اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای علمی دائرة المعارف اسلامی:

دائرة المعارف اسلامی گستره وسیعی از تمدن بشری را در بر می‌گیرد

عضو شورای علمی دائرة المعارف اسلامی گفت: دائرة المعارف اسلامی گستره وسیعی از علوم و فرهنگ تمدن بشری را در قلمرو جوامع اسلامی از آغاز تاکنون دربر می‌گیرد.

دائرة المعارف اسلامی گستره وسیعی از تمدن بشری را در بر می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، صادق سجادی سه‌شنبه شب در مراسم نقد و بررسی کارنامه بیست جلدی دائرة المعارف بزرگ اسلامی که در محل انجمن‌های علمی حوزه علمیه برگزار شد اظهار کرد: این دائرة المعارف گستره وسیعی از علوم و فرهنگ تمدن بشری را در قلمرو جوامع اسلامی از آغاز تاکنون دربر می‌گیرد و به طور طبیعی این کار دارای ابعاد بسیار مختلفی خواهد بود و اهمیت زیادی نیز دارد.

وی افزود: نگارش دانشنامه‌هایی همچون دائرة المعارف بزرگ اسلامی کار ساده‌ای نیست و در دیگر کشورها نیز تجربه‌های مشابه آن وجود دارد.

عضو شورای علمی دائرة المعارف بزرگ اسلامی با بیان اینکه آگاهی‌ها و اطلاعات اسلام‌شناسان از مجرای منابع و دیدگاه‌های اهل سنت شکل گرفته و هنوز هم این جریان ادامه دارد، عنوان داشت: در دائرة المعارف اسلامی چاپ اروپا آنچه مربوط به تشیع است به نحو عجیبی مورد غفلت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: چاپ نخست این دائرة المعارف در زمان حکومت عثمانی و چاپ دوم نیز در زمان تسلط انگلیس بر هند صورت گرفت به همین دلیل بیشتر مطالب هم در مورد این دو کشور هستند.

سجادی خاطرنشان کرد: متخصص درجه نخست در دائرة المعارف‌نویسی در گذشته در ایران وجود نداشت؛ موضوعاتی همچون فرق اسلامی، تاریخ کلام و برخی از موضوعات مربوط به هنرهای ایرانی و اسلامی و نیز عرفان نظری از جمله مواردی هستند که اروپایی‌ها در مورد آنها کار بسیاری انجام داده‌اند و مقالات متعددی به رشته تحریر درآورده‌اند ولی در عین حال ایرانی‌ها در این مباحث کاری انجام نداده‌اند.

عضو شورای علمی دائرة المعارف بزرگ اسلامی با بیان اینکه سرپرست دائرة المعارف بزرگ اسلامی تاکید داشت که ایرانی‌ها کار نگارش آن را انجام دهند، گفت: این محدودیت در چند سال اخیر لغو شده و امروزه محققان غیر ایرانی حتی از میان غیر مسلمانان در نگارش آن نقش دارند.

وی با اشاره به دقت نظری که در نگارش دائرة المعارف بزرگ اسلامی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: همواره آماده شنیدن نظرات و انتقادات هستیم تا آنچه صحیح است را مورد توجه قرار داده و در نگارش مجلدات بعدی اعمال کنیم ولی در عین حال منتقدان نیز باید مجموعه شرایط نگارش این دائرة المعارف را در نظر بگیرند.

سجادی با بیان اینکه نویسندگان دائرة المعارف بزرگ اسلامی از تحقیقات جدید در دنیای غرب نیز غافل نیستند، گفت: سال‌هاست نشریات اسلام‌شناسی و خاورشناسی در اروپا و آمریکا به صورت مستمر به ایران ارسال نمی‌شوند ولی با این حال برخی از آنها تهیه می‌شوند.

انتهای پیام/78004/ک30/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول