اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل:

اردبیلی‌ها روزانه 7 میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کنند

مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل گفت: مردم استان اردبیل با تداوم سرما در یک ماه اخیر به طور میانگین روزانه 7 میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کنند.

اردبیلی‌ها روزانه 7 میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در روزهایی که سوز و سرما امان مردم اردبیل را بریده و یخبندان همچنان بر اردبیل سایه افکنده است در یک صبح زمستانی به سراغ مدیرعامل شرکت گاز استان رفتیم که بعد از هماهنگی با روابط عمومی و استقبال گرمی که آنها از انجام این مصاحبه کردند بعد از گپ و گفت‌و گویی کوتاه به سمت طبقه پنجم ساختمان شرکت گاز حرکت کردیم تا مصاحبه خود را با مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل فیروز خدایی انجام دهیم.

نکته قابل توجه در این مصاحبه سردی هوا در اتاق مدیرعامل شرکت گاز بود که سبب شده بود که مدیر با پالتو پشت میز بنشیند و از بابت سردی اتاق به دلیل کار نکردن شوفاژها از مراجعان عذرخواهی کند و به اصطلاح نشان دهد که ما خود در امر صرفه‌جویی گاز پیشقدم هستیم که در این لحظه به یاد کمالی مدیرعامل قبلی شرکت گاز افتادم، یادش به خیر که همیشه می‌گفت: « سرما برای شرکت گازی‌ها اثری ندارد» که همواره اتاق خود را با کمترین دما، سرد نگه می‌داشت تا خود پیشقدم در امر صرفه‌جویی باشد.

گفت‌وگوی ما را با فیروز خدایی مدیرعامل شرکت گاز بعد از این مقدمه کوتاه می‌خوانید.

جناب آقای خدایی در ابتدا بفرمایید که چه تعداد از شهرها و روستاهای استان سردسیر اردبیل از نعمت گاز برخوردار هستند؟

خدمتتان عرض کنم که کلیه شهرهای استان شامل 26 شهر از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند و ما از جمله استان‌های سبز کشور هستیم که تمامی مناطق شهری از این نعمت برخوردار هستند اما در گازرسانی به مناطق روستایی باید عرض کنم که در حال حاضر اهالی 451 روستا از این نعمت خدادادی بهره‌برداری می‌کنند که 59 درصد خانوار روستایی را شامل می‌شود.

چه تعداد گازرسانی روستایی در دست اقدام است؟

در حال حاضر عملیات گازرسانی به 117 روستا در دست اجراست که با اجرایی شدن این پروژه‌ها میانگین بهره‌مندی خانوارهای روستایی از نعمت گاز به 68 درصد ارتقا می‌یابد.

آقای خدایی در مورد مشترکین صنایع عمده و جزء نیز برای مخاطبان ما توضیح دهید؟

در حال حاضر 5 هزار و 600 کیلومتر شبکه‌گذاری، یک هزار و 175 علمک و بیش از 342 هزار مشترک گاز جذب شده است و ما در بخش صنایع عمده مصرف ما مربوط به نیروگاه و کارخانه سیمان است به طوری که هم اکنون یک هزار مشترک صنعتی عمده و جزء در استان داریم.

آقای خدایی درباره آخرین وضعیت جایگاه‌های سی‌ان‌جی و بدهی آنها به شرکت گاز توضیح بدهید؟

خدمتتان عرض کنم گازرسانی به 58 جایگاه سی‌ان‌جی در سال‌های اخیر انجام شده و ما خدمات به موقع و مطلوبی را به این جایگاه‌داران ارائه می‌کنیم اما اینکه جایگاه‌داران به رغم دریافت نقدی از خودروها مبلغ مصرف گاز خود را به موقع پرداخت نمی‌کنند همچنان با مشکلات روبرو هستیم به طوری که این مشکلات در جایگاه‌هایی که متعلق به شهرداری است حادتر است که ما انتظار داریم جایگاه‌داران سی‌ان‌جی در قبال مصرف و فروش گاز طبیعی به موقع بهای گاز مصرفی خود را پرداخت کنند که همچنان با وجود تذکرات و برخی سخت‌گیری‌ها ما با مشکل جدی و عدیده در این ارتباط روبرو هستیم که به نظر می‌رسد با تعامل و همفکری بیشتر این مشکل را برطرف کنیم.

شنیده شده که گاز نیروگاه‌ها و کارخانه سیمان به دلیل مصرف بالای گاز خانگی قطع می‌شود تا چه حد این مطلب صحت دارد؟

ما بر اساس روال همه‌ ساله در هشت ماهه اول سال گاز نیروگاه‌ها و کارخانجات را به شکل کامل تامین می‌کنیم اما به دلیل پیک مصرف در چهار ماه پایانی سال در حوزه خانگی برای رفع دغدغه‌های مردم در تامین گاز، گاز صنایع عمده و پرمصرف قطع شده و آنها از سوخت‌های جایگزین استفاده می‌کنند که امسال نیز بر همین روال با توجه به سرمای زودرس زمستانی از اواسط پاییز ما اقدامات خود را در این زمینه انجام دادیم و با قطع گاز نیروگاه و کارخانه سیمان و برخی دیگر ز صنایع از آنها خواسته‌ایم تا از سوخت جایگزین استفاده کنند.

آقای خدایی به نظر می‌رسد یک وارونگی در مصرف گاز در تابستان و زمستان را شاهد هستیم،این مطلب صحت دارد؟

بله، درست است چرا که در تابستان عمده مصارف مربوط به صنایع و نیاز کارخانجات است که متوسط مصرف 6 میلیون مترمکعب در این بخش است که به تبع آن مصرف خانگی به حداقل می‌رسد اما در فصل زمستان این امر برعکس اتفاق می‌افتد چرا که مصرف خانگی بیش از 7 میلیون مترمکعب است در حالی که بخش صنایع به کمترین رقم رسیده است البته اهتمام شرکت ملی گاز و تمهیدات اندیشیده شده بر این است تا به طور مستمر ارائه خدمات را به مشترکان انجام دهد اما با توجه به میانگین مصرف گاز که در زمستان بالا است و در یک ماه اخیر به دلیل تداوم برودت هوا در اردبیل این میزان مصرف بالا رفته است و امر صرفه‌جویی بسیار ضروری است البته مصرف ما در مقایسه با استان‌های دیگر در تراز متوسط قرار دارد و به تناسب افزایش مشترکین مصرف نیز زیاد می‌شود.

یکی از دغدغه‌ها بحث تامین گاز پتروشیمی است، در این زمینه چه اقداماتی انجام دادید؟

در زمینه گازرسانی به پتروشیمی اقدامات لازم انجام شده و حتی عقد قرارداد بین شرکت گاز و پتروشیمی صورت گرفته است که ما به تناسب پیشرفت اجرایی پروژه پتروشیمی اردبیل خوراک آن را تامین می‌کنیم و در این زمینه هیچ دغدغه‌ای نداریم.

آقای مدیرعامل آیا اردبیل به توسعه خطوط انتقال گاز نیاز دارد؟

خطوط انتقالی که در استان اردبیل در سال‌های اخیر اجرایی شده پاسخگوی نیاز کنونی است اما بعید به نظر می‌رسد در حال حاضر ما به توسعه خطوط نیاز جدی داشته باشیم و با این شرایط مردم یقین داشته باشند که قطعی گاز نخواهیم داشت به شرطی که خود مردم این شرکت را یاری کنند.

مشکل گازرسانی به مسکن مهر به کجا رسید؟

ما در اجرای گازرسانی به مسکن مهر در سال‌های اخیر با سرعت مطلوب و مناسب نسبت به سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان اقدام کردیم و در حال حاضر کلیه مساکن مهر از نعمت گاز برخوردار هستند و دهه فجر نیز عملیات گازرسانی به فاز دو مسکن مهر پارس‌آباد آغاز می‌شود تا با انجام تعهدات خود 100 درصد تعهدات را در مسکن مهر به انجام برسانند.

جناب آقای خدایی مشترکان از نحوه توزیع قبوض و افزایش مبلغ گازبها نگران هستند، در این زمینه چه برنامه‌هایی در دستور کار قرار دادید؟

ما سیستمی را در حال طراحی داریم که اطلاعات مشترکان در این سامانه جمع‌بندی شده و بتوانیم از طریق سیستم پیامکی میزان مصرف و مبلغ مورد نظر را به مشترکان پیامک کنیم تا آنها در پرداخت دچار مشکل نشوند البته باید این موضوع را مدنظر داشت که امکانات ما با امکانات شرکت مخابرات متفاوت است اما امیدواریم با فناوری‌های جدید بتوانیم در این زمینه موفق عمل کنیم در مورد افزایش بهای گاز مصرفی هموطنان نیز که در قبض ماه گذشته یک افزایش جزئی را شاهد بودند قضیه از این قرار است که بر اساس قانون بودجه 92 شرکت گاز موظف شده است مبلغ 10 تومان به ازای هر مترمکعب مصرف از مشترکان دریافت کند تا این مبلغ صرف گازرسانی به روستاها شود که قرار است از بابت جمع‌آوری این مبلغ اعتباراتی را نیز به استان بدهند تا صرف پروژه‌های گازرسانی شود.

مبلغی که قرار بود نمایندگان به شکل مجزا برای گازرسانی به روستاها در نظر بگیرند، تحقق یافته است یا نه؟

در این زمینه نمی‌توانم شفاف توضیح دهم چرا که ما سقف اعتباری ملی و استانی مشخصی داریم که جذب خارج از آن امکان‌پذیر نیست اما بهتر است در این زمینه صحبتی به میان نیاورم.

در مورد کاهش اعتبارات توضیح دهید؟

با وجود کاهش اعتبارات که در همه دستگاه‌ها محسوس است ما توانسته‌ایم به تمام تعهدات خود عمل کنیم و از حداقل اعتبارات حداکثر استفاده را ببریم.

آقای خدایی دهه فجر در پیش است، افتتاح این ایام را به مخاطبان ما اعلام کنید.

دهه فجر امسال شرکت گاز برنامه‌های مختلفی را در دستور کار قرار داده که شامل افتتاح گازرسانی به 47 روستا با برخورداری از 3 هزار و 587 خانوار و سقف هزینه بالغ بر 117 میلیارد ریال انجام می‌شود به میمنت این ایام کلنگ گازرسانی به 9 روستا در پارس‌آباد و مشگین شهر برای بهره‌مندی یک هزار و 269 خانوار به زمین زده می‌شود که این پروژه نیز با 31 میلیارد ریال اعتبار اجرایی می‌شود به همین مناسبت عملیات گازرسانی به فاز دوم مسکن مهر پارس‌آباد به تعداد یک هزار و 300 واحد مسکونی و صرف مبلغ 500 میلیون تومان آغاز شده تا ساکنان این شهرک نیز از نعمت گاز بهره‌مند شوند.

بیشترین و کمترین برخورداری روستاها مربوط به کدام شهرستان است؟

در این زمینه بهتر است آماری را ارائه نکنیم چرا که ممکن است گله‌مندی هموطنان را به دنبال داشته باشد چرا که روستاهای موجود در شهرهای مختلف متفاوت است و هیچ همخوانی با هم ندارد و بهتر است از پاسخ به این پرسش بگذریم.

آخرین توصیه شما به هموطنان چیست؟

با توجه به برودت هوا و افزایش مصرف گاز در یک ماه اخیر تقاضا و ما انتظار ما این است که همچنان در مصرف بهینه گاز دقت کنند و با پوشیدن لباس گرم و توجه به دمای رفاه بین 18 تا 21 درجه و خاموش کردن وسایل گازسوز در اتاق‌هایی که بلااستفاده است شرکت گاز را همراهی کنند با توجه به اینکه 70 درصد حوادث ناشی از بی‌احتیاطی و رعایت نکردن موارد ایمنی مربوط به نامناسب بودن دودکش وسایل گازسوز است هموطنان باید مسیر دودکش را در چندین مرحله کنترل و بازرسی کنند و اطمینان حاصل کنند که دودکش یک متر از کف بام خانه بالاتر است و دارای کلاهک H ‌باشد.

در کنار آن با استفاده از وسایل گازسوز استاندارد و شلنگی که بیش از 1.5 متر نباشد از خطر گازگرفتگی در امان بوده و برای هر وسیله گازسوز نیز از دودکش‌های مجزا استفاده کنند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

گفت‌و گو از : شهرام جباری - رویا سیف‌بابلانی

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

انتهای پیام/62001/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول