به تیتر روزنامه اطلاعات در سال 1336 برمی گردد که نشان می داد تهران با داشتن 80 هزار دستگاه خودرو ظرفیت داشتن خودروهای بیشتر را ندارد و این در حالی است که با گذشت 56 سال از آن زمان امروز با وجود افزایش تعداد خودروهای موجود در تهران به بیش از سه میلیون دستگاه، موضوع آلودگی هوا هنوز حل نشده است.

مدرس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین با اشاره به اینکه ایران در زمینه ایمنی ترافیک در رتبه 170 قرار دارد، ادامه داد: استفاده نکردن از متخصصان حمل و نقل در شهرداری ها، راه و ترابری و دستگاه های مرتبط با این موضوع از جمله دلایل بروز این گونه مشکلات در ایران است؛ ضمن اینکه میان برنامه ریزی های سطوح کشوری، منطقه ای و شهری ایران ارتباطی وجود ندارد.

همدانی شفاف نبودن وضعیت سیستم های حمل و نقل و کارایی آنها را از دیگر دلایل ضعف در حوزه حمل و نقل و ترافیک در ایران برشمرد و تصریح کرد: قرار داشتن راه آهن در حاشیه شهرها و نیز نرسیدن راه آهن پرسرعت به جایگاه اصلی خود در کشور هم از مواردی است که بر این ضعف می افزاید.

 

*فقر حمایتی از قوانین شهرسازی در کشور

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین نیز طی سخنانی در این نشست با تاکید بر فقر حمایتی از قوانین شهرسازی در کشور اظهار کرد: مباحث حداقلی موجود در قوانین شهرسازی کشور توان تعیین خط مشی برای موضوعات معماری و شهرسازی را ندارد.

فریبرز کریمی ادامه داد: چنانچه حوزه معاونت شهرسازی و معماری و نیز شورای عالی معماری و شهرسازی با مجموعه نظامات مهندسی در وزارتخانه در هم تنیده تر باشد، امکان استفاده از بازوی حمایتی شورای عالی معماری و شهرسازی کشور و نظام مهندسی بیشتر می‌شود.

در بخش دیگری از این برنامه استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های استان قزوین با اهدای تندیس به وزیر راه و شهرسازی از وی قدردانی کردند.

انتهای پیام/77011/خ/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول