اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون شهردار مشهد:

تنها راه تامین منابع مالی شهر استفاده از توان بخش خصوصی است

معاون اقتصادی شهردار مشهد گفت: تنها راه تامین منابع مالی مورد نیاز شهر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است.

تنها راه تامین منابع مالی شهر استفاده از توان بخش خصوصی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی معاونت اقتصادی شهرداری مشهد، سیدابراهیم رئیسیون عصر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های اقتصادی شهرداری مشهد اظهار کرد: معاونت اقتصادی شهرداری در مدت زمان فعالیت 18 ماهه خود توانسته منابع مالی پایدار مناسبی را برای مدیریت شهر ایجاد کند.

وی افزود: فعالیت‌های مشارکتی شهرداری از سال 79 آغاز شد و سال 84 به صورت غیرمنسجم ادامه یافت و سرانجام با توجه به نیازهای این حوزه، معاونت اقتصادی شهرداری در سال 91 تشکیل شد.

رئیسیون تصریح کرد: به منظور تامین منابع پایدار در شهرداری به این نتیجه رسیدیم که یکی از راه‌های اساسی، به‌کارگیری منابع صاحبان سرمایه در حوزه توسعه زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی‌های شهری است و این جمع‌بندی با توجه به ناپایدار بودن درآمدهای شهرداری از محل عوارض و نیز عدم تحقق اعتبارات دولتی آغاز شد.

معاون اقتصادی شهردار مشهد انتشار اوراق مشارکت و استفاده از تسهیلات بانکی را از جمله اولویت‌های شهرداری در سال 84 برشمرد و گفت: در این سال برای اولین بار در کشور و به منظور تامین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه میدان شهدا، اوراق مشارکت منتشر شد و در سال‌های بعد نیز ادامه یافت.

وی خاطرنشان کرد: امروز شهرداری مشهد، یکی از نهادهایی است که بیشترین اقبال از اوراق مشارکت و سرمایه‌های کوچک را به نام خود ثبت کرده و شهرهای دیگر نیز از این تجربه الگوگیری کرده و در حال پیاده‌سازی اقدامات مشهد در شهرهای خود هستند.

رئیسیون به تامین بخش مهمی از بودجه سالانه شهرداری مشهد از راه منابع بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: در سال 90 بیش از 50 درصد بودجه شهرداری در قالب یک بخش مستقل و با اتکا به سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی پیش‌بینی شد که این میزان در بودجه 91 به 70 درصد و در بودجه سال 92 نیز به دو سوم کل بودجه، افزایش یافت.

معاون اقتصادی شهردار مشهد تصریح کرد: مدیریت شهری به منظور تامین هزینه‌های جاری شهر می‌تواند از کمک‌های مردمی استفاده کند که البته در این بخش نیز قوانین لازم به خوبی تدوین نشده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر شهرداری به ازای هر شهروند مشهدی 200 تا 300 هزار تومان سرانه برای خدمات شهری و هزینه‌های نگهداری پرداخت می‌کند که شهروندان تنها یک بیستم آن را پرداخت می‌کنند.

رئیسیون تاکید کرد: 90 درصد هزینه‌های شهر را تنها 10 درصد از مردم که برای انجام مراحل ساخت و ساز و اخذ پروانه به شهرداری مراجعه می‌کنند، می‌پردازند که دور از انصاف و عدالت بوده و باعث ایجاد ساختار شکننده و بحرانی از بعد تامین مالی در شهرداری می‌شود.

معاون اقتصادی شهردار مشهد خاطرنشان کرد: یکی دیگر از تدابیر شهرداری برای برون‌رفت از این مشکل، تشکیل سازمان زمین و مسکن با هدف بهره‌گیری از مدیریت یکپارچه زمین و استفاده از ارزش افزوده آن بود و امروز به جایی رسیده‌ایم که مدیریت شهری هیچ راه حلی به جز بهره‌گیری از منابع بخش خصوصی و اعتباری برای تامین هزینه‌های خود ندارد.

انتهای پیام/2202/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول