اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ری نامی به قدمت تاریخ/6

نخستین تظاهرات انقلابی شهرری 18 دی بود

فعال قیام 18 دی با تشریح ابعاد مختلف قیام 18 دی گفت: نخستین تظاهرات انقلابی مردم شهرری 18 دی بود.

نخستین تظاهرات انقلابی شهرری 18 دی بود

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران همزمان با قیام 18 دی مردم شهرری و سی و پنجمین سالروز شهادت پیشتازان عرصه ایثار و شهادت این خطه برای تشریح اهداف و ابعاد این قیام به گفت‌وگو نشستیم.

اصغر سبزعلی از جمله مبارزان و فجرآفرینان شهرری است که نقش مهمی در قیام 18 دی مردم شهرری داشته است.

بی‌شک برای پویایی انقلاب و حرکت متعالی نظام راهی بهتر از بهره‌مندی از تجربیات و خاطرات «السابقون» انقلاب اسلامی که خود از نزدیک و بهتر از همه «حق و باطل» را لمس کرده‌اند وجود ندارد. یکی از آنان اصغر سبزعلی است.

شما به عنوان یکی از مبارزین اول انقلاب خاطره‌ای از این واقعه برای خوانندگان ما بیان می‌کنید؟

تا 18 دی ماه 57 در شهرری راهپیمایی نبود و برای مبارزه و راهپیمایی به قم می‌رفتیم و در آنجا در منزل امام (ره) جلسه تشکیل می‌دادیم و بعد از جلسه شروع به راهپیمایی می‌کردیم که پس از یک جلسه ما راهپیمایی کردیم، گاردی‌ها به ما حمله کردند و به ما تیراندازی می‌کردند و مردم هم فرار می‌کردند، که من را می‌خواستند هدف گلوله قرار دهند که من داخل کوچه‌ای به نام آبشار قم رفتم و پسر نوجوانی هم پشت سر من بود که گلوله به‌صورت این نوجوان اصابت کرد و این نوجوان شهید شد که ما پی بردیم آن نوجوان پسر آیت‌الله خزعلی است که در آن زمان آقای خزعلی تبعید بودند که ما مسئله را با ایشان در میان گذاشتیم و تصمیم گرفتیم جنازه را به خانواده‌اش بازگردانیم، من و عده‌ای از دوستان خدمت آقای فلسفی رسیدیم و از ایشان خواستیم که اگر آشنایی دارند یا می‌توانند ترتیبی بدهند که ما جنازه را تحویل بگیریم و با هماهنگی ایشان ما به پزشک قانونی رفتیم و جنازه را تحویل گرفتیم که خانواده شهید آن را ببیند و دفنش کنند که در پی این دیدن‌ها مادربزرگ شهید وقتی آمد با لهجه قمی گفت: «ننه حسین تو را هم آخر شهیدت کردند» من را چنان گریه‌ای گرفت که نمی‌توانم وصفش کنم از همان جا از خدا خواستم از ما هم یک قربانی قبول کند و من خیلی جریحه‌دار شدم و وقتی به شهرری آمدیم گروه‌هایی تشکیل دادیم و جوانان را به دسته‌های مختلف تقسیم کردیم و تصمیم گرفتیم راهپیمایی عظیمی راه‌اندازی کنیم و در همان راهپیمایی برادر به نام قاسم به درجه رفیع شهادت نائل آمد و من گفتم خدایا این قربانی را از ما بپذیر، این راهپیمایی، راهپیمایی عظیمی شد که اولین تظاهرات انقلابی شهرری در 18 دی بود که خلاصه در آن روز عده‌ای مجروح و چهار تن هم به شهادت رسیدند.

 

از سوابق اجرایی قبل و بعد از انقلاب خودتان بگویید؟

بنده در اول انقلاب و چند سال بعد آن مسئول کمیته شهرستان ری بودم و در حال حاضر در بسیج صنفی و در اصناف شهرری مسئولیت دارم.

در قبل از انقلاب مسئولیت انتظامات و سازماندهی تظاهرات 18 دی را با همراهی تنی چند از دوستان به‌ عهده داشتم.

 

با توجه به اینکه شما از فعالان قبل و بعد انقلاب بودید این‌طور نقل کرده‌اند که به شما سوء قصدی هم شده است، لطفاً در این زمینه توضیح دهید.

بله در اوایل انقلاب یک بار قصد ترور بنده را داشتند که به درب منزل آمده بودند و بنده حضور نداشتم که در بازجویی‌هایی که از آن‌ها داشته‌ام این قضیه جزو اعترافات منافقان بوده است.

انتهای پیام/2462/ک30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول