اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

‌حجت‌الاسلام ‌میرعمادی تشریح کرد

6 صفت برتر انسانی در خطبه‌های امام سجاد (ع)

نماینده ولی‌ فقیه در لرستان ‌با تشریح خطبه های امام سجاد (ع) گفت: امام سجاد برای اهل بیت(ع) 6 صفت را برشمردند که برترین صفات انسانی و الهی همین 6 صفت هستند.

6 صفت برتر انسانی در خطبه‌های امام سجاد (ع)

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نماینده ولی‌ فقیه در لرستان، حجت‌الاسلام سید احمد میرعمادی در شرح خطبه امام سجاد(ع) پیرامون فضائل و صفات اهل بیت گفت: امام سجاد(ع) در این خطبه برای اهل بیت(ع) 6 صفت را برشمردند که برترین صفات انسانی و الهی همین 6 صفت هستند که ریشه و سرچشمه حکمت به شمار می‌آیند. 

وی با بیان اینکه در این صفات اهل بیت(ع) را با هیچ کسی نمی‌توان مقایسه کرد و این صفات امتیاز منحصر به فرد و دلیل بر صلاحیت و شایستگی آنها برای خلافت و رهبری است، اضافه کرد: نخستین شرط امامت و خلافت علم و دانش است، ائمه(ع) باب علم هستند و علم الکتاب نزد آنهاست. 

نماینده ولی فقیه در استان لرستان حلم و بردباری را دیگر صفت برای اهل‌ بیت(ع) برشمرد و گفت: اهل بیت(ع) مظهر حلم و بردباری هستند، همچنان‌ که دشمن آنان «ولید» نیز اعتراف کرده و گفته حلم و بردباری امام حسن(ع) با کوه برابری می‌کرد.

وی سخاوت را از دیگر صفات اهل‌ بیت(ع) بیان کرد و افزود: از وظایف مهم حکومت اسلامی رسیدگی به فقرا و نیازمندان است و برای این کار نیاز به سخاوت، انفاق و بخشش است به طوری ‌که تمام همت اهل بیت(ع) توجه به فقرا بوده است.

نماینده ولی‌ فقیه در استان لرستان با بیان اینکه لازمه مسئولیت، رهبری شجاعت، صلابت و ایستادگی در برابر ظالمان و زورگویان و متجاوزان است و حاکم نباید ترسو باشد، شجاعت را دیگر صفت برای اهل‌ بیت(ع) عنوان کرد و گفت: ائمه اطهار(ع) در صفت شجاعت نیز سرآمد روزگار بودند، همچنان که گفته شده هیچ کس شجاعت حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) را نداشت و آنها اشجع‌الناس بودند.

وی فصاحت را از دیگر صفات اهل بیت(ع) بیان کرد و ادامه داد: داشتن فصاحت و بلاغت در کلام برای حاکم اسلامی یک ضرورت است، تا جایی که حضرت موسی نیز در انجام رسالت خود از خداوند درخواست فصاحت و بلاغت کرد.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان با بیان اینکه هیچ کس مانند اهل بیت(ع) فصیح نبودند، بیان کرد: در زمینه فصاحت نهج‌البلاغه حضرت علی(ع) به عنوان اخ‌القرآن و صحیفه سجادیه به‌عنوان اخت‌القرآن بهترین گواه است.

میرعمادی محبت را از دیگر ویژگی‌های اهل بیت(ع) نام برد و با بیان اینکه ارتباط‌ امت با امام باید رابطه صمیمی، مرید و مراد و عاشق و معشوق باشد، تصریح کرد: حاکم اسلامی باید آن چنان محبوب دل‌ها باشد، تا امت در راه پیشبرد اهداف اسلام و حکومت اسلامی جانفشانی و ایثار کنند.

وی در ادامه به تفسیر دیگر بخش‌های خطبه امام سجاد(ع) پرداخت و بیان کرد: ایشان در بخش دیگری از خطبه خود به تشریح فضائل اهل بیت(ع) و هفت فضیلت و برتری اهل بیت پرداختند از جمله اینکه پیامبر برگزیده شده جد اهل بیت است، پیامبری که رحمه‌للعالمین بوده، نسبت به مؤمنان رئوف و رحیم و نسبت به دشمنان اشداء علی الکفار است.

میرعمادی با اشاره به اینکه در خطبه امام سجاد(ع) منظور از صدیق لقب امام علی(ع) بوده است، افزود: امام سجاد در خطبه خود وجود حضرت مهدی(ع) را از دیگر برتری‌های اهل بیت(ع) عنوان کرده است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان با بیان اینکه امام سجاد در این خطبه به موضوع انتساب اهل بیت(ع) به پیامبران الهی و به رسول خدا حضرت محمد(ص) اشاره می‌کند، عنوان کرد: این امام همام با یادآوری اینکه فرزند کسی است که به معراج رفته، وحی الهی بر او نازل شده و فرشتگان آسمان در نماز به او اقتدا کرده‌اند و هیچ کس چنین امتیازی ندارد، چشم‌های مردم آن زمان را به روی حقایق گشود. 

میرعمادی یادآور شد: این سخنان امام سجاد چنان تحول‌آفرین بود که اشک از چشم مردم فرو می‌ریخت و در ذهن آنها این سؤال پیش آمد، چگونه کسانی که مدعی جانشینی رسول خدا(ص) هستند فرزند رسول خدا(ص) را به شهادت رساندند.

انتهای پیام/2304/ش/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول