اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

جزئیات مرحله کشوری مسابقات تلاوت تشریح شد/رقابت 123 نفر در این مرحله

معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن‌ گفت: هشت هزار و 153 نفر در نخستین دوره مسابقات تلاوت شرکت کردند که از این تعداد 123 نفر به مرحله کشوری که از 30 بهمن‌ماه تا دوم اسفندماه برگزار می‌شود، راه یافتند.

جزئیات مرحله کشوری مسابقات تلاوت تشریح شد/رقابت 123 نفر در این مرحله

یوسف افراش معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن‌الکریم در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس اظهار داشت: مسابقات قرآنی «تلاوت» با رویکرد و شیوه‌ای نوین در راستای لبیک‌گویی به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر درک معانی آیات قرآن و القای آن با استفاده از الحان به مخاطبان، برای نخستین بار به همت سازمان دارالقرآن طراحی و اجرایی شد.

وی، هدف از برگزاری این مسابقات را توسعه حفظ و درک مفاهیم قرآن در بین حافظان و قاریان قرآن عنوان کرد و گفت: هدف اصلی از برگزاری مسابقات تلاوت این است که قاریان کشورمان به معانی و مفاهیم آیات قرآن تسلط بیشتری پیدا کنند و همچنین به حفظ قرآن و تحقق مطالبه مقام معظم رهبری تشویق شوند، چرا که از حفظ خواندن آیات قرآن کمک بسزایی در تسلط بر قرائت آیات می‌کند.

*123 نفر به مرحله کشوری مسابقات تلاوت راه یافتند

افراش با بیان اینکه ثبت‌نام در نخستین دوره از مسابقات قرآنی تلاوت در شهریور ماه از طریق سایت سازمان دارالقرآن صورت گرفت که در این دوره هشت هزار و 153 نفر اقدام به ثبت‌نام کردند، خاطر نشان کرد: مسابقات تلاوت در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری در نظر گرفته شده بود که مرحله شهرستانی این مسابقات از 15 تا 25 آبان‌ماه برگزار شد و برگزیدگان این مرحله از 8 تا 16 آذرماه در مرحله استانی به رقابت پرداختند.

معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن‌الکریم با اشاره به رقابت 123 نفر در مرحله نهایی مسابقات تلاوت، افزود: مرحله کشوری مسابقات قرآنی با حضور 123 نفر از برگزیدگان مرحله استانی از 30 بهمن‌ماه تا دوم اسفندماه در تهران برگزار می‌شود.

وی به قطعاتی که متسابقان باید به آن تسلط داشته باشند، اشاره کرد و گفت: قاریان قرآن شرکت‌کننده در این مسابقات باید علاوه بر توجه به صوت و لحن و تجوید، قطعاتی از قرآن را حفظ کنند و در مرحله نهایی به صورت حفظ قطعات ارائه شده را تلاوت کنند. حافظان شرکت‌کننده نیز باید با مفاهیم قطعاتی که تلاوت می‌کنند آشنایی داشته باشند.

*منابع آزمون مرحله کشوری مسابقات تلاوت

معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن‌الکریم با بیان اینکه مسابقات تلاوت برای خواهران و برادران بالای 16 سال و برادران زیر 16 سال طراحی شده است، اظهار داشت: برادران بالای 16 سال در مرحله استانی هشت قطعه از قرآن را حفظ کردند، اما برای شرکت در مرحله نهایی باید 10 قطعه شامل آیات 211 تا 215 سوره مبارکه «بقره»، آیات 133 تا 140 سوره مبارکه «آل عمران»، آیات 95 تا 101 سوره مبارکه «انعام»، آیات 52 تا 59 سوره مبارکه «توبه»، آیات 101 تا 111 سوره مبارکه «اسراء»، آیات 35 تا 40 سوره مبارکه «نور»، آیات 1 تا 11 سوره مبارکه «عنکبوت»، آیات 22 تا 31 سوره مبارکه «زمر»، آیات 1 تا 10 سوره مبارکه «فتح» و آیات 65 تا 72 سوره مبارکه «اعراف» را حفظ کنند.

وی با اشاره به اینکه افرادی که در این مسابقات شرکت می‌کنند باید تمامی قطعات را حفظ کنند، تصریح کرد: برادران زیر 16 سال و خواهران بالای 16 سال نیز  رای شرکت در مرحله کشوری مسابقات تلاوت باید به هفت قطعه از قرآن شامل آیات 80 تا 83 سوره مبارکه «نساء»، آیات 149 تا 151 سوره مبارکه «انعام»، آیات 75 تا 78 سوره مبارکه «حج»، آیات 56 تا 62 سوره مبارکه «عنکبوت»، آیات 15 تا 23 سوره مبارکه «فاطر»، آیات 19 تا 21 سوره مبارکه «حدید» و همچنین آیات 13 تا آخر سوره مبارکه «تغابن» تسلط داشته باشند، چرا که یکی از این قطعات به قید قرعه انتخاب می‌شود.

افراش با بیان اینکه توجه قاریان به مفاهیم آیات قرآن سبب دل‌انگیزتر شدن صوت و لحن آن‌ها می‌شود، گفت: در مسابقات تلاوت به جایگاه حفظ قرآن توجه ویژه‌ای شده است، چرا که اگر قاریان به معانی آیات تسلط داشته و آن‌ها را از حفظ بخوانند، به طور حتم آیات الهی را دلنشین‌تر تلاوت می‌کنند و بر مخاطب تأثیرگذاری بیشتری خواهند داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول