اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشگاه مهندسی بحران‌های طبیعی شاخص‌پژوه مطرح کرد

ضرورت ایجاد رصدخانه مدیریت بحران

رئیس پژوهشگاه مهندسی بحران‌های طبیعی شاخص‌پژوه گفت: ایجاد رصدخانه‌های علم و فناوری و موضوعاتی از این قبیل ابزاری هستند که به افراد و ارگان‌ها تغییرات دائمی را گوشزد می‌کنند.

ضرورت ایجاد رصدخانه مدیریت بحران

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه مدیریت بحران های طبیعی شاخص‌پژوه، امیر محمودزاده با اشاره به ضرورت ایجاد رصدخانه مدیریت بحران اظهار داشت: با نگاه اجمالی به گذشته درخواهیم یافت که مردمان قدیم به اندازه کافی فرصت داشتند تا زندگی خود را براساس عادت‌هایشان بنا کنند و از این ثبات راضی بوده‌اند، اما با پیشرفت علم و فناوری در سده‌های اخیر، پدیده «تغییر» نمود بیشتری یافته و ثبات مبدل به یک پدیده نادر شده است.

وی افزود:  از آنجا که این مسئله به یک زمینه محدود نمی‌شود می‌توان از آن به عنوان نمونه در بررسی افق‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی، دفاعی صنعتی، تجاری استفاده کرد تا هوشیاری لازم در تمام زمینه‌ها صورت گیرد.

رئیس پژوهشگاه مهندسی بحران‌های طبیعی شاخص‌پژوه با اشاره به اینکه شتاب تغییر یک نیروی مشخص است که تا اعماق زندگی نفوذ و هر فردی را وادار می‌کند که نقش‌های تازه‌ای برعهده گیرد، بیان داشت: نقش دولت‌ها و ملت‌ها دیگر همچون گذشته نیست  بلکه این نقش‌ها به شکل شبکه‌ای از ارتباطات است و بر این مبنا در صورتی که یک فرد یا یک سازمان نتواند وظیفه خود را به خوبی ایفا نماید افراد و سازمان‌های دیگر و یا حتی اجتماع را به خطر خواهد انداخت.

وی ادامه داد: این در حالی است که اگر هر کس به وظایف خود آگاه باشد و به خوبی به ایفای نقش کند، اجتماع شاهد کمترین مشکلات خواهد بود. محمودزاده تاکید کرد: آینده‌پژوهی، ایجاد رصدخانه‌های علم و فناوری و موضوعاتی از این قبیل ابزاری هستند که به افراد و ارگان ها تغییرات دائمی را گوشزد می‌کنند و در صورتی که این هشدارها جدی گرفته شوند نقشه راه مناسبی نیز برای آنها در نظر گرفته خواهد شد، اما اگر آنها را جدی نگیریم، راه‌حل‌های فوری در این زمینه راهگشا نخواهد بود.

وی اضافه کرد: بحران‌های طبیعی  از آن دسته  مواردی هستند که راه‌حل‌های کوتاه مدت نمی‌توانند از شدت آنها بکاهد و حتی گاهی ممکن است بر شدت بحران نیز بیفزایند، اما رصدخانه‌ها مکان‌هایی هستند که بسیار زودتر از آنچه مسئله‌ای بحرانی شود  آن را رصد می‌کنند و به کسانی که با این مقوله و بحران ناشی از آن سر و کار دارند هشدارهای لازم را می‌دهند و راهکارهای مناسبی نیز در زمان‌های مورد نیاز ارائه خواهد شد .

رئیس پژوهشگاه مهندسی بحران‌های طبیعی شاخص‌پژوه تصریح کرد: گاهی تصور می‌شود آینده نگاری برای رویدادها تقریبا غیرممکن است، اما جایی که آینده وجود ندارد باید آن را ابداع کرد یعنی ایده‌هایی را مطرح ساخت که رویدادهای احتمالی آینده را نشان دهند.

وی تأکید کرد: اهمیت این ایده‌ها از آنجا است که تفکر ما آمیزه‌ای از ادراک گذشته و تصویرهای ذهنی ما از رویدادهای محتمل آینده است.

محمودزاده اذعان داشت: رصدخانه‌های علم و فناوری آماده‌اند تا تحلیل‌ها را از کلان تا خردترین  آنها بررسی و تحلیل کنند و متناسب با اهداف سازمان‌ها برای آنها نقشه راه ترسیم کنند و در نهایت سناریوهایی را برای زمان بحران تدوین کنند.

وی در پایان عنوان داشت: به عبارت دیگر رصدخانه چشم سوم سازمان‌ها در سطوح کلان هستند و نه تنها یک نیاز بلکه یک ضرورت در عصر حاضر  محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/63002/ذ/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول