اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول امور زنان روستایی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی عنوان کرد

تولید ورمی کمپوست یکی از مشاغل خانگی زنان روستایی

مسئول امورزنان روستایی مدیریت هماهنگی ترویج سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: تولید ورمی کمپوست می‌تواند به عنوان راهکاری اساسی برای مدیریت پسماندها در روستاهای استان مورد توجه زنان روستائی قرار گیرد.

تولید ورمی کمپوست یکی از مشاغل خانگی زنان روستایی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، رقیه زرگری صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: معضل پسماندها در آذربایجان‌شرقی آن قدر فراگیر است که مختص منطقه خاصی نیست.

وی افزود: روستانشینان استان این روزها متأثر از فرهنگ شهرنشینی مدیریتی را که در گذشته‌ها برای پسماندهای خانگی و کشاورزی خود داشتند اعمال نمی‌کنند و به امید دهیاران هستند تا زباله‌ها را جمع‌آوری کنند بنابراین توجه ویژه به تولید ورمی کمپوست به عنوان یکی از مشاغل خانگی زنان روستائی در دستور سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: آنچه ما در بخش ترویج دنبال می‌کنیم استفاده از تمام قابلیت‌ها و هدایت آن برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش کشاورزی برای رسیدن به توسعه پایدار و تولید محصول سالم با کاهش مصرف سموم و کود شیمیایی با وجود تمام محدودیت‌های آب و خاک است.

زرگری ادامه داد: پسماندهای خانگی و کشاورزی با مدیریت صحیح قابلیت بازیابی و بازیافت دارند و در اثر اعمال مدیریت، قابلیت اشتغالزایی و بازگشت به چرخه تولید را دارند که برای ما محیط زیست پاک‌تر، بهداشت بیشتر و تولید محصول سالم را به ارمغان می‌آورد.

زرگر با بیان اینکه تولید و استفاده از ورمی کمپوست به عنوان یکی از راه‌های مدیریت پسماندهای کشاورزی و خانگی جامعه روستایی مورد توجه این سازمان است، افزود: با کمک زنان کشاورز و روستایی می‌توانیم ضمن استفاده بهینه از فضولات حیوانی، زباله‌ها و پسماندهای خانگی و پرورش کرم برای تولید کود ورمی کمپوست در بالا بردن توان اقتصادی روستائیان نقش عمده‌ای ایفا نماییم.

وی ادامه داد: به تجربه ثابت شده است که زنان به مشاغلی که در کنار رسیدگی به امورات منزل صورت گیرد تمایل زیادی نشان می‌دهند و تولید کود ورمی کمپوست عملاً این امکان را فراهم کرده است.

زرگر افزود: علاوه بر تولید کود حاصل از کرم خاکی، تولید، ازدیاد و پرورش کرم خاکی به لحاظ بازدهی کوتاه مدت، افق جدیدی را پیش روی شاغلان و سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی قرار داده است.

مسئول امور زنان روستایی مدیریت هماهنگی ترویج سازمان جهادکشاورزی استان، گفت: تولید ورمی کمپوست با دانش فنی ساده، امکانات بسیار کم و حتی در فضای کوچک یک مترمربعی نیز قابل اجرا است.

وی افزود: در این زمینه کارگاه‌های مختلف آموزشی ورمی کمپوست ویژه زنان و تسهیل‌گران روستایی به عنوان یکی از مشاغل خانگی توسط مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی برگزار شده و در  این کارگاه‌های آموزشی فراگیران به طور خلاصه با نحوه تولید کود ورمی کمپوست و فواید آن از قبیل جلوگیری از آلودگی محیط زیست، افزایش مواد آلی خاک، حاصلخیزی خاک و ارتقاء توان تولیدی خاک، افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی و نهایت درآمد کشاورزان و افزایش تولید ملی و کاهش مصرف کودهای شیمیایی آشنا شده‌اند.

وی با بیان اینکه علاقه‌مندان می‌توانند در فضای خانه‌ها بدون هیچ مشکلی در کنار بالکن، انباری، پارکینگ یا حیاط منزل کار پرورش کرم و فرآوری بخشی از زباله‌های‌تر خود را انجام دهند و کود تولید کنند، افزود: آنها سپس می‌توانند کود ورمی کمپوست تولید شده را برای پرورش گیاهان آپارتمانی و باغچه‌ای خود به کار برند و یا به بازار عرضه کنند.

انتهای پیام/60002/ر40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول