اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اصفهان:

فرهنگ و هنر در متن زندگی مردم تبلور پیدا کند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اصفهان گفت: فرهنگ و هنر در متن زندگی مردم تبلور پیدا کند.

فرهنگ و هنر در متن زندگی مردم تبلور پیدا کند

به گزارش خبرگزاری فارس از گلپایگان، حجت‌الاسلام محمد قطبی عصر امروز در نشستی که با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه گلپایگان در دفتر امام جمعه گلپایگان برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به شرایط اقتصادی و مالی کشور، امکان کمک و حمایت مالی به زیرمجموعه‌های ارشاد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه عدم وجود اعتبارات باعث شده است به ارزش‌ها و ظرفیت‌های منظومه فرهنگ توجه بیشتری شود، تصریح کرد: مجموعه فرهنگ و ارشاد از گستردگی فراوانی برخوردار است و محورهای فراوانی مانند قرآنی، هنر،سینما، هنرهای تجسمی، موسیقی، نمایش، خوش‌نویسی، تألیف کتاب و رسانه‌ها را زیر پوشش خود دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اصفهان تأکید کرد: حمایت از فرهنگ نباید تصدقی و از روی ترحم صورت گیرد بلکه باید تلاش کنیم منزلت و جایگاه والای فرهنگ را در جامعه ارتقاء دهیم و کمک کنیم فرهنگ به استقلال برسد و روی پای خود بایستند.

قطبی به جایگاه شعر و ادب در گذشته و علل پایداری آن در جامعه اشاره کرد و بیان داشت: علت اینکه شعر جایگاه ویژه‌ای در گذشته برخوردار بوده این است که در مجالس و محافل عمومی همواره از شاعران و ادبا استفاده می‌شد و این امر امروزه کمتر اتفاق می‌افتد.

* فرهنگ و هنر در متن زندگی مردم تبلور پیدا کند

وی با بیان اینکه امروزه هنر از متن زندگی مردم کاملاً بیرون رفته است، ابراز داشت: باید هنر در متن زندگی مردم قرار گیرد به طور مثال از هنرهای دستی و هنرهای مانند گچ‌بری و نجاری بیشتری در وسایل زندگی استفاده شود تا اهمیت کار هنر و هنرمند بیشتر نمایان شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اصفهان به میراث معنوی ایرانیان پرداخت و ادامه داد: در گذشته پرده خوانی، شاهنامه خوانی، بازی‌های محلی با زندگی مردم عجین بود ولی به مرور زمان این هنرها کم‌رنگ شد و این وظیفه ماست که به این هنرها و میراث معنوی کشورمان اهتمام و توجه ویژه‌ای داشته باشیم و از آن‌ها برند تهیه کرده و به جهانیان بشناسانیم.

قطبی اضافه کرد: ممکن است حفظ میراث معنوی امروز دردی را درمان نکند ولی مطمئناً برای نسل‌های آینده اقتدار و منزلت این میراث مشخص خواهد شد.

وی به فعالیت‌های انجام شده از طی 11 ماه گذشته اشاره کرد و عنوان داشت: ارتقای حوزه کار و دانش و عقد تفاهم نامه با مرکز فنی و حرفه‌ای، افزایش رشته‌های دانشگاه علمی کاربری و پذیرش اولین دوره روزنامه نویسی و خبرنگاری به صورت و پودمانی، بین سطحی و ترمی از جمله فعالیت انجام شده طی این مدت بوده است.

* مجوز نشر کتاب به کمتر از دو هفته رسیده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اصفهان با بیان اینکه مدت زمان مجوزنشرکتاب کوتاه شده است، تصریح کرد: مجوز نشر کتاب به کمتر از دو هفته رسیده است ولی کتاب‌هایی مانند تفسیر قرآن با دارالقرآن تهران و کتاب‌هایی مربوط به بنیاد حفظ آثار است که پس از تایید این نهادها مجوز نشر می‌گیرند.

قطبی به کارت و بیمه خبرنگاران نیز اشاره کرد و گفت: شرایط بیمه خبرنگاران و کارت خبرنگاری در سایت سمان درج شده است و خبرنگاران می‌توانند با مراجعه به این سایت اطلاعات تکمیلی را دریافت کنند.

وی بیان داشت: حدود 120 تالار در سطح استان اصفهان وجود دارد ولی اکثر آن‌ها استاندارد لازم را برای آمفی‌تئاتر و نمایش را ندارند و یا از لحاظ گرمایشی و سرمایشی با مشکل مواجه هستند و تقاضای ما از دستگاه‌‌ها و نهادهایی که در حال ساخت تالار هستند این است که از نظرات دفتر فنی و مهندسی استانداری استفاده کنند تا در آینده با مشکل مواجه نشوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اصفهان، تعامل و ارتباط بین بخشی و مشارکت را از عوامل موثر در ارتقای منزلت هنرمند بیان کرد.

* معنای فرهنگ در آموزه‌های دینی متبلور می‌شود

امام جمعه گلپایگان نیز در ادامه به رسالت خطیر فرهنگی، هنری،تبلیغی مجموعه فرهنگ و ارشاد اشاره کرد و گفت: فرهنگ دامنه وسیعی دارد و هر کس تعبیری از مقوله فرهنگ دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا اسماعیلی با بیان اینکه معنای فرهنگ در آموزه‌های دینی، قرآن و احادیث پیامبران و امامان متبلور می‌شود، یادآور شد: باید آموزه‌های دینی و زندگی امامان و بزرگان سر لوحه زندگی ما قرار گیرد.

وی با تشکر و قدردانی از فعالیت رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلپایگان خاطر نشان کرد: از زمان تصدی ایشان بارقه‌های امید در بین اصحاب فرهنگ و رسانه و هنر درخشیدن گرفته است.

نماینده ولی فقیه در شهرستان گلپایگان تأکید کرد: رسانه‌ها و نشریات داخلی نقش خوبی در اطلاع رسانی ایفا می‌کنند.

امام جمعه گلپایگان با اشاره به سبقه فرهنگی شهر گلپایگان، اظهار کرد: قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها باید شکوفا شود و در جهت تشویق و ترغیب اهالی فرهنگ و هنر بیشتر تلاش شود.

به گزارش فارس، در پایان نمایندگانی از حوزه خبر، کانون فرهنگی-هنری مساجد، انجمن شعر، انجمن نمایش، مهد قرآن و دارالقرآن‌های شهرستان گلپایگان به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند و خواستار حمایت مالی و توجه بیشتر به امور فرهنگی و هنری گلپایگان شدند.

لازم به ذکر است در سفر یک‌روزه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان به شهرستان گلپایگان نشست شورای فرهنگ عمومی، نشست و دیدار صمیمانه با اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه و دیدار با رئیس و طلاب حوزه علمیه گلپایگان صورت گرفت.

انتهای پیام/2301/ذ40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول