اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشکده معماری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین:

وزارت راه و شهرسازی بر نظریه‌پردازی در حوزه معماری نظارت کند

رئیس دانشکده عمران و معماری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین خواستار نظارت و توجه وزارت راه و شهرسازی بر نظریه‌پردازی در حوزه معماری و شهرسازی شد.

وزارت راه و شهرسازی بر نظریه‌پردازی در حوزه معماری نظارت کند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حسین سلطان‌زاده در نشست تخصصی وزیر راه و شهرسازی با اعضای هیئت علمی و استادان دانشگاه‌های این استان که امروز در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در شرایط فعلی کشور باید سه موضوع؛ تقویت نظریه‌پردازی، نقد و مشارکت اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در اجرای طرح‌های کشور در حوزه نظریه‌پردازی تلاش کافی انجام نشده و تنها مطالبی به صورت وارداتی از دیگر کشورها گرفته شده است که با شرایط کشور ما انطباق چندانی ندارد.

رئیس دانشکده عمران و معماری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین ادامه داد: دانشگاه‌ها به حدی با مشکلات مالی رو به رو هستند که صرفاً به آموزش بدون پژوهش می‌پردازند که به همین منظور پیشنهاد می‌شود وزارت راه و شهرسازی مرکز آکادمیکی را برای نظریه‌پردازی در راستای حل مشکلات موجود در کشور راه‌اندازی و بر فعالیت‌های این حوزه نظارت کند.

سلطان‌زاده با تأکید بر لزوم نهادینه کردن فرهنگ نقدپذیری در کشور تصریح کرد: در هیچ یک از ابعاد معماری و شهرسازی نقدپذیری و عادت به نقد کردن وجود ندارد؛ اما باید فرهنگ انتقاد پیش، حین و پس از اجرای طرح‌ها در سطوح؛ مردم، دانشجویان و متخصصان نهادینه شود که این امر نیازمند برنامه‌ریزی گسترده است.

وی به ضرورت پرداختن به مشارکت اجتماعی در اجرای طرح ها اشاره کرد و گفت: موضوع مشارکت مردم در طرح‌ها که امروزه در بسیاری از موارد مطرح می‌شود، غالباً غیرفعال است و تنها به صورت نظریه مطرح می‌شود.

رئیس دانشکده عمران و معماری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با بیان اینکه این مشارکت در مرحله عمل وجود ندارد، اذعان کرد: باید بتوان موضوع مورد نظر را از حالت نظریه و ابتدایی خارج و در عمل از آن استفاده کرد.

سیدمهدی مجابی مدرس رشته معماری نیز در این مراسم اظهار کرد: کشور با وجود سرمایه‌گذاری روی طرح‌ها در حال از دست دادن دارایی‌های خود است؛ به طوری که به میراث شهری شامل منابع طبیعی، منابع آب و هوایی، اکولوژی و امثال آن خسارات سنگین و گاه جبران‌ناپذیری وارد می‌شود.

مجابی با بیان اینکه بافت‌های شهری ایران بنیان‌های علمی درستی ندارد و بافت‌های تاریخی در حال آسیب دیدن است، افزود: در حوزه شهرسازی گرفتار مبانی نظری هستیم که برای رفع ان دانشگاه‌ها می‌توانند به طور جد وارد این عرصه شوند و به حل مسائل زیرساختی در شهرسازی کشور کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه از سوی دیگر شهرسازی همچنان گرفتار توسعه کالبدی شهرهاست، ادامه داد: در شهرسازی ایران توجه کمتری به مسائل اجتماعی شهر صورت می‌گیرد و هنوز در این عرصه اقدامی انجام نشده است؛ در حالی که باید با کمک دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی به نظریه‌های اجتماعی شهر اهمیت بیشتری داد.

این مدرس دانشگاه بافت فرسوده را از مسائل مهم روز خواند و بیان کرد: به اعتقاد برخی صاحب‌نظران ایران همچنان بافت فرسوده تولید می‌کند و این موضوع یک مشکل بنیادی است که با استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها بدون نیاز به منابع مالی خیلی وسیع هم می‌توان برای حل این مشکل به نتیجه رسید.

وی اظهار امیدواری کرد وزارت راه و شهرسازی در آینده هماهنگ با مؤسسات علمی و پژوهشی کشور نسبت به رفع مشکلات کشور به راه‌حل‌های پایدار و صحیحی دست یابد.

انتهای پیام/77011/خ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول