اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جامعه‌شناس و پژوهشگر اردبیل:

تمام نهادها در راستای افزایش جمعیت باید هماهنگ عمل کنند

جامعه‌شناس و پژوهشگر اردبیل گفت: تمام نهادهای موجود در جامعه اعم از دولتی، غیردولتی، خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد باید در راستای افزایش جمعیت هماهنگ عمل کنند.

تمام نهادها در راستای افزایش جمعیت باید هماهنگ عمل کنند

میرناصر داوود‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: کاهش رشد جمعیت استان در مقایسه با سایر استان‌های کشور نگران‌‌کننده نیست اما این موضوع دلیل بر عدم توجه به برنامه‌ریزی‌های مطلوب و مناسب در این حوزه نیست.

وی تصریح کرد: از سال 55 تا 65 با افزایش 17 میلیونی جمعیت کشور، جمعیت‌شناسان احساس خطر کرده و پس از جنگ شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» را ترویج دادند و در این برهه زمانی تنها افزایش جمعیت را معضل بزرگ می‌دانستند و توجه به معضل جنگ در اولویت‌های بعدی بود و از همان سال‌ها سیاست کنترل و کاهش جمعیت جزو اولویت‌های اصلی دولت قرار گرفت.

جامعه‌شناس و پژوهشگر اردبیل یادآور شد: کنترل جمعیت از دهه 60 تا 80 موجب شد تا میزان موالید و ازدواج کاهش یافته و سن ازدواج نیز افزایش یابد و همگی این عوامل دست به دست هم دادند تا جمعیت جوان کاهش و جمعیت سالخورده جامعه افزایش یابد که این امر منجر به کاهش نیروی کار در جامعه شده و به همین دلیل باید دولت‌ها برای تامین نیروی انسانی به سمت مهاجرت‌پذیری روی آورند.

استاد دانشگاه‌های اردبیل با اشاره به رشد منفی جمعیت در کشور آلمان و پرتغال ادامه داد: کشور آلمان نیز به دلیل کاهش جمعیت، جهت تامین نیروی کار مجبور به مهاجرت‌پذیری شد اما در حال حاضر مهاجران وضعیت مناسبی نداشته و قوانین ضد مهاجرتی در این کشور تدوین شده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر بزرگترین نگرانی که جامعه‌شناسان آلمانی از مهاجرت‌پذیری دارند اداره کشور توسط غیرآلمانی‌ها است که دولت باید به فکر جامعه باشد.

این محقق و پژوهشگر با اشاره به اینکه افزایش جمعیت باید با برنامه‌ریزی انجام گیرد، افزود: اگر برنامه‌ریزی برای افزایش جمعیت یک طرفه باشد و برای حل معضلات پیش آمده از افزایش جمعیت نظیر نیاز به امکانات رفاهی،‌ بهداشتی، تفریحی، آموزشی و دیگر امکانات مورد نیاز افراد جامعه کاری انجام نشود در این صورت بحران بیکاری به وجود می‌آید و این بحران را نمی‌توان به راحتی از بین برد.

داوودزاده ادامه داد: اگر خرده‌نظام‌های یک جامعه هماهنگ نباشد همه برنامه‌ها از بین می‌رود و تمام خرده‌نظام‌های اجتماعی باید در راستای اهداف جامعه هماهنگ با هم فعالیت کنند مثلاً نظام آموزشی کتاب‌هایی را در راستای افزایش جمعیت تدوین کنند.

وی افزود: نظام سیاسی باید سیاست کنترل جمعیت را اصلاح کرده و بر اساس شعار سه دهه پیش عمل نکند و نظام اقتصادی باید توزیع عادلانه ثروت را عملی کرده و نیاز واقعی مردم را تامین کند.

این محقق و پژوهشگر خاطرنشان کرد‌: کشور ما کشور ثروتمندی است اما مدیریت کشور ضعیف بوده و برخی برنامه‌ریزی‌ها کارشناسی نشده است و در این راستا برنامه‌ریزی‌ها باید کارشناسی و علمی باشد ولی متاسفانه ما با علم ارتباط خوبی نداریم و آن چراکه خود درست می‌دانیم، انجام می‌دهیم.

داوودزاده با اشاره به بررسی‌های علمی انجام شده در دنیا افزود: بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که در صورت ایجاد اشتغال و توزیع مناسب ثروت در دنیا برای 227 میلیارد نفر امکانات به وجود می‌آید.

وی در پایان در خصوص نظر اسلام در مورد سیاست جمعیتی نیز اظهار کرد: اسلام دین واقع‌گرا است و با جمعیت مناسب و واقعیت‌های خوب موافق است هر عاملی که موجب همبستگی قومی، ملی و خانوادگی شود مورد پسند اسلام است مانند عید نوروز که مختص ایران بوده و قبل از اسلام نیز در ایران رایج بود اما با ورود اسلام این عید به دلیل ایجاد همبستگی جنبه اسلامی پیدا کرد.

انتهای پیام/62007/م30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول