اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار لرستان خبر داد

اختصاص 70 میلیارد ریال برای مقابله با خشک شدن جنگل‌های بلوط لرستان

استاندار لرستان با بیان اینکه 300 هزار هکتار از جنگل بلوط لرستان دچار مشکل شده‌ است، گفت: 70 میلیارد ریال اعتبار ملی برای مبارزه با موضوع خشک شدن درختان و جنگل‌های بلوط در این استان اختصاص یافته است.

اختصاص 70 میلیارد ریال برای مقابله با خشک شدن جنگل‌های بلوط لرستان

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، هوشنگ بازوند ظهر امروز در شورای توسعه و برنامه‌ریزی لرستان که با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی در کوهدشت برگزار شد، اظهار کرد: کمیته ویژه بررسی دلایل زوال درختان بلوط در استان لرستان تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه این کمیته تحت نظارت ستاد ملی کشوری کار مطالعات و تحقیقات میدانی در خصوص روند نابودی درختان بلوط در استان را انجام می‌دهد، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر شده این کمیته تا دو ماه آینده دلایل بروز زوال بلوط لرستان را شناسایی و معرفی کند.

بازوند یادآور شد: در حال حاضر حدود 300 هزار هکتار از جنگل بلوط استان لرستان دچار مشکل شده است.

استاندار لرستان گفت: خسارت این خشکیدگی در برخی مناطق استان از جمله کوهدشت، پلدختر، چگنی و جنوب خرم‌آباد بیشتر از دیگر نقاط است.

بازوند با بیان اینکه 70 میلیارد ریال اعتبار ملی برای مبارزه با موضوع خشک شدن درختان و جنگل‌های بلوط در این استان اختصاص یافته که به صورت مرحله‌ای و برای اجرای طرح‌های پیشگیری از خشکیدگی درختان بلوط منطقه زاگرس از جمله جنگل‌های استان لرستان پرداخت و هزینه می‌شود.

استاندار لرستان گفت: در قالب طرح صیانت از جنگل‌ها توجه ویژه‌ای به اجرای طرح‌های پیشگیرانه از جمله اقدامات پرورشی، بهداشتی و طرح‌های احیا و آبخیزداری برای جلوگیری از خشکیدگی جنگل‌های بلوط شده است.

وی با بیان اینکه شیوع گسترده نوعی قارچ موجب خشکیدگی جنگل‌های بلوط زاگرس و لرستان شده، افزود: عامل اصلی گسترش این نوع قارچ تاکنون شناسایی نشده و اقدامات علمی و پژوهشی در این راستا در دست اقدام است.

استاندار لرستان گفت: مصوبه برداشت 200 میلیون مترمکعب آب از دریاچه پشت سد سیمره برای آبیاری دشت‌های کوهدشت توسط هیئت دولت ابلاغ شده که باید کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی اجرای این مصوبه انجام شود.

بازوند در کمیته توسعه و برنامه‌ریزی شهرستان کوهدشت، افزود: به همین منظور مشاور مناسب برای انجام کارهای مطالعاتی این مصوبه انتخاب شده و قرار است، نتیجه مطالعات ظرف یک ماه آینده تهیه و به آب منطقه‌ای استان و وزارت نیرو اعلام شود.

وی تصریح کرد: بر همین اساس، آب منطقه‌ای استان لرستان باید هرچه سریع‌تر با انجام یک کار علمی و کارشناسی و نظارت دقیق بر فعالیت مشاور طرح، زمینه برای اجرای این مصوبه هیئت دولت در جهت رشد و توسعه بخش کشاورزی شهرستان کوهدشت و ایجاد فرصت‌های شغلی مولد و پایدار در این حوزه را فراهم کند.

بازوند در ادامه یادآور شد: طرح گازرسانی به 16 روستای شهرستان کوهدشت اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

استاندار لرستان گفت: میزان جمعیت روستایی بهره‌مند از نعمت گاز طبیعی در شهرستان کوهدشت تا پایان سال 93 باید به نرم و میانگین دیگر شهرستان‌های استان لرستان برسد.

بازوند افزود: بر اساس اعلام شرکت گاز لرستان نرم جمعیت روستایی بهره‌مند از گاز طبیعی در سطح کشور 60 درصد و در استان لرستان به طور میانگین حدود 40 درصد است.

وی اظهار کرد: متاسفانه این رقم در شهرستان کوهدشت حدود 30 درصد است که به منظور زمینه‌سازی برای خدمت‌رسانی بهینه به روستاییان این شهرستان، شرکت گاز استان موظف شده در یک دوره زمانی مشخص و براساس یک برنامه کارشناسی، زمینه افزایش این رقم در شهرستان کوهدشت به میانگین استانی را فراهم کند.

بازوند گفت: در سال‌های اخیر کار گازرسانی به 35 روستای شهرستان کوهدشت به همت کارشناسان شرکت گاز استان لرستان انجام شده است.

این مسئول تصریح کرد: طرح گازرسانی به 16 روستای دیگر این شهرستان نیز درحال انجام است که به زودی به بهره‌برداری می‌رسند.

انتهای پیام/2304/ح40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول