اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه بویین زهرا تأکید کرد

توجه بیشتر به پژوهش در بویین زهرا

امام جمعه بویین زهرا، شتاب‌زدگی را مانع درک پژوهش عنوان و بر توجه بیشتر به این مقوله در بویین زهرا تأکید کرد.

توجه بیشتر به پژوهش در بویین زهرا

به گزارش خبرگزاری فارس از بویین زهرا، پژوهش و تحقیق جزو اصول علمی برای تعالی و سیر صعودی علم و دانش در یک جامعه است.

تجلیل و تحسین پژوهشگران برتر نیاز مبرم جامعه است و حمایت از طرح‌های هدفمند و خلاقیت‌های کارآمد این قشر برای توسعه بسیار مهم و حساس است.

حجت‌الاسلام محمدهمایون زرینه در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا با بیان اینکه تحقیق و پژوهش علمی در اسلام اهمیت بسیار فراوانی دارد، اظهار داشت: افکار، اندیشه‌ها و آثار محققان و پژوهشگران هر جامعه زیرساخت‌های علمی آن جامعه را تشکیل داده و بناهای علمی، نتایج عملی و تجربی فراوانی به همراه دارد.

امام جمعه شهر بویین زهرا با تأکید بر اینکه محققان و پژوهشگران ارزش‌های خوب و پسندیده اخلاقی را با مسایل پژوهشی باید همراه کنند، ابراز داشت: توجه به زیر ساخت‌های علمی جامعه اثرات و نتایج مثبت و همیشگی داشته و در مقابل عرصه علمی اگر با امور غیر ارزشی و غیر اخلاقی همراه شود، نتایج منفی و ناپسند به دنبال می‌آورد.

زرینه عنوان کرد: محقق و پژوهشگر باید در انجام تحقیقات علمی با شهامت و شجاعت گام برداشته و نباید به دلیل ترس، ناتوانی یا ترس از مشکلات احتمالی و امکانات از انجام کارهای بزرگ خودداری کند. این مسئله تا جایی مهم و اساسی است که در اسلام از مشورت با شخص ترسو نهی شده است.

وی پیرامون توجه به اخلاق در پژوهش ابراز داشت: تحقیقات علمی تا جایی که امکان دارد به صورت گروهی باید انجام شود چراکه این کار از هر جهت مفیدتر از کارهای فردی و شخصی است.

امام جمعه شهر بویین زهرا ادامه داد: بنابر فرموده امام علی (ع): بهترین آرا و اندیشه‌ها از آن کسی است که از مشورت با دیگران خود را بی‌نیاز نبیند؛ و نیز امام حسن (ع) فرموده: هیچ جمعیّتى در کار خود با یکدیگر مشورت نکردند مگر اینکه به خیر و صلاح خویش رهنمون شدند.

امام جمعه شهر بویین زهرا ادامه داد: همچنین برای پژوهشگر و محقق شایسته و بایسته است که در تحقیقات علمی از شهرت‌زدگی و دنیا طلبی بپرهیزد؛ زیرا این امور موجب دور شدن انسان از حقیقت و سعادت ابدی می‌شود.

زرینه آفات پژوهش‌های علمی را برشمرد و ابراز داشت: شتاب‌زدگی، عجله بی‌مورد و دخالت دادن خواسته‌های شخصی و گروهی جزو آسیب‌های پژوهش است.

امام جمعه شهر بویین زهرا عنوان کرد: همچنین شتاب‌زدگی مانع درک صحیح موضوع یا مسئله می‌شود؛ به همین دلیل باید از شتاب و عجله دوری کرد. پیامبر اعظم (ص) فرموده است: از عجله بپرهیز؛ زیرا هرگاه عجله کنى نصیب و بهره خود را از دست خواهى داد.همچنین پژوهشگر نباید خواسته‌های شخصی یا گروهی را به عنوان پیش فرض تحقیق و پژوهش قرار دهد؛ لذا نیکو این است که اصل بی طرفی در تحقیقات مبنای توجه قرار گیرد.

امام جمعه شهر بویین زهرا عنوان کرد: بر اساس تعالیم قرآن کریم محقق و پژوهشگر راستین کسی است که خود را تابع نتیجه تحقیق بداند نه آنکه حاصل تحقیق خود را تابع امیال گرداند.

زرینه سرقت علمی را از دیگر نکات ناشایست اخلاقی در باب اخلاق پژوهش ذکر کرد و افزود: محققِ با اخلاق هیچگاه مطالب دیگران را به اسم خود منتشر نکرده، حقوق فکری و معنوی افراد دیگر را محترم شمرده، اولویت‌ها و نیازهای خود و جامعه را در نظر گرفته و به مسائل مهمتر و اساسی‌تر بیشتر اهمیت می‌دهد.

وی ادامه داد: پژوهشگران و محققان شایسته است خود را از تکبر و فخرفروشی به شدت دور کنند چراکه پیامبر اکرم (ص) فرموده است: تواضع جز بزرگى بر انسان نمی‌افزاید پس تواضع کنید تا خداوند شما را بلند مقام سازد چراکه ثمره و نتیجه تواضع محبّت و ثمره تکبّر دشنام و ناسزاگویى مردم است.

انتهای پیام/77005/خ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول