اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

عوارض بدهید، خدمات بگیرید

انتظار شهروندان بروجردی از شهرداری و انتظار شهرداری از شهروندان بروجردی چیست؟

عوارض بدهید، خدمات بگیرید

 به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد، رضایت شهروندان از شهرداری، موجب ترغیب آنان در پرداخت عوارض می‌شود.

خدمات بیشتر شهرداری بروجرد باعث افزایش پرداخت عوارض شهروندان می‌شوند.

درادامه نظر چند تن از شهروندان بروجردی را در رابطه با اینکه پرداخت عوارض چه میزان می‌تواند در ارائه خدمات شهرداری موثر باشد، جویا شده‌ایم:

زهرا رسولی یکی از شهروندان بروجردی ضمن دعوت شهروندان به مشارکت در پرداخت به موقع عوارض گفت: مشارکت مردم در پرداخت عوارض نوسازی، موجب افزایش بودجه شهرداری و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان می‌شود.

وی تامین منابع مالی مناسب را در اجرای پروژه‌های عمرانی از دلایل اصلی پیشرفت دانست و افزود: زمانی پروژه‌های عمرانی با موفقیت اجرا می‌شوند که منابع درآمدی مناطق نیز در حال رشد باشد.

رسولی اظهارداشت: افزایش مشارکت مردم در عوارض کسب و پیشه، عوارض نوسازی، عوارض صنفی و عوارض خودرو را در کنار اقتصادی کردن پروژه‌ها، راه‌های پایدار ساختن درآمد شهرداری عنوان کرد.

خانم لطفی 23 ساله کارشناس مدیریت شهری در پاسخ به خبرنگار فارس در بروجرد گفت: مدیریت یکپارچه شهری با حمایت قانونگذاران و مشارکت شهروندان فهیم می‌تواند در پیشبرد مسائل شهر بسیار مثمر ثمر باشد.

وی افزود: اگر پرداخت عوارض از سوی شهروندان با مشکل مواجه شود، امکان خدم‌ رسانی در شان شهروندان میسر نمی‌شود و تا زمانی که منابع مالی پایدار نباشد، نمی‌توان خدمات مورد نیاز شهروندان را به نحو احسن فراهم کرد.

این شهروند بروجردی  بیان داشت: اگر می‌بینیم بسیاری از شهرهای دنیا در زیبایی، فضای شهری دلنشین، امکانات مناسب و خدمات شهری مطلوب به عنوان الگو مطرح هستند، دلیل آن بیش از هر چیز مشارکت شهروندان در تامین هزینه‌های شهر است.

وی تصریح کرد: شهروندان ساکن در چنین مناطقی شهر را از آن خود دانسته و برای بهبود عملکرد و نقش آن در نظام شهری جهانی همکاری لازم را دارند.

یک شهروند دیگر خاطر نشان کرد: شهرداری با شفاف‌سازی امور و اطلاع‌رسانی به موقع و دائم به شهروندان در مورد درآمدها و هزینه‌های اداره شهر می‌تواند سهم شهروندان را در اقتصاد شهر توسعه دهد.

یاسر کرمی ادامه داد: پرداخت جوایز خوش حسابی و تخفیف عوارض و دیگر مشوق‌ها نیز برخی از اقداماتی است که می‌تواند در راستای تشویق و ترغیب پرداخت عوارض صورت گیرد.

وی اظهارداشت: همچنین در راستای رویکردهای فرهنگ‌سازی و آموزشی، شهرداری می‌تواند با فرهنگ‌سازی و آموزش بیشتر شهروندان در ارتباط با نقش آنها در توسعه و آبادانی شهر، نقش ارزنده‌ای ایفا کند.

کرمی گفت: اگر امروز مشاهده می‌کنیم که شهروندان در برخی از شهرهای بزرگ و کوچک نسبت به اداره شهر بی‌تفاوت هستند، بخشی از آن متوجه عملکرد مدیران و مجموعه سازمانی است، بدین معنی که آنان نتوانسته‌اند شهروندان را مجاب و ترغیب به پرداخت به موقع هزینه‌های اداره شهر کنند.

وی افزود: اگر بتوان مکانیزم‌ها و راه‌حل‌هایی را برای دریافت عوارض از شهروندان مناطق مختلف به تناسب خدمات ارائه داد و مردم را به طور شفاف در جریان کامل هزینه و درآمدهای شهری قرار داد، آنگاه می‌توان انتظار همکاری و همراهی بیشتر شهروندان در اداره شهر را داشت .

مهدی گودرزی نیز به خبرنگار ما گفت: توزیع عادلانه امکانات حوزه شهری با در نظر گرفتن اولویت‌ها در راستای جلب رضایتمندی شهروندان و جلوگیری از تمرکز امکانات در یک نقطه از شهر و رعایت عدالت و مساوات در توزیع امکانات و خدمات رفاهی در تمام نقاط شهر، نه تنها باعث اعتمادسازی در بین شهروندان می‌شود، بلکه موجبات مشارکت حداکثری آنان را در بر دارد.

وی گفت: از سویی دیگر اگر تطابقی بین ارائه خدماتی که از سوی شهرداری‌ها در حوزه‌های مختلف شهری با میزان مالیات و عوارض دریافتی از شهروندان وجود نداشته باشد، یا بین این دو فاصله زیادی باشد، نه موجبات رضایتمندی و مشارکت شهروندان را فراهم می‌آورد و نه شهرداری‌ها می‌توانند به خوبی در تامین نیازهای ضروری شهر متناسب با پیشرفت عمل کنند و این امر خود نشان دهنده آن است که در عصر حاضر همکاری دو جانبه بین شهروندان و مدیران حوزه شهری امری است که به هیچ وجه از یکدیگر قابل تفکیک نیست.

محمد مردانی گفت: سازمان شهرداری به دلیل گستردگی فعالیت خود در حوزه‌های مختلف شهری، ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با شهروندان دارد و هرگونه فعالیت عمرانی، خدماتی، فرهنگی و ... آن برای شهروندان ملموس و باورپذیر است.

وی افزود: با این تفاسیر شهرداری می‌تواند با جلب رضایت شهروندان آنان را در پرداخت به موقع عوارض ترغیب و تشویق کند، چرا که این کار سودی دوسویه دارد، از طرفی شهرداری مطالبات خود را دریافت می‌کند و از طرفی دیگر به دلیل اینکه اینگونه درآمدهای حاصله در آبادانی هر چه بیشتر شهر مصروف می‌شود، در نهایت رضایت خاطر شهروندان و همکاری بیشتر و بهتر آنان را نیز به دنبال دارد.

در ادامه شهردار بروجرد گفت: هر اندازه میزان رضایت شهروندان از فعالیت شهرداری بیشتر باشد، رغبت آنان برای پرداخت عوارض نیز بیشتر می‌شود.

منوچهر یوسفی افزود: افزایش رغبت شهروندان برای پرداخت عوارض، تاثیر چشمگیری در افزایش درآمدهای شهرداری و به دنبال آن رشد فعالیت‌های عمرانی، خدماتی و فرهنگی را به دنبال دارد.

وی اظهار داشت: اصحاب رسانه نیز با انعکاس صحیح فعالیت‌های شهرداری به صورت شفاف به شهروندان، نقش موثری در کمک به این سازمان برای رسیدن به اهداف خود دارد.

شهردار بروجرد همچنین از رسانه‌ها خواست اگر در فعالیت‌های شهرداری کوتاهی می‌بینند، به طور واقعی بیان نموده و از بزرگ‌نمایی آن خودداری کنند.

یوسفی با بیان اینکه پیشرفت و توسعه شهرها جزو وظایف ذاتی شهرداری‌ها است، خاطر نشان کرد: بین فعالیت‌های شهرداری‌ها و ادارات و ارگان‌های دولتی تفاوت اساسی وجود دارد و این سازمان به دلیل گستردگی فعالیت خود در حوزه‌های مختلف، ارتباط مستقیم و ملموس‌تری با شهروندان دارد.

شهردار بروجرد چگونگی تامین منابع مالی و درآمدی شهرداری‌ها با سایر ارگان‌ها را از جمله تفاوت‌ها عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ به موقع پرداخت عوارض باید در جامعه نهادینه شود، به نحوی که شهروندان خود را در قبال پرداخت به موقع عوارض مسئول بدانند، گفت: در حال حاضر بیش از 95 درصد درآمدهای شهرداری از محل وصول عوارض کسب شده از مردم است و پنج درصد باقیمانده نیز شامل کمک‌هایی است که از سوی دولت انجام می‌گیرد که باید برای پروژه‌ها و فعالیت‌های مشخص و تعیین شده، مصرف شود.

وی همچنین یادآور شد: بنابراین زمانی که بخش اعظم هزینه‌های شهرداری از درآمدهای حاصل از پرداخت عوارض شهروندان تامین و تهیه می‌شود، به تبع آن بخش عمده فعالیت‌های عمرانی انجام شده در سطح شهر نیز از طریق همین درآمدها است.

شهردار بروجرد با تاکید بر اینکه سازمان شهرداری یک سازمان کاملا خدماتی است، تصریح کرد: بدون کمک و همیاری شهروندان، این سازمان قطعا نقش موثر و پررنگی در انجام فعالیت‌های محوله ندارد.

یوسفی اذعان کرد: شهرداری به همان میزان که از شهروندان عوارض دریافت می‌کند، می‌تواند خدمات‌رسانی نماید و در واقع کسب عوارض بیشتر در یک رابطه مستقیم و دوسویه، موجب ارائه خدمات بهتر می‌شود و عوارض کسب شده از مردم باید به نحو مطلوبی مدیریت شود، تا رضایت‌مندی بیشتر شهروندان را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: نکته دیگر که می‌توان بدان اشاره کرد، این است که علی‌رغم اینکه برخی از شهروندان، پرداخت عوارض شهرداری را از ضروریات زندگی شهری نمی‌دانند و عوارض مربوطه را تا زمانی که مجبور نشوند، پرداخت نمی‌کنند و برای این کار نیز توجیه‌های مختلفی دارند، اما شهرداری با سعه‌صدر و البته پرهیز از برخوردهای سلبی در مقوله دریافت عوارض، همراهی لازم را با شهروندان داشته است.

شهردار بروجرد بیان داشت: مدیران شهری معتقدند باید شهروندان خود احساس نیاز کنند، تا در اداره شهر مشارکت داشته باشند و شهر باید به دست گردانندگان اصلی خود اداره و مدیریت شود.

وی افزود: شهرداری در دوران مدیریت نوین شهری یکی از اولویت‌های اصلی خود را بهبود خدمت‌رسانی و ارائه خدمات با کیفیت دانسته و مطمئنا این نقش آفرینی و تحول در خدمت‌رسانی از چشمان تیزبین شهروندان به دور نمانده و موجب می‌شود، مردم با مدیریت شهری در جهت تامین هزینه‌های شهر، همکاری بیشتری داشته باشند.

یوسفی تصریح کرد: ادارات دولتی در ابتدای هر سال منابع درآمدی مشخص و اختصاص یافته‌ای دارند و این درحالی است که درآمد شهرداری‌ها به میزان مشارکت مردم و تمایل آنها در پرداخت عوارض بستگی دارد.

وی با اشاره به اینکه باید به سمت الکترونیکی کردن و به روز نمودن فعالیت‌ها حرکت کنیم، گفت: برای محقق شدن شعار شهر الکترونیک و شهروند الکترونیک باید به این سمت و سو حرکت کرد، چرا که در این صورت قطعا رفاه شهروندان محقق می‌شود.

این مسئول افزود: طبق قانون‌نوسازی، شهرداری باید هر پنج سال یک بار اقدام به ممیزی نمودن املاک نموده و بر اساس ضوابط تعیین شده، عوارض نوسازی سالیانه را از مالکین املاک دریافت کند.

یوسفی اظهار داشت: بنابراین یک گروه کارشناسی متشکل از 100 تن از نیروهای شهرداری به همین منظور آموزش دیده‌اند.

وی گفت: این کارشناسان در این دوره آموزشی علاوه بر یادگیری نحوه ممیزی املاک، نحوه الکترونیکی کردن پرونده‌ها را نیز فرا گرفته‌اند.

این مسئول یادآور شد: بنابراین همزمان با اجرای طرح ممیزی ساختمان‌ها، پرونده‌های ساختمانی نیز در دستور کار قرار گرفته و این دو طرح با یکدیگر تلفیق شده‌اند.

وی بیان داشت: اجرای طرح ممیزی از هفت دی ماه به صورت آزمایشی در سطح شهرستان بروجرد آغاز و از 14 دی ماه به طور رسمی اجرایی شده و تا پایان سرشماری تمام املاک بروجرد ادامه دارد.

شهردار بروجرد گفت: کارشناسان اجرای این طرح همه روزه از تاریخ یاد شده از ساعت 9 صبح لغایت 13 ظهر با دارا بودن کارت شناسایی با مهر و آرم شهرداری به درب منازل شهروندان مراجعه می‌کنند.

وی از همشهریان بروجردی تقاضا کرد، تنها در صورت ارائه کارت از سوی مامورین طرح ، مدارک ساختمان را در اختیار آنها قرار دهند.

یوسفی خاطر نشان کرد: با اجرای کامل طرح ممیزی، مشخصات ساختمان‌ها در سیستم رایانه شهرداری ثبت و ضبط می‌شود و پس از آن قبض الکترونیکی عوارض نوسازی ساختمان دارای شناسه پرداخت و شناسه قبض به درب منزل شهروندان تحویل داده می‌شود، بدین ترتیب میزان بدهی هر ملک بابت نوسازی مشخص و مالکین املاک می‌توانند بدون مراجعه به شهرداری، از طریق سیستم‌های خودپرداز اقدام به پرداخت عوارض ملک خود کنند.

وی با اشاره به اینکه مزایای اجرای این طرح، کنترل ساختمان‌ها از نظر وضعیت سندی آنها است، افزود: هرگونه مشکل موجود در این زمینه به مالک تذکر داده می‌شود و اگر مغایرت‌هایی بین ملک و اسناد آن وجود داشته باشد، به مالک اطلاع داده می‌شود، تا نسبت به رفع آن اقدام کند، به طور مثال اگر متراژ ساختمان با متراژی که در سند ذکر شده مطابقت نداشته باشد، باید نسبت به رفع مشکل اقدام شود.

یوسفی ادامه داد: درصورتی که مالک از وضعیت کلی ساختمان خود مطلع باشد، می‌تواند به موقع اقدام به پرداخت عوارض نموده و از تخفیف‌های شهرداری بهره‌مند شود.

شهردار بروجرد گفت: بدین ترتیب مالک می‌تواند از پرداخت مبلغی که سالیانه با توجه به افزایش نرخ تورم، به عوارض ساختمان وی افزوده می‌شود، معاف شود.

وی بیان داشت: از دیگر مزایای اجرای طرح ممیزی این است که مالک می‌داند در زمان فروش ملک خود، با مشکلی مواجه نمی‌شود.

یوسفی تصریح کرد: هدف نهایی شهرداری از اجرای طرح ممیزی املاک و ساختمان‌ها این است که پس از الکترونیکی شدن کامل مشخصات ساختمان‌ها، هر ملک کد مخصوص دریافت می‌کند و صاحب آن می‌تواند هر لحظه از طریق سیستم رایانه‌ای از وضعیت کلی ملک خود مطلع شود.

وی اظهار داشت: برخی از شهروندان، ادارات، بانک‌ها و ... تاکنون نسبت به پرداخت عوارض شهرداری اقدام ننموده‌اند، به همین دلیل واحد دریافت مطالبات و چک در سازمان شهرداری راه‌اندازی شده تا نسبت به وصول عوارض شهرداری و چک‌هایی که در سنوات گذشته دریافت شده و تاکنون وصول نشده، اقدام نماید.

شهردار بروجرد دریافت عوارض را جزو بیت‌المال و حقوق حقه شهروندان دانست که باید برای ارائه خدمات بیشتر به آنان هزینه شود، به همین دلیل شهرداری خود را موظف به دریافت عوارض معوقه می‌داند.

وی عنوان کرد: همچنین بانک‌ها و ادارات دولتی بدهکار نیز که از سال‌های گذشته تاکنون اقدام به پرداخت مطالبات شهرداری ننموده‌اند، باید در اسرع وقت اقدام به پرداخت بدهی‌های خود به شهرداری کنند.

یوسفی تصریح کرد‌: در صورتی که اشخاص حقیقی و حقوقی از پرداخت بدهی خود به شهرداری امتناع کنند، این سازمان به ناچار از اهرم‌های قانونی برای بازستانی حقوق خود استفاده می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: البته اهرم‌های تشویقی نیز برای اشخاصی که نسبت به پرداخت بدهی‌های خود به شهرداری اقدام کنند، در نظر گرفته شده است، به طور مثال شهرداری بروجرد تا پایان سال جاری تخفیف‌های ویژه‌ای را برای صاحبان املاک بدهکار در نظر گرفته است.

شهردار بروجرد گفت: بدین ترتیب به بدهی‌هایی با مبالغ بیش از یکصد میلیون تومان در دی ماه سال جاری 20، در بهمن ماه 15 و در اسفند ماه 10 درصد تخفیف داده می‌شود.

یوسفی اضافه کرد: در بدهی‌های بین 5 تا 100 میلیون تومان نیز از یکم تا بیستم دی ماه 30 درصد از 21 دی تا 30 بهمن ماه 25 درصد و از یکم تا 29 اسفند ماه سال جاری 20 درصد تخفیف اعمال می‌شود.

شهردار بروجرد افزود: در بدهی‌های کمتر از پنج میلیون تومان نیز علاوه بر تخفیف‌های اعمال شده، 40 درصد مبلغ بدهی نقدا دریافت می‌شود  و 60 درصد باقیمانده نیز طی دو قسط تاپایان سال جاری دریافت می‌شود .

وی همچنین اظهار کرد: املاک قولنامه‌ای و املاک مشمول ماده 147 نیز می‌توانند تا پایان سال با مراجعه به شهرداری از تخفیف‌های در نظر گرفته شده بهره‌مند شوند، البته اراضی 250 هکتاری از این قائده مستثنی هستند.

وی افزود: در صورتی که تخلف‌های نامتعارفی وجود داشته باشد که باید نسبت به تخریب ساختمان اقدام شود، بر اساس رای کمیسیون ماده 100 شهرداری، اگر در این خصوص حکمی صادر شود، شهرداری موظف است، طبق قانون اقدام به تخریب ملک کند.

شهردار بروجرد در ادامه گفت: البته در مواقعی که شهرداری در دریافت عوارض تخفیفی اعمال ننماید، با اختیارات شهردار می‌توان عوارض را از مؤدی در چند قسط دریافت کرد.

 

******************

گزارش از حسین کردی

******************

انتهای پیام/2304/ی40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول