اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وزیر راه و شهرسازی خبر داد

راه‌اندازی بازار مالی مسکن /راه‌اندازی خط ریلی قزوین ـ رشت ـ آستارا

وزیر راه و شهرسازی گفت: بازار مالی مسکن با هدف رفع مشکل تامین مسکن و سرمایه در گردش بانک‌ها در کشور راه‌اندازی می‌شود.

راه‌اندازی بازار مالی مسکن /راه‌اندازی خط ریلی قزوین ـ رشت ـ آستارا

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، عباس آخوندی در جریان سفر‌ یک روزه خود به استان قزوین در شامگاه پنجشنبه در حاشیه جلسه هم‌اندیشی با فعالان مسکن و حمل‌ونقل که در باغستان جهاد کشاورزی برگزار شد در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: دولت کاملا به موضوع رکود در کشور واقف است.

وی افزود: اگر ما در این وضعیت بمانیم آثار آن را در اقتصاد، اقتصاد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می‌بینیم و از آنجایی که بیشتر جمعیت کشور ما نیروی جوان است و آنان این مهم را باید در مدت طولانی تجربه کنند دچار مشکلات می‌شوند بر این اساس لازم است از رکود خارج شویم.

این مسئول به رکود ساختمان و حمل و نقل اشاره کرد و گفت: در مدل قبل حوزه ساختمان با متکی و تزریق از بانک مرکزی تامین مالی می‌شد که این موضوع به نتیجه‌ نرسیده و هیچ یک از اهدافش محقق نشد و موجب افزایش تورم شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قرار بود با تحقق این مهم قیمت مسکن و زمین کنترل و یا به صفر برسد که هیچ کدام از آنها نشد.

وی با بیان اینکه باید برای رفع مشکل به سیستم اقتصادی و بازار برگردیم، ابراز داشت: در این سیستم دو مولفه تقاضا و عرضه وجود دارد که در حوزه ساختمان اصلی‌ترین تقاضا، قدرت خرید است و ما باید این استراتژی اصلی را ساماندهی و قدرت خرید متقاضیان را در طبقه متوسط برطرف کنیم.

آخوندی به طبقه پایین جامعه در دهک اول و دوم اشاره کرد و گفت: مشکل ساختمان در این دهک را با مسئله اجتماعی می‌توان برطرف کرد چراکه این دهک‌ها جزو بخش کمی از بازار هستند و می‌توان آن را برطرف کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه بازار برای ایجاد جرقه متکی به سیستم پس‌انداز است، یادآور شد: برای برطرف کردن مشکل مسکن طبقه متوسط تزریق و متصل شدن به بانک مرکزی نیست و باید از طریق سیستم پس‌انداز سالم که به اقتصاد سالک کمک بسزایی می‌کند تامین و برطرف شود.

وی با بیان اینکه اندیشه‌اش برای یک مسکن متوسط 50 درصد قیمت خرید برای مسکن نوساز است، ابراز داشت: این مسکن به ویژه برای جوانان که برای نخستین بار قصد خرید دارند 50 تا 60 درصد تسهیلات ما‌منتهی به پس‌انداز تامین می‌کند.

آخوندی با بیان اینکه بزرگترین ویژگی سیستم پس‌انداز این است که به اقتصاد خانوار نظم می‌دهد، بیان کرد: این سیستم با توج به درآمد سالانه به اقتصاد نظم 2 تا 4 ساله می‌دهد و همچنین با پس‌انداز سالم می‌توان تامین مالی سالمی کرد و تسهیلات تولید را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بازار مالی مسکن در کشور نیست، ابراز داشت: راه‌اندازی این بازار در همه کشورها تجربه دارد به این مفهوم که ما می‌توانیم تامین تسهیلات مسکن را در همه بانک‌ها داشته باشیم و به بازار سرمایه ورود پیدا کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید یک سیستم‌هایی داشته باشیم تا مطالبات 10 تا 15 سال آینده بانک‌ها را بخرد و با پرداخت آن بانک‌ها مجدد تسهیلات بدهند و با تحقق این مهم گردش پولی در بانک‌ها گردش داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه اکنون گردش پولی در حوزه مسکن سامان ندارد و فاقد نظام بازار مالی است و یک شبه نیز نمی‌توان تصمیم گرفت و آن را برطرف کرد، بیان کرد: باید به تدریج پیش بریم و براساس ارزیابی هر یک از مراحل اقدام دولت نظام را جلو ببریم تا نظام باثبات و پایدار داشته باشیم.

این مسئول با بیان اینکه اصلی‌ترین عامل توسعه رقابت سالم در بازار است، ابراز داشت: ام‌الفساد اقتصاد کشور دور زدن رقابت است. برای مبارزه با فساد بزرگترین راهکار مبارزه استقرار نظام رقابت است، بنده به سهم خودم تلاش می‌کنم تا خارج از سیست رقابتی هیچ رقابت دیگری صورت نگیرد و کاری را برای هیچ شرکت و دستگاهی خارج از مالکیت انجام ندهم.

آخوندی ادامه داد: با تحقق این مهم فعالیت توسعه، رقابت سالم، کارآیی، امید به توسعه در فعالان اقتصادی و نسل جوان ارتقا می‌یابد و آنان بدانند که راه‌های رقابت باز است و مبتنی بر خلاقیت وارد بازار شوند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در رقابت نباید غیرحرفه‌ای وارد شد، خاطرنشان کرد: ما باید برای مبارزه با فساد باید راه غیر رقابتی آن را ببندیم و راه را برای ورود نسل جوان باز کنیم.

 

 

راه‌اندازی خط ریلی قزوین  ـ رشت ـ آستارا

 

وی ادامه داد: حضور نیروی انسانی، دانشگاه، شرکت‌ها، بنگاه‌های خصوصی و مهندسی که ثروت‌های ملی ایران هستند بیانگر این موضوع است که این استان سرمایه اجتماعی فوق‌العاده‌ای دارد.

 

آخوندی با اشاره به اینکه قزوین جزو استان‌هایی است که میزان قابل توجهی شرکت صنعتی و تردد دارد، ابراز داشت: این مهم بیانگر نهفته بودن ثروت زیاد در این استان است.

 

این مسئول  با بیان اینکه حمل‌ونقل ریلی باید در استان قزوین تقویت شود، اذعان داشت: بخشی از حمل‌ونقل جاده‌ای را متصل به ریلی می‌کنیم و از طریق ریل به بقیه استان‌ها مرتبط تا به شبکه‌های مختلف حتی اروپا متصل شود. بر این اساس راه‌اندازی خط ریلی قزوین، رشت و آستارا از نخستین برنامه‌های بنده در این استان است.

 

وی با اشاره به اینکه به جز مشهد بقیه مردم شهرها برای مسافرت متکی به جاده‌ و اتوبوس هستند، ابراز داشت: در پی این هستم که بر اساس قانون 5 ساله، به سهم حمل‌ونقل مسافر 18 درصد اضافه شود که اکنون 9 تا 10 درصد است و برای تحقق آن نیاز به نوسازی ناوگان در ریل داریم.

 

آخوندی با بیان اینکه دو هزار 200 ناوگان مسافری در کشور وجود دارد، ابراز داشت: از این آمار 500 تا 700 ناوگان فرسوده است و باید خارج شوند و به جای آن 3 هزار ناوگان مسافری جدید باید وارد شود تا با تحقق این مهم میزان سفر ریلی دو برابر افزایش یابد.

 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در بخش بار 22 هزار واگن وجود دارد، بیان کرد: 20 هزار واگن باری جدید به این ریل اضافه می‌شود تا بار جدید افزایش یابد.برای توسعه خطوط ریلی در شمال و شمال غرب لازم است که خط آهن قزوین تهران را دو بانده و برقی کنیم و با تحقق این مهم میزان قطارهای باری و مسافری را افزایش دهیم.

 

وی به مترو قزوین هشتگرد اشاره کرد و گفت: این مسافت حمل و نقل راه‌آهن است برای اینکه هزینه‌ها را کاهش و جابه‌جایی بار و مسافر در این مسیر انجام دهیم باید این را‌ه‌آهن را دو خطه و برقی کنیم که تحقق این مهم ملی‌تر، فوری‌تر و با صرفه‌تر است.

 

این مسئول با اشاره به راه‌اندازی منطقه ویژه و بندر خشک در استان قزوین اظهار داشت: باید این دو موضوع با هم ادغام شوند و برای بهره‌برداری ‌آن در این استان مکان‌یابی صورت گیرد تا توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شود.

 

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: بندر خشک بخشی از منطقه ویژه برای ارائه تسهیلات گمرگی است که باید این دو خواسته در ردیف هم قرار گیرند تا بازخورد مثبت داشته باشد.

 

آخوندی گفت: برای اینکه استان قزوین بتواند کالا را در کشور و یا جهان جابه‌جا کند باید بندر خشک و هم بارانداز داشته باشد تا بتواند همانند گذشته که کالا از این استان به اروپا صادر می‌شد، این مهم را انجام دهد.

 

انتهای پیام/77009/خ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول