اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کارگروه تخصصی پژوهش، فناوری و تحول اداری آذربایجان‌شرقی:

ضرورت تغییر نگاه دولت به بحث تولید و علم و فناوری

رئیس کارگروه تخصصی پژوهش، فناوری و تحول اداری آذربایجان‌شرقی با تاکید بر این که باید نگاه دولت به بحث تولید علم و فناوری تغییر یابد، گفت: ظرفیت‌های کشور ما غیرقابل شمارش است.

ضرورت تغییر نگاه دولت به بحث تولید و علم و فناوری

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدتقی پاکزاد پیش از ظهر امروز در ششمین جلسه کارگروه تخصصی پژوهش، فناوری و تحول اداری استان آذربایجان شرقی به میزبانی پارک علم و فناوری استان با تاکید بر تعیین استراتژی مشخص برای تکمیل چرخه علم تا فناوری در استان، گفت: برای دستیابی به این هدف، پژوهش‌ها باید کاربردی و محصول‌گرا باشند و بتوانند تولید فناوری و محصولات صنعتی و نیمه‌صنعتی کنند.

وی با بیان این که برای تبدیل استان به قطب علم و فناوری باید تلاش کنیم، افزود: این هدف، یک هدف آرمانی است و چالش‌های زیادی هم پیش روی آن قرار دارد، اما دستیابی به آن غیرممکن نیست، باید با نگاهی به گذشته و هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی منسجم، بتوانیم ظرفیت‌ها و استعدادها را شناسایی و برای رفع نیازهای استان از آنها استفاده کنیم.

پاکزاد با تاکید بر اراده جمعی همه دست‌اندرکاران امر، خاطر نشان کرد: همه باید در این مسیر حرکتی به هم پیوسته و منسجم داشته باشیم، چرا که حرکت‌های جزیره‌ای ما را از هدف دور می‌کند.

وی با بیان این که نمی‌توان از ظرفیت‌های نخبگان و فناوران غافل شد، افزود: هر اندازه بتوانیم ظرفیت‌ها را شناسایی کرده و در کنار یکدیگر قرار دهیم موفق خواهیم بود، لذا نباید خود را در محدوده استان یا چند مرکز تحقیقاتی و علمی محصور کنیم، بلکه برای شناسایی و استفاده از ظرفیت‌ها باید مرزها را درنوردیم.

رئیس کارگروه تخصصی پژوهش، فناوری و تحول اداری استان آذربایجان شرقی با تاکید بر این که باید نگاه دولت به بحث تولید علم و فناوری تغییر یابد، گفت: در دنیای امروز بخش خصوصی به صورت جدی وارد بحث تولید علم و فناوری شده و دولت‌ها در این زمینه تنها نقش حاکمیتی و حمایتی دارند.

وی افزود: ظرفیت‌های کشور ما غیرقابل شمارش است اما شاهدیم که برخی کشورهای ضعیف‌تر از ما با سرعت پیش می‌روند و این نشان می‌دهد که ما نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های خود به درستی استفاده کنیم.

پاکزاد اضافه کرد: اگر بتوانیم ظرفیت‌های خود را به خوبی شناسایی کنیم، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد، چرا که برطرف کردن نیازها تنها هنگامی امکان‌پذیر است که ظرفیت‌های متناسب با آن مشخص باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار آذربایجان شرقی همچنین از تشکیل بانک اطلاعاتی فناوران استان خبر داد و افزود: این بانک به منظور ایجاد ارتباط بین ظرفیت‌ها و نیازهای استان در حوزه علم و فناوری انجام می‌شود.

پاکزاد تاکید کرد کرد: باید عالمان و نخبگان جامعه را شناسایی و آنها را به الگوی عملی برای جوانان تبدیل کنیم چرا که جامعه امروزی، یک بازیگر و یا ورزشکار را به خوبی می‌شناسد اما شناختی از نخبگان عملی کشور ندارد.

وی با اشاره به وظایف کارگروه پژوهش و فناوری استان، تجاری‌سازی تحقیقات، حمایت از R&D صنایع، ایجاد حلقه ارتباطی بین صنایع و مراکز تحقیقاتی، نگاه اقتصادی به شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد فن‌بازار منطقه شمال غرب کشور، برپایی نمایشگاه دایمی دستاوردهای استان در حوزه فناوری، استفاده از ظرفیت‌های انسانی استان به ویژه عالمان و نخبگان را از جمله راهبردهای این کارگروه ذکر کرد و گفت: برای تسریع در تصمیم‌گیری‌های مربوط به حوزه پژوهش و فناوری، اختیارات کارگروه به کمیته‌ها تفویض می‌شود و مصوبات کمیته‌ها به عنوان مصوبات کارگروه تلقی خواهد شد.

پاکزاد در پایان فعالیت‌های پارک علم و فناوری استان را خوب توصیف کرد و در عین حال گفت: پارک‌های علم و فناوری در دنیا بستر توسعه فناوری و تولید علم به صنعت هستند و هر چه فعالیت‌های این مراکز توسعه یابد امکان شناسایی افراد خلاق و کارآفرین و عرضه تولیدات آنها به بازار افزایش می‌یابد.

وی با بیان این که نیازهای کشور می‌تواند از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان تامین شود، افزود: امیدوارم پارک علم و فناوری محملی برای خدمت بیشتر در عرصه توسعه علم و فناوری در کشور و رسیدن به اهداف عالی نظام باشد.

مدیرکل دفتر منابع انسانی و تحول اداری استانداری آذربایجان شرقی هم در این جلسه از تشکیل کمیته‌های تخصصی کارگروه پژوهش، فناوری و تحول اداری استان خبر داد.

علیرضا مهرآسا گفت: این کارگروه شامل کمیته‌های پژوهش و فناوری، تحول اداری، ICT و کمیته‌های شهرستانی است.

مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری آذربایجان شرقی نیز با تشریح ماده 116 قانون بودجه کشور، گفت: برابر این ماده یک تا سه درصد اعتبارات دستگاه‌های دولتی در امر پژوهش هزینه می‌شود.

علی جهانگیری از مسئولان مراکز عملی و پژوهشی استان خواست برای جذب اعتبارات بیشتر از مرکز تلاش کنند و به جای یک درصد، سه درصد را جذب کنند.

اعضای کارگروه پژوهش، فناوری و تحول اداری استان همچنین پس از جلسه این کارگروه از تولیدات و فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان و مراکز رشد وابسته به این پارک بازدید کردند.

انتهای پیام/60001/ح40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول