اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آذرماه امسال صورت گرفت

صادرات بیش از یک میلیون دلار کالا از بازارچه مرزی کوهک سراوان

مسئول بازارچه مرزی کوهک سراوان گفت: در آذرماه امسال یک میلیون و 888 هزار و 393 دلار کالا از بازارچه مرزی کوهک سراوان صادرات شده است.

صادرات بیش از یک میلیون دلار کالا از بازارچه مرزی کوهک سراوان

اسماعیل سکوزهی امروز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در سراوان اظهار داشت: در سال‌های اخیر بازارچه‎های شهرهای مرزی کشور، جایگاه ویژ‎ه‌ای از لحاظ ارزش اقتصادی به دلیل داشتن شرایط مناسب از جمله صدها کیلومتر مرز مشترک با کشورهای همسایه، پیدا کرده‎اند.

مسئول بازارچه مرزی کوهک سراوان افزود: این بازارچه‎ها، خلاء اقتصادی موجود در محدوده مرزها را جبران کرده و از خالی شدن حاشیه مرزها جلوگیری می‎کنند که این امر خود می‎تواند در بالا بردن ضریب امنیت مرزها و جلوگیری از قاچاق، بسیار مؤثر واقع شود.

این مسئول ادامه داد: با راه‎اندازی بازارچه‎ها و گذرگاه‎های مرزی و استفاده بهینه از ظرفیت‎های اقتصادی مرزها، وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم مرزنشین منطقه رونق می‎یابد. توسعه اقتصادی مناطق دور افتاده و محروم در شهرهای مرزی با توجه به مقوله امنیت مرزی و بهره‎گیری از قابلیت‎های مرزنشینان در دفاع از حدود و ثغور کشور، اهمیت بازارچه‎های مرزی را مطرح کرده و ارتقا داده و رونق خاصی به اقتصاد ساکنین حاشیه مرزهای رسمی می‎بخشد.

وی گفت: بازارچه مرزی کوهک در پنج کیلومتری روستای کوهک از توابع بخش بم پشت سراوان در محدوده فنس‌کشی شده فعالیت تجاری خود را از سال 75 آغاز و متعاقب آن دولت پاکستان نیز مبادرت به ساخت گمرک و تأسیسات مورد نیاز کرده است.

سکوزهی ابراز داشت: با توجه به استقبال دولت پاکستان و شرایط مناسب برای رونق مبادلات اقتصادی و تأکید دولت جمهوری اسلامی ایران برای تقویت بازارچه‎های مرزی، اعتبار موردنیاز برای ساخت تأسیسات اداری شامل یک سوله هزار متری با کاربری انبار و یک سوله با کاربری اداری و تجاری برای غرفه‎ها و مجموعه اداری و همچنین دو اطاقک نگهبانی در محل درب‎های ورود و خروج و باسکول 60 تنی مدرن تأمین شده است.

مسئول بازارچه مرزی کوهک سراوان بیان داشت: عمده کالاهای صادراتی از این بازارچه انواع خرما، کنسروجات، موکت سیمان و خشکبار است که در این بازارچه نیز همانند بازارچه های دیگر استان با واردات دام زنده تا حدودی توازن در میزان صادرات و واردات صورت گرفته است.

این مسئول متذکر شد: این بازارچه از موقعیت تجاری مناسبی برخوردار که در بحث واردات، واردات دام زنده به وزن بیش از 167 هزار و 800 کیلوگرم به ارزش دلاری 385 هزار 940 دلار و در بحث صادرات، انواع خرما، کنسروجات، پودرسود آور، پودر پنیر و... به وزن دو میلیون و 506 هزار و 337 کیلوگرم به ارزش دلاری یک میلیون و 888 هزار و 393 دلار از این بازارچه مرزی صادرات انجام شده است.

انتهای پیام/75004/ن30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول