اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر انجمن خدمات فنی مهندسی تجهیزات و صنعت و معدن ایران خبر داد

80 میلیارد دلار تجارت خارجی کشور در سال گذشته

دبیر انجمن خدمات فنی و مهندسی تجهیزات و صنعت و معدن ایران گفت: سال گذشته در مجموع 80 میلیارد دلار تجارت خارجی داشتیم در حالی که سنگاپور 500 میلیارد دلار تجارت خارجی داشت.

80 میلیارد دلار تجارت خارجی کشور در سال گذشته

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، نشست تخصصی همایش صدور خدمات فنی و مهندسی خراسان رضوی عصر امروز با عنوان چگونگی حمایت دولت از صادرات خدمات فنی و مهندسی با حضور تعدادی از فعالان اقتصادی در مشهد برگزار شد.

دبیر انجمن خدمات فنی و مهندسی تجهیزات و صنعت و معدن ایران در این نشست گفت: کل صادرات کشور در 9 ماهه اول سال گذشته 29 میلیارد دلار و کل واردات 32 میلیون دلار بود که یعنی ایران معادل 85 درصد واردات خود، صادرات داشته است.

رحمان پورقربان ادامه داد: سال گذشته در مجموع 80 میلیارد دلار تجارت خارجی داشتیم در حالی که سنگاپور 500 میلیارد دلار تجارت خارجی داشت ما برای رسیدن به رونق اقتصادی مناسب و داشتن اشتغال مولد باید این رقم 80 میلیارد دلاری را چند برابر کنیم.

وی با اشاره به افزایش میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور از رقم 1.5 میلیارد دلار در سال 84 به 2.3 میلیارد دلار در سال 91 افزود: هدف‌گذاری سال گذشته 5.5 میلیارد دلار بود ولی وقتی در رقم 2.3 میلیارد دلار متوقف شدیم کسی مورد سوال قرار نگرفت.

پورقربان تصمیم‌گیری‌های ناشیانه را علت این افت دانست و گفت: در ایران با یک تصمیم غیرکارشناسی یک شبه صادرات پسته ممنوع شد در حالی که در فرانسه وقتی می‌خواستند سن بازنشستگی را یک سال افزایش دهند از چهار سال قبل به مردم اعلام کردند.

دبیر انجمن خدمات فنی و مهندسی تجهیزات و صنعت و معدن در ادامه با اظهار امیدواری نسبت به نتایج این همایش گفت: ایران 250 هزار مهندس پروانه‌دار دارد ولی چون نمی‌توانیم برای پروژه‌هایمان ضمانت‌نامه بگیریم 7 تا 8 درصد ترکیه در زمینه خدمات مهندسی صادرات داشته‌ایم.

پورقربان با انتقاد از اجرا نشدن برخی مصوبات گفت: در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه، صادرات از پرداخت هرگونه عوارض و مالیاتی معاف شده اما الان می‌گویند صادرکننده باید مالیات بدهد که البته وزیر در حال تلاش برای حل این مشکل است.

انتهای پیام/2202/ح30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول